Vesmírná odysea jako dětská opera v Kabinetu múz

Vesmírná odysea jako dětská opera v Kabinetu múz

Největší výzvou při práci s dětským orchestrem je dosáhnout ticha. Nastudování Cageovy 4´33´´ je v tomto smyslu vyšší metou než Bachovy koncerty na straně jedné, nebo Schönbergova dodekafonie na straně druhé. 2´16´´ a půl je soudobá opera, která vznikla díky spoluprací dětí a profesionálních hudebníků ze Slovenské filharmonie v Bratislavě s realisticky skromnějšími očekáváními. Její hlavní osou je dětská porce ticha, a také dětské horory. Zvuky, které se při tom objevují, mají za úkol vyplňovat mezery a štěrbiny mezi nimi. Výsledek osciluje mezi hudbou a ruchy, mezi vesmírným tichem a Vesmírnou odyseou. Jde přitom o rovnocennou spolupráci dětí a profesionálních hudebníků. Cílem projektu bylo mimo jiné propojit korejské a slovenské děti žijící v Žilině. Výsledný projekt má několik rovin, které odráží jednotlivé vývojové etapy. Kromě opery ho tvoří hororové animace vytvořené korejskými a slovenskými dětmi pod vedením lektorky SeEun Lee v létě 2013.

Jediné brněnské provedení opery Marka Piačeka proběhne v Kabinetu múz v sobotu 24. května od 18 hod. Děti jsou pochopitelně vítány.

Hudební kompozice, dirigent: Marek Piaček
Hrají: dětský orchestr a profesionální hudebníci Slovenské filharmonie v Bratislavě

Dramaturgie: Ivana Rumanová, Barbora Uríková
Video: Algis Kaveckis
Animace: SeEun Lee
Zvuk: Dušan Dobiaš, Petr Vrba, Hankil Ryu, Jan Burian
Scénografie: Martu Hlavajová
Hudební spolupráce: Ted van Leeuwen
Textové úpravy, překlad: Anna Lengyel
Grafická spolupráce: Martin Krkošek
Konsultace: Hanka Hudcovičová-Lukšů
Účinkují: Adamcová Ema, Bartošák Michal, Brezániová Gabriela, Čierna Johanka, Garčár Matej, Horváthová Nelli, Kardošová Terezka, Knorst Carolina, Konáriková Nina, Majdanová Terezka, Majtánová Marína, Mihalcová Simonka, Molnárová Nelka, Ničíková Dorotka, Viliam John O’Brien, Papala Šimon, Sabolová Natasha, Sopčáková Alžbetka, Starinská Ema, Škvareková Žofia, Šimko Marcel, Tinková Martina, Urík Tomáš, Uríková Paulína, Žideková Mária, Urík Jakub
Housle, pedagogické vedení: Zuzana Kolenová, flétna: Cyril Šikula, lesní roh: Karol Nitran
Produkce: Stanica – Žilina Záriečie

Opera vznikla jako součást medzinárodního projektu Karaoke Europe, který propojuje umělecké aktivity čtyřech různých kulturních organizací z Evropy: Stanica – Žilina Záriečie (SK), Divadlo Archa (CZ), PanoDrama (HU) 5E Kwartier (NL).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více