Smetanovské metamorfózy na festivalu Concentus Moraviae

Smetanovské metamorfózy na festivalu Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae dnes zahájí svůj 29. ročník: v jihomoravském Kyjově zahraje pod taktovkou rezidenčního umělce Olliho Mustonena orchestr Prague Philharmonia hudbu jubilanta Bedřicha Smetany i světovou premiéru Mustonenova flétnového koncertu, který vznikl přímo na objednávku festivalu.

Concentus Moravaie již téměř třicet let patří k tuzemským nejvýznamnějším festivalům klasické hudby. Posluchači díky němu spojují výjimečné hudební zážitky s návštěvou inspirativních míst jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska. Přes tři desítky koncertů se letos v termínu od 31. května až 10. července 2024 odehrají v architektonicky atraktivních prostorech dvou desítek měst: mezi dějišti nechybějí zámky, chrámy ani synagogy, nádvoří paláců či radnic, hraje se také v městských divadlech, ale třeba i mezi obrazy Slovanské epopeje, na středověkém hradě Pernštejn nebo v barokní bazilice na Velehradě.

Letošek hudbou i interprety naplnil Aleš Březina, muzikolog, skladatel, ředitel Institutu Bohuslava Martinů a aktuálně i kreativní ředitel projektu Smetana200: „Pro Concentus Moraviae mám tu radost a čest pracovat už pošesté. Protože právě prožíváme Rok české hudby a hlavně rok 200. výročí narození Bedřicha Smetany, tvoří ústřední linii letošní dramaturgie hudba desítek významných českých skladatelů posledních dvou staletí v čele s hudbou Smetanovou. Jeho komorní tvorbu uslyšíte kompletní, z bohatého klavírního díla pak reprezentativní výběr,“ upřesňuje Březina, který svou dramaturgii nazval Metamorfózy: Czech Smetana!

Proč Metamorfózy? Skladby totiž zazní také v podobě, ve které se s nimi seznamovali hudbymilovní zájemci před vynálezem reprodukované hudby: rozsáhlé orchestrální a operní partitury byly redukovány pro menší obsazení počínaje sólovým klavírem až po komorní ansámbly a hojně provozovány na domácích koncertech.

Zajímavý pohled na hudbu českých skladatelů „zvenku“ zprostředkuje rezidenční umělec festivalu, kterým je letos celosvětově respektovaný finský skladatel, klavírista a dirigent Olli Mustonen. Vystoupí na třech koncertech, na nichž zahraje Martinů, Smetanovu a Dvořákovu hudbu, tři jsou i jeho vlastní skladby, které na festivalu zazní. Na slavnostním zahajovacím koncertě v Kyjově dokonce proběhne světová premiéra jeho flétnového koncertu Sadunkertoja: „Sadunkertoja je finský vypravěč příběhů s mytickou atmosférou, je to někdo, kdo začne vyprávět příběh tak mocným a hypnotickým způsobem, že posluchače přenese do jiného světa – a právě taková je role flétny v mém novém koncertě. Nechybějí ani prvky blížící se velkým českým skladatelům (Smetanovi, Dvořákovi, Martinů a Janáčkovi), kteří se také tak silně inspirovali světem pohádek a fascinující lidovou kulturou své země,“ přibližuje nové dílo Mustonen, který festival zahájí společně s Prague Philharmonia a dánskou flétnistkou Janne Thomsen.

Oficiální patronkou festivalu je mezzosopranistka Magdalena Kožená, v současné době nejúspěšnější česká umělkyně v celosvětovém měřítku: Není tajemstvím, že mám srdečný vztah k Brnu a kraji okolo něho, v němž jsou rozeseta překrásná festivalová města. Concentus Moraviae má mezi muzikanty po celé Evropě pověst velmi inspirativní hudební události, na kterou je třeba se vracet,“ vyznává se Magdalena, která na festivalu pravidelně vystupuje. Nejinak tomu bude i letos, kdy společně s vynikajícím klavíristou Kirillem Gersteinem symbolicky uzavřou festival koncertem v brněnském Besedním domě.

Kyjovské zahájení 31. 5. a brněnský závěr 10. 7. rámuje přes tři desítky koncertních večerů, na kterých se představí špička českých interpretů s mimořádně silným klavírním akcentem (Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Miroslav Sekera, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Matouš Zukal a klavírní Duo Ardašev ad.). Výběr ze Smetanovy rané tvorby přednesou v rámci jednoho společného koncertu tři přední mladí pianisté Klára Gibišová, Nora Lubbadová a Alexandr Klement. Velmi atraktivní je také řada koncertů skvělých sólových instrumentalistů (Josef Špaček, Jan Mráček, Petr Nouzovský, Anna Paulová ad.), těšit se lze na Eben trio, Pavel Haas Quartet, Zemlinského, Bennewitzovo či Sukovo kvarteto, dechový Kalabis Quintet, a kromě mezzosopránu Magdaleny Kožené milovníky operních hlasů potěší Simona Šaturová a Jan Martiník. Přesahem do jiných hudebních žánrů budou netrpělivě očekávané koncerty Ivy Bittové a Dua Jedlinský–Fischer, multižánrový Epoque Quartet či večery s uskupením ČaroTaJ. Osobitý akordeonista Aliaksandr Yasinski vystoupí s autorským programem na pohádkovém hradě Pernštejn. Specialitou 29. ročníku a další festivalovou metamorfózou bude trojice předních českých dirigentů v rolích instrumentalistů: Tomáš Netopil se představí jako houslista, Jiří Rožeň jako klavírista a Petr Popelka jako kontrabasista.

Součástí festivalu je také akce s názvem Hudba na kole, která v letošním roce proběhne již podeváté. V sobotu 8. června budou v krajině Pálavy a Lednicko-valtického areálu rozesety „hudební zastávky“, na nichž bude zdarma znít lidová hudba, jazz, klasická hudba všech historických období, ale třeba také bluegrass nebo klezmer. Trasu si návštěvníci zvolí sami podle hudebního vkusu nebo podle počtu kilometrů, na který si troufají v sedle svých bicyklů.

Olli Mustonen/ foto Heikki Tuuli

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

Nejčtenější