Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

11. duben 2024, 20:00
Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).

Spojení tvorby Leoše Janáčka (1854–1928) s tvorbou starých mistrů přelomu 16. a 17. století mnohým může připadat jako nesourodé či kontrastní. V tomto případě je však opak pravdou. Vybrané sborové kusy odkazují na skladatelova léta strávená ve fundaci augustiniánského kláštera na Starém Brně, kde se mu věnoval učitel, sbormistr a skladatel Pavel Křížkovský. Janáček tak získal základy generálbasu a kontrapunktu: mimo jiné i ze studia barokních a renesančních kompozičních technik. Skladby jako In nomine Iesu, Suscepimus Deus, Regnum mundi a další, které na koncertě zazněly, potvrzují autorovu znalost polyfonní hudby, ale i starého tzv. palestrinovského stylu pěstovaného pod tíhou ceciliánské reformy církevní hudby. U vybraných kompozic si Marek Štryncl s ansámblem dovolil obohatit varhanní doprovod o smyčcovou instrumentaci. Ta však nijak výrazně nezasahovala do záměru autora, ba naopak podpořila jeho zvukový i stylový aspekt. Zpěváci zachovávali při provedení Janáčkových skladeb kulatý průzračný zvuk s jemnou barvou a na určitá díla se přemístili pod klenbu/oltář v sále, kde vědomě (a vítaně) pracovali s akustickými změnami. Jediná ryze instrumentální věc, která od Leoše Janáčka na koncertě zazněla, byla Fuga A dur pro klavír napsaná během skladatelova studijního pobytu v Lipsku mezi lety 1879–1880. Avšak i zde si těleso dovolilo zasáhnout do instrumentace. Skladebná struktura v zásadě nebyla nijak narušená, jelikož šlo o pouhou transkripci, tedy rozepsání jednotlivých hlasů fugy do partů houslí, violy, violoncella a kontrabasu. Tento experiment způsobil impozantní střet či snad křížení starého slohu výrazného v kontrapunktu a interpretační rovině se soudobým smýšlením charakteristickým pro brněnského skladatele. Zvláště líbivě působila místa, v nichž vynikala měkká lehce zaostřena barva violoncella a kontrabasu unisono.

Pro posluchače méně známá kompoziční rovina Leoše Janáčka dramaturgicky prokládala jednotlivé raně barokní kusy povětšinou tanečního, fantazijního, ale i duchovního rázu. Z tohoto repertoáru bych ráda upozornila na vybraná díla, která hudebně předbíhají svou dobu. Marek Štryncl během krátkých promluv nazval Giovanniho Valentiniho (1582–1649) „Janáčkem své doby“ pro jeho netradiční moderní harmonii místy plnou nečekaných zvratů v díle Sonata á 5, jež bychom po pouhé poslechové stránce těžce rozpoznávali od tvorby autorů 20. století. Provedení dominovala energie, odpich a technická pregnantnost muzikantů, jež byla výrazná primárně při rychlém sledu kontrastních ploch. Pozornost si zasloužily tako dvě duchovní kompozice – Falsobordone – Miserere od Gregoria Allegriho (1582–1652) a Falsobordone – Magnificat ze sbírky Giovanniho Battisty Bovicelliho (1550–1594). Obě jsou totiž vystavěny na podobném půdorysu – soprán sólo, chorální předzpěv a sbor ukončen instrumentální mezihrou. V Miserere se jako sólistka představila slovenská sopranistka Stanislava Mihalcová, která zaujala technikou v náročných zdobných koloraturách a citlivým projevem. V pěveckém ansámblu (sboru) sytými silnými hlasy a barvou zaujali pánové Hasan El Dunia a Jaromír Nosek. Instrumentální vložky kořenila pizzicata theorbisty Přemysla Vacka a virtuózní pasáže houslistek Magdalena Malé, Simony Tydlitátové a violoncellisty Marka Štryncla. Obdobně bychom mohli popsat nastudování skladby Magnificat, jež je speciální svým osudem. Byť se nachází v Bovicelliho traktátu, autorství je rozděleno mezi několik skladatelů – zmíněni jsou kupříkladu Gabucci a Giovanelli. Sopránového sólového partu se v tomto případě ujala Barbora Kabátková, u níž posluchače zaujala průrazná barva hlasu dobře se nesoucí nad orchestrem, precizní deklamace a opět skvěle technicky zdařilá virtuózní melismata. Ocenění si zaslouží nejen hudebníci, ale vůbec celý nápad a koncepce projektu, při kterém je oživen nový a více než zajímavý repertoár.

Program:

Leoš Janáček – Introitus In nomine Iesu

Giovanni Gabrielli – Canzona á 5

Leoš Janáček – Suscepimus Deus, Regnum mundi

Alessandro Grandi – Sonata SOPRA DUES MISERATUR NOSTRI

Gregorio Allegri – Falsobordone – Miserere

Giovanni Valentini – Sonata á 5

Leoš Janáček – Exaudi Deus

Leoš Janáček – Fuga A dur

Leoš Janáček – Exurge Domine, Communio – Fidelis servus

Marco Uccellini – Sinfonia decima nona á 4

Giovanni Battista Bovicelli/(Gabucci,Giovanelli) – Falsobordone – Magnificat

Musica Florea:

Housle – Magdalena Malá, Simona Tydlitátová

Viola – Lýdie Cillerová

Violoncello – Marek Štryncl (um. vedoucí)

Kontrabas – Ondřej Štajnochr

Varhanní pozitiv – Filip Dvořák

Theorba – Přemysl Vacek

Soprán – Barbora Kabátková, Stanislava Mihalcová

Alt – Daniela Čermáková

Tenor – Hasan El Dunia

Bas – Jaromír Nosek

Středa 10. dubna 2024 v 19h, Sál Milosrdných bratří

Foto Ondřej Koutník

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více