Aktuálně: Projekční tým dnes podepsal s vedením Brna smlouvu o novém koncertním sále

Aktuálně: Projekční tým dnes podepsal s vedením Brna smlouvu o novém koncertním sále

Projekční tým ve složení Tomasz Konior (POL), Yasuhisa Toyota (US) a Petr Hrůša (CZ) dnes s představiteli města Brna podepsal smlouvu na projektovou dokumentaci pro stavební povolení a projektovou dokumentaci pro druhou etapu Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, na který Brno čeká desítky let.

„Dnes ráno jsme se byli podívat na zkoušce Filharmonie Brno a utvrdili se v tom, že je nádherné projektovat sál pro tak krásné město plné milovníků hudby. Doufám, že tím zde otevřeme novou éru kulturního a hudebního života,“ uvedl architekt a generální projektant týmu Tomasz Konior. Připomněl také svojí dřívější práci s Yasuhisu Toyotou. „Je to naprostý génius v oblasti akustiky. Společně jsme pracovali na koncertním sále v polských Katowicích, který se otevřel v roce 2014. Těším se na to, co máme ještě i společně s panem profesorem Hrůšou, před sebou,“ zdůraznil Konior.

Brněnský primátor Petr Vokřál vyjádřil na místě naději, že se Brno sálu opravdu dočká. „Věřím, že tím, že dnes podepíšeme smlouvu, se tento sen uskuteční. Je to pro město velký závazek. Přeji týmu, aby nám dodal to nejlepší, co v minulosti dodal jiným městům,“ uvedl Vokřál.

Projekční tým:

Tomasz Konior (1968)

generální projektant týmu

. polský architekt a urbanista

. zakladatel, majitel a hlavní architekt společnosti Konior Studio

. architekt mezinárodně oceňovaného koncertního sálu v polských Katowicích

. držitel mnoha mezinárodních ocenění a titulů

Yasuhisa Toyota (1952)

Hlavní akustik týmu

. ředitel americké pobočky společnosti Nagata Acoustics založené v roce 1971

. společnost má na svém kontě přes šest desítek koncertních sálů po celém světě, Toyota je hlavním akustikem padesáti z nich

. mezi jeho nejoceňovanější sály patří například Walt Disney Concert Hall v Los Angeles, Suntory Hall v Tokiu, Helsinki Music Center, z poslední doby potom sál Elbphilharmonie v Hamburku, nyní je pověřen renovací koncertního sálu Sydney Opera House

. je také hlavním akustikem sálu v Katowicích, na kterém spolupracoval s Tomaszem Koniorem

. o mimořádných schopnostech Yasuhisu Toyoty svědčí událost z Walt Disney Hall, na které spolupracoval s Frankem Gehrym. Orchestr zkoušel na slavnostní koncert k otevření nového sálu a při hlubších tónech se mu zdálo, že něco není v pořádku, že zvuk není takový, jaký by měl být. Pozvali si tedy pana Toyotu, ten si sedl do hlediště a hodinu poslouchal, jak hudebníci hrají. Poté vstal, ukázal na strop a řekl: „Vyměňte tuto desku a tam tu desku vzadu“. Později se ukázalo, že zmíněné dvě dřevěné desky měly jinou hustotu než ostatní.

Petr Hrůša (1955)

Projektant stavební části

. brněnský architekt a zakladatel společnosti Architekti Hrůša & spol., Ateliér Brno, s.r.o.

. držitel mnoha prestižních architektonických ocenění

. autor význačných brněnských staveb např. Galerie Vaňkovka, Pavilonu P na brněnském Výstavišti, Administrativního centra Trinity nebo Domini Parku, oceňované jsou i jeho úpravy veřejného prostoru, např. Moravského náměstí

Foto Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více