Stará
Zpravodajství
Orchestr Concentus Musicus Wien zahájí letošní ročník festivalu Concentus Moraviae
Světově uznávaný orchestr zahájí 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae v Kroměříži, následně zamíří do Brna. Koncerty povede dirigent Tomáš Netopil. více
Harmonie planet s Czech Ensemble Baroque
Soubor Czech Ensemble Baroque uvede premiéru gratulační opery Antonia Caldary. V rolích planet opěvujících nově korunovanou císařovnu vystoupí Andreas Scholl, Adam Plachetka, Valer Sabadus, Hana Blažíková a další. Dílo nastudoval dirigent Roman Válek. Po brněnské premiéře zazní opera také ve Španělském sále Pražského hradu. více
Chaloupka v jezerní kotlině aneb světová premiéra pro skauty a BCO
Netradiční zakončení 10. jubilejní sezony Brno Contemporary Orchestra proběhne v novorenesanční budově původně restauračního pavilonu z roku 1855, dnes místa pro brněnské děti a mládež s názvem Středisko volného času Lužánky, které nese jméno nejstaršího veřejného parku v zemích Koruny české. Zazní světová premiéra suity z opery Chata v jezerní kotlině brněnského skladatele Františka Chaloupky, která je inspirována románem Jaroslava Foglara. více
Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra
Festival Olomoucké barokní slavnosti nabídne program plný barokní až raně romantické hudby. Zahrnuje celkem 11 unikátních projektů, které budou probíhat po celé Olomouci. Festival zavítá i mimo Olomouc a to do poutního kostela v Dubu nad Moravou. Rezidenční soubor slavností je i letos Volantes Orchestra. Dále vystoupí Musica figuralis, Societas Incognitorum, Musica Florea, Arte dei Suonatori a další. více
Hudební festival Znojmo 2022: andělé strážní a návraty domů
Hudební festival Znojmo má na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí, letos se koná už po osmnácté. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se uskuteční na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v prostorách zámků a kostelů. Festival uvede premiéru scénického nastudování oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše a to ve vlastní produkci. V titulní roli vystoupí Adam Plachetka. více
Aktuálně: ČT Art dnes uvede dokument Concentus Moraviae – čtvrtstoletí hudby
Dnes večer vysílá ČT Art dokument nazvaný Concentus Moraviae – čtvrtstoletí hudby režiséra Jakuba Kořínka. Sledovat ho můžete také online. více
Filharmonie Brno zahájí v září svoji 67. sezonu koncertem Ne válkám!
Filharmonie Brno vstoupí na podzim do své 67. sezony. Už pátým rokem ji vede šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies. Nastávající sezona slibuje světové a české premiéry, nové projekty, velká zahraniční turné do USA, Jižní Koreje a Velké Británie. A taky nové nahrávky na vlastním labelu a oslavy 150 let od otevření Besedního domu. více
Velikonoční festival duchovní hudby začíná už zítra. Zahájí ho soubor Musica Figuralis
Velikonoční festival duchovní hudby letos nese podtitul Tělo / Vtělení / Oslavení. Zítra ho zahájí soubor Musica Figuralis specializovaný na hudbu druhé poloviny 18. století. Koncert s názvem Affettuoso zazní v provedení na dobové nástroje v ladění 430 Hz. Koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava. Dále jsou na festivalovém programu umělci a soubory jako Andreas Scholl s Czech Ensemble Baroque, Pavel Zlámal, který vystoupí v novém kostele na Lesné, Hard-Chor Linz, pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a další. více
Velikonoční festival duchovní hudby se letos uskuteční po dvouleté odmlce
Velikonoční festival duchovní hudby s podtitulem Tělo / Vtělení / Oslavení letos proběhne po devětadvacáté. Jako vždy festival začíná na Květnou neděli a končí o dva týdny později. V rámci koncertů se představí Andreas Scholl s Czech Ensemble Baroque, Pavel Zlámal, který vystoupí v novém kostele na Lesné, Hard-Chor Linz, pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a další. více
Czech Ensemble Baroque chystá benefiční vokální koncert Lux Æterna na pomoc Ukrajině
Vokální koncert Czech Ensemble Baroque Lux Æterna s podtitulem Věčné světlo v temnotě představí skladby autorů napříč staletími, od renesance přes baroko po současnost. Od jedné z nejznámějších skladeb historie po světovou premiéru skladby Jakuba Kubína. Koncert s 16 zpěváky proběhne v Brně a Valašském Meziříčí. Výtěžek obou koncertů půjde do sbírek Diecézní charity na pomoc Ukrajině. více
Publicistika
O jubilejním 20. ročníku hudebního cyklu Barbara Maria Willi uvádí…, také o historicky poučené interpretaci a dalších plánech jsem na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění hovořil s děkankou Hudební fakulty JAMU, dramaturgyní, pedagožkou, popularizátorkou klasické hudby, cembalistkou, varhanicí a specialistkou na kladívkový klavír Barbarou Marií Willi. O tom, jak nabitý program tato žena má, vypovídá nejlépe fakt, že těsně před začátkem našeho povídání aktivně vyučovala zahraničního studenta. více
Velikonoční festival duchovní hudby možná nejvýrazněji reflektuje svátky ze svého názvu v tzv. tenebrae (temných hodinkách). Jedná se o tři večery od Škaredé středy po Velký pátek, během nichž posluchači mají možnost si vyslechnout rozmanitá zhudebnění lamentací (nářků) z knihy Pláč nebo také responzorií věnovaných Kristovu utrpení. Ke zpěvům původně náležely obřady, ze kterých se při koncertech zachovává symbolické zhasínání svící. více
Tento rok tomu bude přesně tři sta let, co dvorní vicekapelník císaře Karla VI. Antonio Caldara zkomponoval pro oslavu jmenin císařovny Alžběty Kristýny gratulační serenatu La concordia de' pianeti (Harmonie planet). Císařský pár však měl ještě jeden významný důvod k oslavě. Alžběta Kristýna čekala potomka a naděje manželů se upínali k mužskému dědici trůnu. Že vláda bude souzena Marii Terezii, tehdy ještě nikdo netušil. Novodobé koncertní premiéry, která se uskutečnila 7. února v brněnském Besedním domě se ujal orchestr Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího souboru Romana Válka. Sbor řídila sbormistryně Tereza Válková. Rolí planet, které opěvují císařovnu se ujali Dagmar Šašková (Venuše), Hana Blažíková (Diana), Andreas Scholl (Jupiter), Valer Sabadus (Apollon), Franco Klisovic (Mars), Jaroslav Březina (Merkur) a Adam Plachetka (Saturn). více
V hudebních archivech se skrývá kvanta dechberoucí hudby, která stále čeká na své novodobé objevení. Mluví se o tom s trochou nadsázky dnes a denně. Badatelé i umělečtí vedoucí se snaží pozapomenutou, avšak mnohdy vysoce kvalitní tvorbu vynést na světlo a rozšířit již tak pestrý kánon vážné hudby. Touha uvádět archivní díla opět v život je dramaturgickým předsevzetím nejen mnoha vědců a hudebníků, ale i festivalu Olomoucké barokní slavnosti. A letošní jubilejní desátý ročník připravil takových koncertů hned několik. více
Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrý. více
Přestože se původně plánovaným vrcholem desáté brněnské koncertní sezony orchestru Czech Ensemble Baroque mělo stát Haydnovo první a dnes naneštěstí jen zřídka uváděné oratorium Návrat Tobiáše do vlasti, stal se Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela více než důstojným náhradníkem. Ostatně obě díla pojí mnohé paralely: v umělecké dráze obou skladatelů představovaly tyto skladby jejich první oratorní tvorbu. Oba se navíc ke svým raným oratoriím vraceli a přepracovávali je. Nicméně zatímco Haydn uzavřel svoji oratorní tvorbu Ročními dobami, Händel se znovu vrátil ke svému prvnímu dílu tohoto typu. Ačkoliv vzhledem ke svému věku, slepotě a zhoršujícímu se zdravotnímu stavu lze předpokládat, že podíl samotného Händela na úpravách oratoria The Triumph of Time and Truth (při prvním uvedení roku 1707 pod názvem Il Trionfo del Tempo e del Disinganno a podruhé roku 1737 jako Il Trionfo del Tempo e della Verità) do konečné podoby byl spíše symbolický. Za autora bývá uváděn John Christopher Smith mladší, který byl již dlouhou dobu Händelovým chráněncem a přítelem. Právě toto třetí, konečné, přepracování autorova prvního oratoria zaznělo v interpretaci orchestru Czech Ensemble Baroque a sboru Czech Ensemble Baroque Choir (sbormistryně Tereza Válková) 10. února pod taktovkou uměleckého vedoucího Romana Válka v sále brněnského Besedního domu. Jako sólisté vystoupili Romana Kružíková (Krása), Jaroslav Březina (Rozkoš), Pavla Radostová (Klam), Jiří Miroslav Procházka (Čas), Lucie Netušilová Karafiátová (Pravda) a dále kontratenor Matej Benda a sopranistka Markéta Klaudová. Na židli koncertního mistra usednul Michal Klas. více
Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty. více
