Dětská opera Brundibár připomene existenci ghett

1. červen 2015, 7:00

Dětská opera Brundibár připomene existenci ghett

Projekt Brundibár z ghetta se uskuteční v rámci festivalu Ghettofest. Opera Hanse Krásy ožije spojením profesionálních hudebníků z Brno contemporary orchestra, režisérky Lindy Keprtové, operního zpěváka Josefa Škarky a dětí ze dvou brněnských základních škol.

Od osvobození Terezína uplynulo již 70 let, a přesto dodnes existují v mnohých městech podivné hraniční čáry, za kterými se skrývají ghetta. Právě na ty chce upozornit nové nastudování dětské opery. Pod taktovkou Pavla Šnajdra účinkují děti ze ZŠ Merhautova a ZŠ náměstí 28. října, jejichž školy jsou na pomyslném rozhraní. Premiéra se uskuteční 5. června v 19:00 v Divadle na Orlí, repríza 6. června od 16:00 tamtéž.

Děj vypráví o chudých dětech, Aničce a Pepíčkovi, které svým zpěvem na ulici chtějí vydělat peníze pro nemocnou maminku. V tom jim však brání zlý a hrubý flašinetář Brundibár, který děti považuje za konkurenci. Nešťastným sourozencům nakonec pomohou zvířátka i ostatní děti z místní čtvrti a společnými silami zlého Brundibára zaženou. Protifašistický podtext a pozitivní vyznění opery jsou hlavní příčinou, proč se Brundibár stal nejúspěšnějším a nejčastěji hraným představením v terezínském ghettu (až 50 repríz). V současné době je vyhledávaným repertoárem profesionálních i amatérských souborů nejen v Evropě.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brundibár z ghetta

5.6.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více