Zástupci Sítě kreativních měst UNESCO dorazí do Brna na kulatý stůl

Od dnešního dne do neděle žije centrum města festivalem Maraton hudby Brno. Při této příležitosti dorazí do města sedm zástupců členských měst Sítě kreativních měst UNESCO, kteří se zúčastní kulatého stolu nazvaného „Meet Music“.

Do Sítě kreativních měst UNESCO bylo Brno zapsáno 31. října 2017. Prostřednictvím tohoto vyjadřuje UNESCO městům uznání za jejich mimořádné úsilí při uplatňování kreativity jako strategického faktoru pro udržitelný rozvoj. Brno je v rámci České republiky teprve druhým městem, které se tímto titulem může pochlubit – prvním se v roce 2014 stala Praha, která se ovšem profiluje jako město literatury. Označením „Kreativní město“ UNESCO ocenilo aktivity Brna na poli hudby, mimořádnou rozmanitost hudební nabídky i plány zařadit hudbu do rozvojových priorit města. Za jedinečné považuje také propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě mimořádně bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Přínos členství v síti spočívá v navázání mezinárodní spolupráce s dalšími zapojenými městy, v nových možnostech propagace města a zvyšování atraktivity jako turistické destinace, což se daří právě třeba skrze festival Maraton hudby Brno nebo nedávný Pop Messe a mnoho dalších. Město se i nadále snaží prosazovat kulturu jako součást své rozvojové strategie a zvyšovat kvalitu i dostupnost kultury jako takové,“ shrnul radní pro oblast kultury Marek Fišer.

Festival Maraton hudby Brno je nejzásadnější hudební akcí v rámci členství, každoročně na něm hostují umělci z měst hudby a letos v Brně v rámci pracovní skupiny přivítáme i koordinátory a odborníky z partnerských měst. Těmi budou:

• Rainer Kern – Mannheim, Německo

• Tamara Kaminska – Varšava, Polsko

• Lukasz Kalebasiak – Katowice, Polsko

• Catarina Távora – Idanha-a-Nova, Portugalsko

• Carlos Guerrero Bullejos – La Oliva, Španělsko

• Balázs Weyer – Veszprém, Maďarsko

• Anna Isola – Veszprém, Maďarsko

Tématem tohoto kulatého stolu bude hudební vzdělávání dětí. Připravili jsme nicméně pro hosty bohatý kulturní program. Navštíví i další dvě instituce, zapsané na seznamu UNESCO – Památník Leoše Janáčka, přičemž skladatelův archív je součástí UNESCO Paměti světa, a vilu Tugendhat, náš architektonický skvost, jenž figuruje na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě toho zavítají mj. do kreativního hubu KUMST, do Nadace Partnerství, Vodojemu na Žlutém kopci a samozřejmě si poslechnou spoustu koncertů v rámci festivalu Maraton hudby Brno,“ zakončil Marek Fišer.

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Nejčtenější