Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

7. září 2020, 2:00

Filharmonie Brno zahájí 65. sezonu a pokračuje ve spolupráci s Dennisem R. Daviesem

Filharmonie Brno zahájí svoji 65. sezonu Arvo Pärtem a Antonem Brucknerem na Petrově. Šéfdirigent a umělecký ředitel Dennis Russell Davies, který koncert řídí, letos vstupuje do své třetí sezony v Brně. Davies podepsal prodloužení spolupráce, jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024.

Dosavadní spolupráci a prodloužení kontraktu s Dennisem Russellem Daviesem popsala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová slovy: „Pod jeho vedením zažívá Filharmonie Brno šťastnou éru soustředěné práce na nejvyšší úrovni. Proto mám radost, že bylo dojednáno prodloužení spolupráce s Maestrem Daviesem o další dva roky,“.

Dennis Russell Davies si působení v Brně chválí. „Nabídku jsem přijal velmi, rád. Naše společné první dvě sezony byly krásné, obohacující a spolu s mojí manželkou Maki Namekawou jsme Brno a vše, co nabízí, skutečně zamilovali,“ okomentoval prodloužení Davies. Jeho kontrakt tedy nyní trvá do roku 2024 s opcí na další dva následující roky. Podle něj nebude začínající sezona zcela jednoduchá. „Čelíme obrovským výzvám. Nejen jako přední orchestr v republice, ale i jako civilizovaná společnost, která se vyrovnává s nepředvídatelnou pandemií. Na prvním místě je pro nás zdraví a bezpečnost našich hudebníků a publika,“ doplnil.

Sezonu zahájí Filharmonie Brno v katedrále sv. Petra a Pavla. „Zajímavostí je, že Pärta hrajeme přesně v den, kdy slaví svoje 85. narozeniny,“ podotkla Kučerová. Na úvod večera zazní jeho skladba pro smyčcový orchestr a zvony Cantus in memoriam Benjamin Britten. Je to jedno z prvních děl, ve kterém se autor definitivně odpoutal od avantgardy a manifestoval svůj nový styl založený na jednoduchosti, diatonice, statičnosti a inspirační opoře ve středověké hudbě. „Pärt tento styl nazval tintinnabuli z latinského slova tintinnabulum, tedy zvoneček, a charakterizoval jej jako dobrovolný útěk do chudoby,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav MikešZahajovací koncert je ohlášen na pátek 11. září od 19:00 v katedrále sv. Petra a Pavla, proběhne bez pauzy.

Svoji Symfonii č. 5 Anton Bruckner v orchestrální podobě nikdy neslyšel. V roce 1887 Brucknerův stoupenec Franz Schalk plánoval provedení vlastní úpravy pro dva klavíry, Bruckner však s jeho zásahy nesouhlasil a vyhrožoval i policií. Premiéra orchestrální verze se uskutečnila v dubnu 1894 pod taktovkou Schalka, ovšem bez přítomnosti skladatele, který byl zdravotně indisponován.

Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více