Jedním z největších lákadel letošního ročníku Olomouckých barokních slavností bylo uvedení oratoria David rakouského skladatele Karla Ditterse. Nabízela se k tomu ostatně ideální příležitost – letos totiž dílo slaví rovných 250 let od svého vzniku. Oratorium na text Ignazia Pinta zkomponoval Ditters roku 1771 a ještě v témže roce mělo svoji premiéru na zámku vratislavského biskupa Philippa Gottharda Schaffgotsche na Jánském Vrchu u Javorníka. V hudebním nastudování umělecké vedoucí Volantes Orchestra houslistky Veroniky Manové a dirigentky Emy Mikešové zaznělo oratorium nejprve v koncertním provedení v Brně v kostele sv. Janů (4. srpna), dále pak 7. srpna scénicky v Podzámecké zahradě Arcibiskupského zámku v Kroměříži a nakonec ve dnech 12.–14. srpna v ambitu a bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku v Olomouci. Právě uvedení 12. srpna jsem navštívil. Kromě Volantes Orchestra vystoupili také členové ansámblů Arte dei Suonatori (PL), Il Cuore Barocco (SK), Musica Aeterna (HU) a Societas Incognitorum (CZ). Jedná se tak o další z řady koncertů pod záštitou festivalu, které spojují hudební tělesa členů Visegrádské čtyřky. Objevují se však interpreti také z dalších zemí – Slovinsko, Severní Makedonie či Británie. V sólových rolích se představili: Doubravka Součková (David), Aco Bišćević (Saul, izraelský král), Helena Hozová (Jonatán, syn Saula), Jiří Miroslav Procházka (Abner, vojevůdce) a Aneta Petrasová (Eliab, Davidův bratr). Režie se chopil Rocc, choreografii navrhla Sanja Nešković Peršin, kostýmy Borjan Litovski. více
Soubor Musica Florea, zaměřující se na poučenou interpretaci barokní, klasicistní, ale i romantické hudby, v úterý vystoupil na festivalu Olomoucké barokní slavnosti v Kapli Božího Těla. Na programu byla díla raného baroka a jejich specifický „nový styl“ plný improvizace a zdobení. Na skladbách osmi různých autorů komponujících převážně na počátku 17. století tak umělecký vedoucí souboru a violoncellista/kytarista Marek Štryncl společně s houslistou Jiřím Sychrou, dálehouslistkami Magdalenou Malou (také viola) a Eleonor Machovou (také viola a viola da gamba), perkusistou Jakubem Ebenem, kontrabasistou Ondřejem Štajnochrem a hráčkou na varhanní pozitiv Ivou Štrynclovou, představili improvizační techniku zdobení. Praxe zdobení byla v barokní hudbě přítomna již od jejího vzniku. Hudebníci se museli naučit, jak správně zdobit v konkrétních situacích, přičemž výběr byl skutečně pestrý: diminuce (ozdobné noty, většinou krátké délky, které vyplňovaly a propojovaly jednotlivé zapsané notové intervaly), nátryl, trylek, mordent, příraz, odraz, opora a další. více
Novodobé premiéry zapomenutých či méně známých hudebních děl se většinou těší velké pozornosti posluchačů, publicistů i muzikologů. Nezřídka se stává, že badatelé či umělečtí vedoucí ansámblů objeví ztracený klenot, který plným právem patří i na současná jeviště. Někdy však – a to je případ komické opery Gusman skladatele Antonína Rejchy – k dobovému provedení ani nedošlo. A tak na Olomouckých barokních slavnostech ve čtvrtek 15. července na nádvoří Tereziánské zbrojnice v provedení Volantes Orchestra pod taktovkou Jakuba Kydlíčka zazněla poctivá a tradiční světová premiéra. Dochovaná podoba Rejchovy opery neumožňovala její kompletní scénické provedení a bylo tedy nutno sáhnout k rozsáhlým rekonstrukcím, kterých se ujaly muzikoložka Jana Franková a umělecká vedoucí orchestru Veronika Manová. Vzhledem k absenci původního libreta tak olomoucká premiéra vycházela z úpravy libreta Eugèna Scribe a Jeana-Henryho Dupin. Oba jmenovaní původní jednoaktový text přepracovali do podoby dvouaktové vaudevillové komedie, která měla premiéru 22. října 1816 v pařížském divadle Théâtre du Vaudeville. Scházející árie byly doplněny a přetextovány z Rejchových dobových komických oper Cagliostro ou les Illuminés (1810) a Bégri ou le chanteur à Constantinople (ca 1816). V titulní roli vystoupil Roman Hoza, jeho společníka Pedrilla ztvárnil Tadeáš Hoza, Bertranda – chamtivého zlatníka a strýce Guzmána – pak Václav Barth a Lucii, Guzmánovu milou a Bertrandovu neteř, Dagmar Šašková. Postavy hospodského Cuistadora se ujal Michal Marhold a ženicha Lucie Cobarda Michael Robotka. Tetu Ragondu zpívala Kamila Zbořilová a tetu Clorindu Barbora Garzinová. Operu režíroval Tomáš Studený a kostýmy a scénu navrhla Sylva Marková. více