Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

10. duben 2024, 2:00

Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům.

„Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je po koncertu odveze zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin. Koncerty jsou ohlášeny na 11. a 12. dubna v Besedním domě a 14. dubna ve vídeňském Konzerthausu.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chein Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v akouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Erwína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rapsodií v modrém, od jejíž premiéry letos uplynulo 100 let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem“. Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne 70 let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Kompletní informace o zájezdu najdou zájemci zde.

Foto Andreas H. Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Nejčtenější