Premiéra britské opery Powder Her Face: skandály, perly a šampaňské

20. leden 2016, 4:00

Premiéra britské opery Powder Her Face: skandály, perly a šampaňské

Dílo skladatele Thomase Adèse představí Národní divadlo Brno v režii Tomáše Studeného. Děj je volně inspirován skandálním životem proslulé britské krásky Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu. Jde o vůbec první uvedení této komorní opery u nás.

Inscenace v hudebním nastudování a pod taktovkou šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće, představí v hlavních rolích Lucii Hájkovou jako vévodkyni, Josefa Škarku, Tomáše Kořínka a další. Premiéra se uskuteční 29. ledna 2016 od 19:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

Britský skladatel Thomas Adès (1971) patří mezi světově uznávané hudebníky, nejen jako skladatel, ale také jako klavírista a dirigent. V jeho dosavadním díle najdeme komorní opusy, velká symfonická díla, sbory a opery. Na opeře Powder Her Face spolupracoval s britským spisovatelem a novinářem Philipem Michaelem Hensherem, který napsal libreto. Opera je rozdělená do osmi scén, které nesou v názvu vždy jen letopočet. Útržkovitě tak zachycuje zásadní momenty ze života vévodkyně. V celé opeře však nepadne jediné pravé jméno ani přesná data. Děj trefně zachycuje poslední kousky mizejícího světa britské šlechty před 2. světovou válkou. Powder Her Face měla premiéru 1. července 1995 v Cheltenhamu.

Operní režisér Tomáš Studený působící v současné době jako šéf opery Jihočeského divadla o díle řekl: „Ten příběh a ta osobnost v sobě koncentrují a sugestivně vystihují paradoxy našeho vnímání hodnot, úspěchu, morálky, krásy… Ta opera ve své podstatě obnažuje princip krize naší evropské civilizace.”

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Powder Her Face

29.1.2016, 19:00 / Reduta



Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Nejčtenější