Zástupci Sítě kreativních měst UNESCO dorazí do Brna na kulatý stůl

Od dnešního dne do neděle žije centrum města festivalem Maraton hudby Brno. Při této příležitosti dorazí do města sedm zástupců členských měst Sítě kreativních měst UNESCO, kteří se zúčastní kulatého stolu nazvaného „Meet Music“.

Do Sítě kreativních měst UNESCO bylo Brno zapsáno 31. října 2017. Prostřednictvím tohoto vyjadřuje UNESCO městům uznání za jejich mimořádné úsilí při uplatňování kreativity jako strategického faktoru pro udržitelný rozvoj. Brno je v rámci České republiky teprve druhým městem, které se tímto titulem může pochlubit – prvním se v roce 2014 stala Praha, která se ovšem profiluje jako město literatury. Označením „Kreativní město“ UNESCO ocenilo aktivity Brna na poli hudby, mimořádnou rozmanitost hudební nabídky i plány zařadit hudbu do rozvojových priorit města. Za jedinečné považuje také propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě mimořádně bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Přínos členství v síti spočívá v navázání mezinárodní spolupráce s dalšími zapojenými městy, v nových možnostech propagace města a zvyšování atraktivity jako turistické destinace, což se daří právě třeba skrze festival Maraton hudby Brno nebo nedávný Pop Messe a mnoho dalších. Město se i nadále snaží prosazovat kulturu jako součást své rozvojové strategie a zvyšovat kvalitu i dostupnost kultury jako takové,“ shrnul radní pro oblast kultury Marek Fišer.

Festival Maraton hudby Brno je nejzásadnější hudební akcí v rámci členství, každoročně na něm hostují umělci z měst hudby a letos v Brně v rámci pracovní skupiny přivítáme i koordinátory a odborníky z partnerských měst. Těmi budou:

• Rainer Kern – Mannheim, Německo

• Tamara Kaminska – Varšava, Polsko

• Lukasz Kalebasiak – Katowice, Polsko

• Catarina Távora – Idanha-a-Nova, Portugalsko

• Carlos Guerrero Bullejos – La Oliva, Španělsko

• Balázs Weyer – Veszprém, Maďarsko

• Anna Isola – Veszprém, Maďarsko

Tématem tohoto kulatého stolu bude hudební vzdělávání dětí. Připravili jsme nicméně pro hosty bohatý kulturní program. Navštíví i další dvě instituce, zapsané na seznamu UNESCO – Památník Leoše Janáčka, přičemž skladatelův archív je součástí UNESCO Paměti světa, a vilu Tugendhat, náš architektonický skvost, jenž figuruje na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě toho zavítají mj. do kreativního hubu KUMST, do Nadace Partnerství, Vodojemu na Žlutém kopci a samozřejmě si poslechnou spoustu koncertů v rámci festivalu Maraton hudby Brno,“ zakončil Marek Fišer.

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější