Zástupci Sítě kreativních měst UNESCO dorazí do Brna na kulatý stůl

Od dnešního dne do neděle žije centrum města festivalem Maraton hudby Brno. Při této příležitosti dorazí do města sedm zástupců členských měst Sítě kreativních měst UNESCO, kteří se zúčastní kulatého stolu nazvaného „Meet Music“.

Do Sítě kreativních měst UNESCO bylo Brno zapsáno 31. října 2017. Prostřednictvím tohoto vyjadřuje UNESCO městům uznání za jejich mimořádné úsilí při uplatňování kreativity jako strategického faktoru pro udržitelný rozvoj. Brno je v rámci České republiky teprve druhým městem, které se tímto titulem může pochlubit – prvním se v roce 2014 stala Praha, která se ovšem profiluje jako město literatury. Označením „Kreativní město“ UNESCO ocenilo aktivity Brna na poli hudby, mimořádnou rozmanitost hudební nabídky i plány zařadit hudbu do rozvojových priorit města. Za jedinečné považuje také propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě mimořádně bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Přínos členství v síti spočívá v navázání mezinárodní spolupráce s dalšími zapojenými městy, v nových možnostech propagace města a zvyšování atraktivity jako turistické destinace, což se daří právě třeba skrze festival Maraton hudby Brno nebo nedávný Pop Messe a mnoho dalších. Město se i nadále snaží prosazovat kulturu jako součást své rozvojové strategie a zvyšovat kvalitu i dostupnost kultury jako takové,“ shrnul radní pro oblast kultury Marek Fišer.

Festival Maraton hudby Brno je nejzásadnější hudební akcí v rámci členství, každoročně na něm hostují umělci z měst hudby a letos v Brně v rámci pracovní skupiny přivítáme i koordinátory a odborníky z partnerských měst. Těmi budou:

• Rainer Kern – Mannheim, Německo

• Tamara Kaminska – Varšava, Polsko

• Lukasz Kalebasiak – Katowice, Polsko

• Catarina Távora – Idanha-a-Nova, Portugalsko

• Carlos Guerrero Bullejos – La Oliva, Španělsko

• Balázs Weyer – Veszprém, Maďarsko

• Anna Isola – Veszprém, Maďarsko

Tématem tohoto kulatého stolu bude hudební vzdělávání dětí. Připravili jsme nicméně pro hosty bohatý kulturní program. Navštíví i další dvě instituce, zapsané na seznamu UNESCO – Památník Leoše Janáčka, přičemž skladatelův archív je součástí UNESCO Paměti světa, a vilu Tugendhat, náš architektonický skvost, jenž figuruje na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Kromě toho zavítají mj. do kreativního hubu KUMST, do Nadace Partnerství, Vodojemu na Žlutém kopci a samozřejmě si poslechnou spoustu koncertů v rámci festivalu Maraton hudby Brno,“ zakončil Marek Fišer.

Opera je mnohými lidmi vcelku právem považována za jednu z nejvýše postavených forem artificiální tvorby. Není se ostatně čemu divit – nejenže v sobě snoubí hudbu i divadlo, ale pro mnohé skladatele představuje zvládnutí celého operního aparátu nejvyšší možnou kompoziční metu. Lze ale i pochopit, že někomu může operní tvorba připadat vzdálená a cizí, odtržená, přespříliš „vyumělkovaná“, zbytečně závažná a někdy snad až lartpourlartistická. Projekt Hausopera se snaží tuto strnulou krásu opery přenést do každodenního života a ušít operu konkrétnímu prostoru na míru. V říjnu 2018 tak zaznělo Poslední polo, první opera projektu, v lázních na Rašínově ulici a dnes – tedy ve dnech 17., 18. a 19. září – zavedly opery Věčná slečna bledá a Hra o Malinu posluchače do Zemanovy kavárny a cukrárny, dále do pasáže Alfa před Knihkupectví Michala Ženíška. Kostýmy u obou děl navrhla Zuzana Rusínová a scénografii Tomáš Rusín. Light design Věčné slečny bledé vytvořila Barbora JágrováPavla Beranová pak navrhla light design u Hry o Malinu. Oba tituly režíroval Jiří Nekvasilvíce

Violoncellovým recitálem zahájil Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno koncertní sezónu 2021/2022. První abonentní večer představil v sále Besedního domu Baladu d moll op. 3 č. 1 a Serenádu A dur op. 3 č. 2 Josefa Suka, Pohádku Leoše Janáčka, Klid op. 68 č. 5 a Rondo op. 94 Antonína Dvořáka a Sonátu A dur Césara Francka. Skladby nastudovali violoncellistka Michaela Fukačová a klavírista David Mareček. Koncert byl součástí společného turné obou umělců s názvem Můj hudební domov pořádaného hudebního agenturou C.E.M.A. Kromě Brna tak program putuje také do Hradce Králové, Prahy a Karlových Varů. Dříve, než hudebníci nastoupili na pódium, přivítala posluchače předsedkyně Spolku přátel hudby a osobnost brněnského hudebního života Alena Veselá, doprovázena klarinetistou Filharmonie Brno Emilem Drápelou. Společně pokřtili Drápelovu novou publikaci Jak se žije v orchestru s podtitulem Nevážené fejetony o vážné hudběvíce

Českou premiéru broadwayského muzikálového hitu Pretty Woman včera zažili návštěvníci Městského divadla Brno. Inscenace v režii Stanislava Moši v tomto divadelním zpracování slavného filmového trháku zdůraznila jeho přednosti. Do přestávky se divák v tomto příběhu o novodobé Popelce ponejvíce královsky směje a baví, ve druhé půli je potom rýsovaná zejména jímavost a lyričnost celého titulu.  více

Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty.  více

Divadelní provoz se zřejmě konečně vrací do starých kolejí. Baletní sekce Národního divadla Brno svoji sezónu zahájila  premiérou vzpomínkového titulu Stabat Mater, který měl v Mahenově divadle uctít a připomenout Pavla Šmoka. Jeden z nejvýznamnějších českých choreografů, který nejenže navrhnul množství nezapomenutelných a oceňovaných choreografií, ale také spoluutvářel českou baletní scénu jako takovou, se stal zdrojem inspirace řady současných umělců. Celý program sestával ze Zjasněné noci (Verklärte Nacht) Arnolda Schönberga, Tria g moll Bedřicha Smetany a první části oratoria Stabat Mater Antonína Dvořáka. Během večera se představili sólisté Kristýna KmentováUladzimir IvanouPetr HosBarbora BielkováSarah DadonovaPeter LerantKlaudia RadačovskáArthur Abram a sbor Baletu NdBvíce