Tanec Brno 2016: 420PEOPLE, Györi Balett a Pražský komorní balet

Tanec Brno 2016: 420PEOPLE, Györi Balett a Pražský komorní balet

Letošní 23. ročník festivalu současného tance a pohybového divadla představí tvorbu českých profesionálních souborů, hostující Györi Balett a tradičně i baletní koncert pro děti.

Během tří večerů můžete na scénách Mahenova a Janáčkova divadla vidět představení současného tance i baletní koncert. V rámci festivalu vystoupí přední český soubor současného tance 420PEOPLE, který v roce 2008 založili Nataša Novotná a Václav Kuneš, bývalí členové Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána. Choreograf Václav Kuneš se při jeho tvorbě nechal inspirovat mistry oboru stand-up comedy, mimo jiné legendárním Robinem Williamsem. Původní obsazení se na jaře 2016 rozrostlo o herečku, zpěvačku a performerku francouzského původu Chantal Poullain.

Dalším hostem festivalu je maďarský taneční soubor Györi Balett, který byl založen v roce 1979 maďarským tanečníkem a choreografem Ivanem Markó. Soubor do Brna přiveze Carminu Buranu skladatele Carla Orffa v choreografii Youriho Vàmose. A Bolero Maurice Ravela. Györský balet uvede kreaci choreografa Andráse Lukácse, která měla premiéru ve Wiener Staatsballett v roce 2012.

Pražský komorní balet představí Metafory tance. Dílo současných choreografů – Alexandry Dziurosz, Hany Litterové, Žiga Jereba a Anny Štěrbové. Hlavním tématem představení je lidské chování a temné stránky duše. Co vše ovlivňuje naše jednání? Konvence, společenské normy, emoce, vášně, smysly… 

Tradiční součástí festivalu je Koncert žáků Baletní školy I. V. Psoty. Na scéně Mahenova divadla vystoupí desítky účinkujících žáků spolu s hosty NdB.

Festival bude probíhat od 22. května do 5. června 2016.

Pražský komorní balet - Metafory tance/ Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

420People - Mirage

22.5.2016, 19:00 / Mahenovo divadlo

Příhody lišky Bystroušky

22.5.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Györi Balett - Bolero / Carmina Burana

23.5.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo



K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený pěvecký sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce