Magdalena Kožená zve na festival Concentus Moraviae plný hudby a humoru

Magdalena Kožená zve na festival Concentus Moraviae plný hudby a humoru

Patronka festivalu Concentus Moraviae Magdalena Kožená dnes vystoupí na pódiu brněnského Bobycentra s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers. Benefičním koncertem festival společně podpoří písněmi Colea Portera a zároveň pozvou na jeho další ročník. Během večera pokřtí i porterovské CD s písněmi, které v podání Kožené a Havelkových Melody Makers zazněly v premiéře právě v rámci loňského ročníku festivalu Concentus Moraviae.

Podtitul galakoncertu Let’s Misbehave / Pojďme si zařádit jsme si vypůjčili z jednoho z Porterových evergreenů. Dokonale totiž předjímá téma XXIII. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který bude celý věnován humoru v hudbě, a to v originální dramaturgii belgického muzikologa Jelleho Dierickxe. Při příležitosti galavečera v Bobycentru odtajníme pětici vybraných exkluzivních programů na červen 2018!” slibuje ředitel festivalu David Dittrich.

Během festivalu Concentus Moraviae, který se uskuteční mezi 1. a 27. červnem 2018, se posluchačům dostane přehršel všemožných hudebních nonsensů, triků a švindlů, barokních rošťáren, od Hudebního žertu W. A. Mozarta až po skladby „ve tvaru hrušky“. Na festivalových pódiích se o hudbu s úsměvem postarají Iva Bittová a Ensemble Opera Diversa, duo fenomenálních hudebních klaunů Igudesman a Joo, ale také Collegium Marianum a Cracovia Danza s bachovským Baletem o kávě, Soňa Červená s klavíristou Karlem Košárkem či Orchestr Berg a další. Rezidenčním autorem XXIII. ročníku festivalu Concentus Moraviae je příznačně Miloš Štědroň, skladatel a muzikolog renesančního záběru, pro nějž je téma festivalu v jeho životě i tvorbě klíčové.

Dramaturg XXIII. ročníku festivalu Concentus Moraviae Jelle Dierickx se inspiroval výstižným bonmotem jednoho z největších hudebních bavičů, klavíristy a dirigenta Victora Borgeho, který prohlásil, že úsměv je nejkratší vzdáleností mezi lidmi. S populární sedmou Humoreskou Antonína Dvořáka coby svou ústřední melodií se festival vydá zkoumat fascinující propojení mezi hudbou a humorem. Mnoho hudebních festivalů se zaměřuje na „vznešeno“, jen málokteré na „vznešeno naruby“. „Spojení hudby a humoru bývá často dílem hudebních klaunů, ale dá se toho podniknout mnohem víc, než jen nahradit noty červenými nosy,” vysvětluje Jelle Dierickx a dodává: „Slavní komici jako Charlie Chaplin nebo Louis de Funès to věděli. Filozofové a spisovatelé jako Sokrates, Diogenes, Cervantes, Montaigne, Nietzsche nebo Kundera se smáli každý po svém a pomohli tím definovat Evropu. Podle Milana Kundery je smích dokonce metaforou Evropy, obsahuje schopnost pochybovat, být kritický. Hudba to dokáže rafinovaně a jemně doplnit.“ A to vše bude v hudbě hledat a prokazovat Concentus Moraviae 2018.

Dnes, tedy 7. prosince 2017 bude zahájen předprodej vstupenek na pětici vybraných koncertů. Veškeré informace o Galakoncertu, festivalu Concentus Moraviae 2018 i předprodeji vstupenek na prvních pět zveřejněných koncertů, který začíná 7. prosince, najdete zde.

 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kamerunský hudebník Richard Bona se do Brna vrací po roce a půl. Zatímco loni nadchl publikum v Janáčkově divadle s afrokubánským projektem Heritage, tentokrát přijede se svou mezinárodní kapelou Richard Bona Group. Když budeme 25. listopadu v Sono Centru obdivovat Bonovu virtuózní hru na kytaru, bude dobré si při tom uvědomit, že své rytmické cítění a vůbec vztah k hudbě sice sympatický hráč zdědil po svých předcích, ale na současnou úroveň se vypracoval svou pílí. Tak to alespoň zdůrazňuje v našem rozhovoru, v němž se dostaneme i k Bonově lásce k flamencu nebo ke klubu, který nedávno otevřel nedaleko Paříže.  více

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více