Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

10. duben 2024, 2:00

Filharmonie Brno hraje tento týden doma i ve Vídni. Tam vypraví autobus pro posluchače

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům.

„Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je po koncertu odveze zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin. Koncerty jsou ohlášeny na 11. a 12. dubna v Besedním domě a 14. dubna ve vídeňském Konzerthausu.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chein Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v akouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Erwína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rapsodií v modrém, od jejíž premiéry letos uplynulo 100 let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem“. Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne 70 let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Kompletní informace o zájezdu najdou zájemci zde.

Foto Andreas H. Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Nejčtenější