Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

16. březen 2017, 4:00

Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

Soudobou operu finské skladatelky Kaiji Saariaho nastudovalo NdB v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Po uvedení opery Powder Her Face se soudobý operní repertoár NdB rozšiřuje o další titul. Opera Láska na dálku je určena pouze pro tři sólisty - v roli Clémence se představí naše sólistka Pavla Vykopalová v alternaci s hostující Lucií Hájkovou, roli Jaufrého ztvární Roman Hoza nebo hostující Pavol Kubáň a v roli Poutníka vystoupí Markéta Cukrová v alternaci s Veronikou Hajnovou Fialovou. Na inscenaci spolupracuje i Pěvecký sbor Masarykovy univerzity.

Opery Kaiji Saariaho promlouvají o velkých tématech – o válce, lásce, o podstatě lidské existence. Inspirací pro její první operu Láska na dálku se stal příběh o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, prvním z tvůrců konceptu „lásky na dálku“, který zvěčnil ve své písni Když máj prodlouží světlo dnům. V ní opěvoval lásku k vysněné dámě zdaleka, pak odešel na křížovou výpravu a nikdy se nevrátil. Jeho jméno ani poezie ale nebyly zapomenuty a časem vznikla pověst o tom, že odjel do Tripolisu za paní svého srdce a tam zemřel v jejím náručí. Kaija Saariaho se s legendou o Jaufrém setkala poprvé v roce 1993 a na základě jeho básně napsala skladbu Lonh.

V rámci blokového systému, v němž Janáčkova opera NdB od letošní sezony nasazuje představení, budou premiéra a 5 repríz uvedeny v rozmezí dvou týdnů. Další představení uvidí diváci vzhledem k rekonstrukci Janáčkova divadla až v sezoně 2018/19.

Česká premiéra proběhne 24. března 2017 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Láska na dálku/ foto archiv divadla

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více