Premiéra britské opery Powder Her Face: skandály, perly a šampaňské

20. leden 2016, 4:00

Premiéra britské opery Powder Her Face: skandály, perly a šampaňské

Dílo skladatele Thomase Adèse představí Národní divadlo Brno v režii Tomáše Studeného. Děj je volně inspirován skandálním životem proslulé britské krásky Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu. Jde o vůbec první uvedení této komorní opery u nás.

Inscenace v hudebním nastudování a pod taktovkou šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće, představí v hlavních rolích Lucii Hájkovou jako vévodkyni, Josefa Škarku, Tomáše Kořínka a další. Premiéra se uskuteční 29. ledna 2016 od 19:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

Britský skladatel Thomas Adès (1971) patří mezi světově uznávané hudebníky, nejen jako skladatel, ale také jako klavírista a dirigent. V jeho dosavadním díle najdeme komorní opusy, velká symfonická díla, sbory a opery. Na opeře Powder Her Face spolupracoval s britským spisovatelem a novinářem Philipem Michaelem Hensherem, který napsal libreto. Opera je rozdělená do osmi scén, které nesou v názvu vždy jen letopočet. Útržkovitě tak zachycuje zásadní momenty ze života vévodkyně. V celé opeře však nepadne jediné pravé jméno ani přesná data. Děj trefně zachycuje poslední kousky mizejícího světa britské šlechty před 2. světovou válkou. Powder Her Face měla premiéru 1. července 1995 v Cheltenhamu.

Operní režisér Tomáš Studený působící v současné době jako šéf opery Jihočeského divadla o díle řekl: „Ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy… Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace.”

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Powder Her Face

29.1.2016, 19:00 / Reduta



Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více