Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Podzimní část Expozice nové hudby začíná už příští týden. Letos nabídne celkem čtyři akce na různých místech Brna. Motto letošního 31. ročníku je Když nestíháš, zpomal.

První večer Expozice nese název Mimo čas a prostor. Světově uznávaná sopranistka Lore Lixenberg poprvé přednese kompletní cyklus mysteriózních písní Písně kozoroha Giacinta Scelsiho. „Italský aristokrat a skladatel komponoval velmi osobitým způsobem. Posadil se, nechal rozplynout mysl i čas a předzpívával svá díla zapisovačům. Jeho skladby tak jakoby přicházely z jiného světa, kde naplatí zákony dnešní uspěchané doby,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. Koncert se koná 11. října v 19:30 ve Vile Stiassni.

O dva dny později, tedy 13. října, se festivalové dění přenese do Besedního domu, kde vystoupí španělský soubor Plural Ensemble specializující se na provádění soudobé hudby. „Našim záměrem není pouhé představení špičkových hráčů a unikátních kompozic domácím publiku, ale také snaha o zařazování českých skladeb do repertoáru těchto vynikajících těles. Na koncertně tak zazní například světová premiéra kompozice brněnského skladatele Ivo Medka a španělského skladatele Fabiána Panisella,“ doplnil Pantůček. Koncert je podle něj koncipován tak, aby opět jiným způsobem evokoval ono někdy nutné zastavení, zpomalení.

Každý rok je záměrem festivalu dát prostor i místním interpretům. V podzimní části se tak představí Brno Conterporary Orchestra a to v kapli bývalé káznice na Cejlu. Večer s názvem Dům strach spojí básně nespravedlivě odsouzeného Jana Zahradníčka s hudbou Fausta Romitelliho. Básně napsané během dnů žalářních a v paralelním světě znějící expresivní a emočně vypjaté kompozice nemocného a předčasně zesnulého italského skladatele Fausta Romitelliho. Dvě různé cesty od amoku a utrpení k naději a zmrtvýchvstání, to vše v mimořádném prostředí. Příběh utrpení a naděje se odehraje 17. října od 19.30.

Festival zakončí 30. října slavnostní otevření Vašulka Kitchen Brno, slavnostní zahájení provozu výstavního a výzkumného centra. Plnohodnotně vybavený prostor je zasvěcen experimentálnímu výzkumu elektronických médií.

Lore Lixenberg/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby: Canti del Capricorno

11.10.2018, 19:30 / Vila Stiassni

Expozice nové hudby: Plural Ensemble

13.10.2018, 19:30 / Besední dům

Expozice nové hudby: Dům strach

17.10.2018, 19:30 / Káznice

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více