Století mezi Satanem a Démonem v Divadle na Orlí

19. březen 2015, 9:24

Století mezi Satanem a Démonem v Divadle na Orlí

Opery Slzy nože a Zhasnutí od sebe dělí takřka slo let. Bohuslav Martinů se kvůli provokativnímu textu premiéry svého díla ani nedočkal, Jiří Najvar bude naopak premiéru svého Zhasnutí dirigovat. 

Premiéru inscenace dadaistické opery Slzy nože a soudobé opery Zhasnutí uvede Divadlo na Orlí v jednom večeru, obě opery se studenty JAMU inscenuje režisérka Zuzana Fischerová. Obě díla tématicky spojuje postava Satana (Slzy nože) a Démona (Zhasnutí), doprovázející oba příběhy. Slzy nože budou provedeny pod vedením dirigenta Marka Klimeše, Zhasnutí řídí autor. Premiéra se uskuteční v sobotu 21. března od 19.00 hod.

Slzy nože (1928) jsou typickou francouzskou dadaistickou operou, vysmívající se romantické citové estetice a psychologizování. Střídá se zde zpěv s mluveným slovem, zaznívá akordeon a žánrová pestrost hudby je vždy podmíněná jevištní situací. Hlavní postava – Eleonora – se zamiluje do oběšence a trápí ji, že je zcela netečný vůči jejím citům. Teprve její sebevražda přesvědčí mrtvého milence o síle jejího citu a přivede jej zpět k životu.

Původně plánovaná premiéra na festivalu soudobé hudby v Baden-Badenu v roce 1928 ztroskotala na námitkách k textu, který šokoval i avantgardní porotu (Burkard, Haas a Hindemith). Slzy nože byly poprvé uvedeny až v roce 1969 v Brně, tedy sedm let po autorově smrti.

Zhasnutí (2014) volně čerpá z Lermontovovy poémy Démon. Zabývá se aktuální problematikou slábnoucí mezilidské komunikace. A tvorbou vlastních pseudoosobností, které si nevědomky vytváříme ve virtuálním světě. Mrazivé překvapení nastává v momentě probuzení, když se na svůj odraz podíváme zvenku, uvědoměle a pravdivě.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slzy nože / Zhasnutí (B. Martinů / J. Najvar)

21.3.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí



Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více