Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

11. duben 2024, 20:00
Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).

Spojení tvorby Leoše Janáčka (1854–1928) s tvorbou starých mistrů přelomu 16. a 17. století mnohým může připadat jako nesourodé či kontrastní. V tomto případě je však opak pravdou. Vybrané sborové kusy odkazují na skladatelova léta strávená ve fundaci augustiniánského kláštera na Starém Brně, kde se mu věnoval učitel, sbormistr a skladatel Pavel Křížkovský. Janáček tak získal základy generálbasu a kontrapunktu: mimo jiné i ze studia barokních a renesančních kompozičních technik. Skladby jako In nomine Iesu, Suscepimus Deus, Regnum mundi a další, které na koncertě zazněly, potvrzují autorovu znalost polyfonní hudby, ale i starého tzv. palestrinovského stylu pěstovaného pod tíhou ceciliánské reformy církevní hudby. U vybraných kompozic si Marek Štryncl s ansámblem dovolil obohatit varhanní doprovod o smyčcovou instrumentaci. Ta však nijak výrazně nezasahovala do záměru autora, ba naopak podpořila jeho zvukový i stylový aspekt. Zpěváci zachovávali při provedení Janáčkových skladeb kulatý průzračný zvuk s jemnou barvou a na určitá díla se přemístili pod klenbu/oltář v sále, kde vědomě (a vítaně) pracovali s akustickými změnami. Jediná ryze instrumentální věc, která od Leoše Janáčka na koncertě zazněla, byla Fuga A dur pro klavír napsaná během skladatelova studijního pobytu v Lipsku mezi lety 1879–1880. Avšak i zde si těleso dovolilo zasáhnout do instrumentace. Skladebná struktura v zásadě nebyla nijak narušená, jelikož šlo o pouhou transkripci, tedy rozepsání jednotlivých hlasů fugy do partů houslí, violy, violoncella a kontrabasu. Tento experiment způsobil impozantní střet či snad křížení starého slohu výrazného v kontrapunktu a interpretační rovině se soudobým smýšlením charakteristickým pro brněnského skladatele. Zvláště líbivě působila místa, v nichž vynikala měkká lehce zaostřena barva violoncella a kontrabasu unisono.

Pro posluchače méně známá kompoziční rovina Leoše Janáčka dramaturgicky prokládala jednotlivé raně barokní kusy povětšinou tanečního, fantazijního, ale i duchovního rázu. Z tohoto repertoáru bych ráda upozornila na vybraná díla, která hudebně předbíhají svou dobu. Marek Štryncl během krátkých promluv nazval Giovanniho Valentiniho (1582–1649) „Janáčkem své doby“ pro jeho netradiční moderní harmonii místy plnou nečekaných zvratů v díle Sonata á 5, jež bychom po pouhé poslechové stránce těžce rozpoznávali od tvorby autorů 20. století. Provedení dominovala energie, odpich a technická pregnantnost muzikantů, jež byla výrazná primárně při rychlém sledu kontrastních ploch. Pozornost si zasloužily tako dvě duchovní kompozice – Falsobordone – Miserere od Gregoria Allegriho (1582–1652) a Falsobordone – Magnificat ze sbírky Giovanniho Battisty Bovicelliho (1550–1594). Obě jsou totiž vystavěny na podobném půdorysu – soprán sólo, chorální předzpěv a sbor ukončen instrumentální mezihrou. V Miserere se jako sólistka představila slovenská sopranistka Stanislava Mihalcová, která zaujala technikou v náročných zdobných koloraturách a citlivým projevem. V pěveckém ansámblu (sboru) sytými silnými hlasy a barvou zaujali pánové Hasan El Dunia a Jaromír Nosek. Instrumentální vložky kořenila pizzicata theorbisty Přemysla Vacka a virtuózní pasáže houslistek Magdalena Malé, Simony Tydlitátové a violoncellisty Marka Štryncla. Obdobně bychom mohli popsat nastudování skladby Magnificat, jež je speciální svým osudem. Byť se nachází v Bovicelliho traktátu, autorství je rozděleno mezi několik skladatelů – zmíněni jsou kupříkladu Gabucci a Giovanelli. Sopránového sólového partu se v tomto případě ujala Barbora Kabátková, u níž posluchače zaujala průrazná barva hlasu dobře se nesoucí nad orchestrem, precizní deklamace a opět skvěle technicky zdařilá virtuózní melismata. Ocenění si zaslouží nejen hudebníci, ale vůbec celý nápad a koncepce projektu, při kterém je oživen nový a více než zajímavý repertoár.

Program:

Leoš Janáček – Introitus In nomine Iesu

Giovanni Gabrielli – Canzona á 5

Leoš Janáček – Suscepimus Deus, Regnum mundi

Alessandro Grandi – Sonata SOPRA DUES MISERATUR NOSTRI

Gregorio Allegri – Falsobordone – Miserere

Giovanni Valentini – Sonata á 5

Leoš Janáček – Exaudi Deus

Leoš Janáček – Fuga A dur

Leoš Janáček – Exurge Domine, Communio – Fidelis servus

Marco Uccellini – Sinfonia decima nona á 4

Giovanni Battista Bovicelli/(Gabucci,Giovanelli) – Falsobordone – Magnificat

Musica Florea:

Housle – Magdalena Malá, Simona Tydlitátová

Viola – Lýdie Cillerová

Violoncello – Marek Štryncl (um. vedoucí)

Kontrabas – Ondřej Štajnochr

Varhanní pozitiv – Filip Dvořák

Theorba – Přemysl Vacek

Soprán – Barbora Kabátková, Stanislava Mihalcová

Alt – Daniela Čermáková

Tenor – Hasan El Dunia

Bas – Jaromír Nosek

Středa 10. dubna 2024 v 19h, Sál Milosrdných bratří

Foto Ondřej Koutník

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více