Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Janáčkova opera Brno uvede Řecké pašije

Na podium Janáčkova divadla se vrací velká sborová opera – Řecké pašije Bohuslava Martinů. Řady sboru Janáčkovy opery NdB rozšíří členové Českého akademického sboru a Dětského sboru Brno. Hudební nastudování je dílem dirigenta Roberta Kružíka. Režie se ujal Jiří Heřman, pro kterého jsou Řecké pašije po Hrách o Marii a Eposu o Gilgamešovi již třetí martinovskou inscenací. V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery NdB i stálí hosté Peter Berger (Manolios), Pavla Vykopalová (Kateřina), Jan Šťáva (Grigoris), David Szendiuch (Fotis), Ondřej Koplík (Jannakos) a další.

„To, co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Martinů tuto lidskou tragédii vystihl v hudbě stejně geniálně jako mocnou přírodu. Hudba je mnohdy průzračná a plná světla, dává nám naději, která nikdy nekončí.“  říká režisér chystané premiéry Jiří Heřman.

Operní dílo Bohuslava Martinů má na jevišti brněnského divadla své stálé místo, zazněly zde poprvé jeho rané balety a řada jeho oper ve světových premiérách. Premiéra jeho vrcholného a posledního operního díla Řeckých pašijí byla původně plánována do sezony 2019/20, kdy se připomínalo hned dvojí výročí – 60 let od úmrtí a 130 let od narození – tohoto předního českého skladatele.

Martinů, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil na základě románu Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise velké dílo o síle víry. Sám říkal, že nemá touhu napravovat svět, přesto jsou témata dotýkající se té nejniternější podstaty lidství a víry neodmyslitelnou součástí jeho díla. Jeho hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Práci na opeře věnoval Martinů několik let, sám se ujal těžkého úkolu zredukovat více než 400 stránková román na libreto. Výslednou verzi, která měla zaznít v neuskutečněné londýnské premiéře, nakonec skladatel ještě přepracoval. Řecké pašije tak nabízí inscenátorům na výběr dvě plnohodnotné podoby díla. Brněnské uvedení zvolilo tzv. verzi curyšskou, dokončenou v roce 1959, s originálním anglickým libretem. Premiéra se uskuteční 5. listopadu 2021 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Řecké pašije

Opera o 4 dějstvích

Hudební nastudování: Robert Kružík

Režie: Jiří Heřman

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Jiří Heřman

Sbormistři: Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová

Osoby a obsazení:

Manolios: Peter Berger

Kateřina: Pavla Vykopalová

Kněz Grigoris: Jan Šťáva

Kněz Fotis: David Szendiuch

Jannakos: Ondřej Koplík

Kostandis: Jiří Miroslav Procházka

Lenio: Andrea Široká

Panait: Petr Levíček

Ladas: Robert Musialek

Stařeček: Josef Škarka

Patriarcha: Petr Karas

Michelis: Dušan Růžička

Andonis: Vít Nosek

Stará žena: Jitka Zerhauová

Nikolios: Tadeáš Hoza

Despinio: Tereza Kyzlinková

Harmonikář: Vojtěch Drnek / Ondřej Zámečník

Malý chlapec: Boris Trhlík / Kryštof Cholava

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Český akademický sbor

Dětský sbor Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Řecké pašije

5.11.2021, 19:00 / Janáčkovo divadlo

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.  více

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopilvíce

Nejčtenější