Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Na podium Janáčkova divadla se vrací velká sborová opera – Řecké pašije Bohuslava Martinů. Řady sboru Janáčkovy opery NdB rozšíří členové Českého akademického sboru a Dětského sboru Brno. Hudební nastudování je dílem dirigenta Roberta Kružíka. Režie se ujal Jiří Heřman, pro kterého jsou Řecké pašije po Hrách o Marii a Eposu o Gilgamešovi již třetí martinovskou inscenací. V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery NdB i stálí hosté Peter Berger (Manolios), Pavla Vykopalová (Kateřina), Jan Šťáva (Grigoris), David Szendiuch (Fotis), Ondřej Koplík (Jannakos) a další.

„To, co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Martinů tuto lidskou tragédii vystihl v hudbě stejně geniálně jako mocnou přírodu. Hudba je mnohdy průzračná a plná světla, dává nám naději, která nikdy nekončí.“  říká režisér chystané premiéry Jiří Heřman.

Operní dílo Bohuslava Martinů má na jevišti brněnského divadla své stálé místo, zazněly zde poprvé jeho rané balety a řada jeho oper ve světových premiérách. Premiéra jeho vrcholného a posledního operního díla Řeckých pašijí byla původně plánována do sezony 2019/20, kdy se připomínalo hned dvojí výročí – 60 let od úmrtí a 130 let od narození – tohoto předního českého skladatele.

Martinů, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil na základě románu Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise velké dílo o síle víry. Sám říkal, že nemá touhu napravovat svět, přesto jsou témata dotýkající se té nejniternější podstaty lidství a víry neodmyslitelnou součástí jeho díla. Jeho hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Práci na opeře věnoval Martinů několik let, sám se ujal těžkého úkolu zredukovat více než 400 stránková román na libreto. Výslednou verzi, která měla zaznít v neuskutečněné londýnské premiéře, nakonec skladatel ještě přepracoval. Řecké pašije tak nabízí inscenátorům na výběr dvě plnohodnotné podoby díla. Brněnské uvedení zvolilo tzv. verzi curyšskou, dokončenou v roce 1959, s originálním anglickým libretem. Premiéra se uskuteční 5. listopadu 2021 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Řecké pašije

Opera o 4 dějstvích

Hudební nastudování: Robert Kružík

Režie: Jiří Heřman

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Jiří Heřman

Sbormistři: Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová

Osoby a obsazení:

Manolios: Peter Berger

Kateřina: Pavla Vykopalová

Kněz Grigoris: Jan Šťáva

Kněz Fotis: David Szendiuch

Jannakos: Ondřej Koplík

Kostandis: Jiří Miroslav Procházka

Lenio: Andrea Široká

Panait: Petr Levíček

Ladas: Robert Musialek

Stařeček: Josef Škarka

Patriarcha: Petr Karas

Michelis: Dušan Růžička

Andonis: Vít Nosek

Stará žena: Jitka Zerhauová

Nikolios: Tadeáš Hoza

Despinio: Tereza Kyzlinková

Harmonikář: Vojtěch Drnek / Ondřej Zámečník

Malý chlapec: Boris Trhlík / Kryštof Cholava

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Český akademický sbor

Dětský sbor Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Řecké pašije

5.11.2021, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější