Janáčkova opera začíná rok 2020 světovou premiérou opery Monument

Janáčkova opera začíná rok 2020 světovou premiérou opery Monument

Soubor Janáčkovy opery připravuje světovou premiéru díla napsaného přímo pro něj. Monument je dílo šité na míru pro jeviště Janáčkova divadla, velký orchestr, deset sólistů a tři sbory: operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Operní inscenace vzniká pod režijním vedením Davida Radoka, který napsal také libreto, autorem hudby je skladatel a šéfdirigent brněnského operního souboru Marko Ivanović. Coby sólisté vystoupí Svatopluk Sem, Markéta Cukrová, Roman Hoza a další.

Autoři se inspirovali v životním osudu sochaře Otakara Švece (1892–1955), který byl stejně jako dalších čtyřiapadesát sochařů v roce 1949 přinucen zúčastnit se soutěže na vytvoření pomníku J. V. Stalina. Absurdní a megalomanské zadání vyřešil Švec návrhem nerealizovatelného monumentu, který soutěž vyhrál. Politic­ký tlak v průběhu realizace si nakonec vybral oběť nejvyšší. Radok se zde ale nesnaží vytvořit realistický příběh sochaře. Jeho text v jedenácti scénách zachycuje atmosféru a absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni blíže neurčeným totalitním politickým režimem, který potlačuje nemilosrdně jedince a jeho osobitost a staví jej do situací, kdy se musí jako člověk a tvůrce vyrovnat s morálními i uměleckými dilematy. „Monument sice vychází z reálné předlohy Stalinova pomníku na Letné, ale nejedná se o dokument. Jde jen o volnou inspiraci touto absurdní stavbou, která obsahuje veškeré ingredience antické tragédie – největší monument oslavující jednoho z největších diktátorů a vrahů historie, kdy během stavby probíhají nejkrutější politické procesy, a před samotným odhalením pomníku autor spáchá sebevraždu. Pokoušel jsem se odpoutat od dokumentární faktografie, sochař se jmenuje Sochař a ne Švec, není tam Nejedlý, Kopecký, ale 1. tajemník, náměstci… prostě žádná jména. Domnívám se, že opera vyžaduje jiné ztvárnění skutečnosti než divadelní hra, film nebo literární dílo. Potřebuje umocnit a vytáhnout jenom kvintesenci situací, vztahů; ale vyprávět tento příběh dokumentárně, to prostě nepasuje do operní formy.“ popisuje připravovanou operní inscenaci David Radok.

Premiéra Monumentu je ohlášena na 7. února od 19:00 v Janáčkově divadle.

Foto archiv Janáčkovy opery

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Monument

7.2.2020, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více