Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Začíná podzimní Expozice nové hudby. Písně z jiného světa, světová premiéra a rozjímání v káznici

Podzimní část Expozice nové hudby začíná už příští týden. Letos nabídne celkem čtyři akce na různých místech Brna. Motto letošního 31. ročníku je Když nestíháš, zpomal.

První večer Expozice nese název Mimo čas a prostor. Světově uznávaná sopranistka Lore Lixenberg poprvé přednese kompletní cyklus mysteriózních písní Písně kozoroha Giacinta Scelsiho. „Italský aristokrat a skladatel komponoval velmi osobitým způsobem. Posadil se, nechal rozplynout mysl i čas a předzpívával svá díla zapisovačům. Jeho skladby tak jakoby přicházely z jiného světa, kde naplatí zákony dnešní uspěchané doby,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. Koncert se koná 11. října v 19:30 ve Vile Stiassni.

O dva dny později, tedy 13. října, se festivalové dění přenese do Besedního domu, kde vystoupí španělský soubor Plural Ensemble specializující se na provádění soudobé hudby. „Našim záměrem není pouhé představení špičkových hráčů a unikátních kompozic domácím publiku, ale také snaha o zařazování českých skladeb do repertoáru těchto vynikajících těles. Na koncertně tak zazní například světová premiéra kompozice brněnského skladatele Ivo Medka a španělského skladatele Fabiána Panisella,“ doplnil Pantůček. Koncert je podle něj koncipován tak, aby opět jiným způsobem evokoval ono někdy nutné zastavení, zpomalení.

Každý rok je záměrem festivalu dát prostor i místním interpretům. V podzimní části se tak představí Brno Conterporary Orchestra a to v kapli bývalé káznice na Cejlu. Večer s názvem Dům strach spojí básně nespravedlivě odsouzeného Jana Zahradníčka s hudbou Fausta Romitelliho. Básně napsané během dnů žalářních a v paralelním světě znějící expresivní a emočně vypjaté kompozice nemocného a předčasně zesnulého italského skladatele Fausta Romitelliho. Dvě různé cesty od amoku a utrpení k naději a zmrtvýchvstání, to vše v mimořádném prostředí. Příběh utrpení a naděje se odehraje 17. října od 19.30.

Festival zakončí 30. října slavnostní otevření Vašulka Kitchen Brno, slavnostní zahájení provozu výstavního a výzkumného centra. Plnohodnotně vybavený prostor je zasvěcen experimentálnímu výzkumu elektronických médií.

Lore Lixenberg/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby: Canti del Capricorno

11.10.2018, 19:30 / Vila Stiassni

Expozice nové hudby: Plural Ensemble

13.10.2018, 19:30 / Besední dům

Expozice nové hudby: Dům strach

17.10.2018, 19:30 / Káznice

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Nejčtenější