Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Podzimní část Expozice nové hudby začíná už příští týden. Letos nabídne celkem čtyři akce na různých místech Brna. Motto letošního 31. ročníku je Když nestíháš, zpomal.

První večer Expozice nese název Mimo čas a prostor. Světově uznávaná sopranistka Lore Lixenberg poprvé přednese kompletní cyklus mysteriózních písní Písně kozoroha Giacinta Scelsiho. „Italský aristokrat a skladatel komponoval velmi osobitým způsobem. Posadil se, nechal rozplynout mysl i čas a předzpívával svá díla zapisovačům. Jeho skladby tak jakoby přicházely z jiného světa, kde naplatí zákony dnešní uspěchané doby,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. Koncert se koná 11. října v 19:30 ve Vile Stiassni.

O dva dny později, tedy 13. října, se festivalové dění přenese do Besedního domu, kde vystoupí španělský soubor Plural Ensemble specializující se na provádění soudobé hudby. „Našim záměrem není pouhé představení špičkových hráčů a unikátních kompozic domácím publiku, ale také snaha o zařazování českých skladeb do repertoáru těchto vynikajících těles. Na koncertně tak zazní například světová premiéra kompozice brněnského skladatele Ivo Medka a španělského skladatele Fabiána Panisella,“ doplnil Pantůček. Koncert je podle něj koncipován tak, aby opět jiným způsobem evokoval ono někdy nutné zastavení, zpomalení.

Každý rok je záměrem festivalu dát prostor i místním interpretům. V podzimní části se tak představí Brno Conterporary Orchestra a to v kapli bývalé káznice na Cejlu. Večer s názvem Dům strach spojí básně nespravedlivě odsouzeného Jana Zahradníčka s hudbou Fausta Romitelliho. Básně napsané během dnů žalářních a v paralelním světě znějící expresivní a emočně vypjaté kompozice nemocného a předčasně zesnulého italského skladatele Fausta Romitelliho. Dvě různé cesty od amoku a utrpení k naději a zmrtvýchvstání, to vše v mimořádném prostředí. Příběh utrpení a naděje se odehraje 17. října od 19.30.

Festival zakončí 30. října slavnostní otevření Vašulka Kitchen Brno, slavnostní zahájení provozu výstavního a výzkumného centra. Plnohodnotně vybavený prostor je zasvěcen experimentálnímu výzkumu elektronických médií.

Lore Lixenberg/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby: Canti del Capricorno

11.10.2018, 19:30 / Vila Stiassni

Expozice nové hudby: Plural Ensemble

13.10.2018, 19:30 / Besední dům

Expozice nové hudby: Dům strach

17.10.2018, 19:30 / Káznice

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více