Kytarista Milan Bátor pokřtí v Brně své album s písněmi Beatles

17. říjen 2023, 1:00

Kytarista Milan Bátor pokřtí v Brně své album s písněmi Beatles

Tématem druhého alba kytaristy Milana Bátora jsou legendární The Beatles v instrumentálních úpravách pro sólovou kytaru, které napsal italský kytarista Mario Gangi. Album s názvem I Beatles pokřtí ve vile Löw-Beer v Brně.

„Zvládnout písně The Beatles na sólovou kytaru byla životní výzva. Tuhle kapelu miluju odmalička. Gangi své úpravy okořenil jazzovou harmonií, ale zachoval respekt k originálu. Jakoby jeho kytara zpívala,“ říká Milan Bátor. Cesta vedoucí k vzniku nahrávky nebyla jednoduchá. „Nejdřív jsem neměl vůbec tušení, že Gangi nějaké úpravy Beatles napsal. Upozornila mě na ně náhodou jeho dcera Susanna, která dnes už nedostupné noty nafotila a poslala mi je. Okamžitě jsem se do nich zamiloval. Později mi prozradila, že partitury s nadšením autorizovali samotní členové The Beatles,“ uvedl Bátor o genezi svého alba, které navíc vychází přesně v roce stého výročí narození Gangiho.

Mario Gangi (1923–2010) je považován za jednoho z nejrespektovanějších kytaristů 20. století. Jako jeden z prvních klasických interpretů se věnoval jazzu, folkloru a nejrůznějším fúzím. Jeho univerzální autorsko-interpretační styl je dodnes inspirativní a svěží a má po celém světě své pokračovatele. Název alba I Beatles je inspirován původním vydáním publikace Maria Gangiho se stejným názvem.

Bátor na nahrávce ztvárňuje osmnáct písní The Beatles. Nechybí mezi nimi hity jako Hey Jude, Let It Be, Peny Lane a Yesterday. Součástí jsou také málo známé písně Johna Lennona a Paula McCartneyho jako From a Window, které nevyšly na žádné z desek kapely. Nahrávka I Beatles byla pořízena v Českém rozhlase Ostrava pod vedením mistra zvuku Marka Hoblíka. Originální grafiku a poutavé barevné ilustrace připravil opavský výtvarník Jura Bosák, který se podílel už na Milanově prvním albu s autorskou tvorbou Maria Gangiho (Ragtime, 2020). Fotografie obstaral ostravský umělec Tomáš Rossi. I Beatles svou vizuální a textovou synergií vytváří ucelený příběh. Každá píseň má svůj originální výtvarný doprovod a erudovaný komentář, který líčí jejich vznik a zajímavosti. Album vychází 29. září na vinylu a streamovacích platformách v distribuci hudebního vydavatelství Supraphon. Brněnský křest proběhne 20. listopadu od 19:00 ve vile Löw-Beer v Brně.

Milan Bátor se narodil v Opavě. Hru na klasickou kytaru vystudoval na Ostravské konzervatoři u profesora Ondřeje Gilliga. Působil v rockových i nadžánrových kapelách a je vyhledávaným kytarovým lektorem a publicistou. V roce 2020 Bátor vydal debutovou desku Works for solo guitar s autorskými skladbami Maria Gangiho. Nahrávka byla představena na koncertě v brněnské Vile Tugendhat a získala pozitivní ohlas posluchačů i hudebních kritiků. Jako uznávaný hudební a divadelní kritik Bátor velkoryse reflektuje hudbu různých žánrů v celostátních i regionálních médiích.

Foto Tomáš Rossi

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější