Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

16. březen 2017, 4:00

Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

Soudobou operu finské skladatelky Kaiji Saariaho nastudovalo NdB v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Po uvedení opery Powder Her Face se soudobý operní repertoár NdB rozšiřuje o další titul. Opera Láska na dálku je určena pouze pro tři sólisty - v roli Clémence se představí naše sólistka Pavla Vykopalová v alternaci s hostující Lucií Hájkovou, roli Jaufrého ztvární Roman Hoza nebo hostující Pavol Kubáň a v roli Poutníka vystoupí Markéta Cukrová v alternaci s Veronikou Hajnovou Fialovou. Na inscenaci spolupracuje i Pěvecký sbor Masarykovy univerzity.

Opery Kaiji Saariaho promlouvají o velkých tématech – o válce, lásce, o podstatě lidské existence. Inspirací pro její první operu Láska na dálku se stal příběh o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, prvním z tvůrců konceptu „lásky na dálku“, který zvěčnil ve své písni Když máj prodlouží světlo dnům. V ní opěvoval lásku k vysněné dámě zdaleka, pak odešel na křížovou výpravu a nikdy se nevrátil. Jeho jméno ani poezie ale nebyly zapomenuty a časem vznikla pověst o tom, že odjel do Tripolisu za paní svého srdce a tam zemřel v jejím náručí. Kaija Saariaho se s legendou o Jaufrém setkala poprvé v roce 1993 a na základě jeho básně napsala skladbu Lonh.

V rámci blokového systému, v němž Janáčkova opera NdB od letošní sezony nasazuje představení, budou premiéra a 5 repríz uvedeny v rozmezí dvou týdnů. Další představení uvidí diváci vzhledem k rekonstrukci Janáčkova divadla až v sezoně 2018/19.

Česká premiéra proběhne 24. března 2017 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Láska na dálku/ foto archiv divadla

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější