Ivo Osolsobě, guru brněnského muzikálu

26. březen 2013, 11:21

Ivo Osolsobě, guru brněnského muzikálu

Ivo Osolsobě přišel do Reduty jako dramaturg v roce 1953. V té době mu bylo pětadvacet let a měl vystudovanou  anglistiku, divadelní vědu a estetiku na Filozofické fakultě v Brně. Kromě operety se věnoval i muzikálu, dalšímu hudebnědramatickému žánru označovanému za lehčí. Díky Osolsoběmu se Brno stalo v šedesátých letech centrem muzikálového života u nás. V té době působil v opeře Václav Nosek, v činohře Bořivoj Srba a v baletu Vladimír Vašut, byla to mimořádná éra brněnského divadla.

Do Reduty, Mahenova a posléze i Janáčkova divadla přivedl Ivo Osolsobě klasické tituly jako West Side Story, Kabaret, Muže z kraje La Mancha, ale inicioval i původní tvorbu. Paradoxně se nezúčastnil otevření Hudební scény Městského divadla Brno, neměl z ideových důvodů rád muzikál Hair (Vlasy). Několik muzikálů sám přeložil, je také autorem knih Muzikál je, když, a především Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Za svoji práci byl v roce 2012 po zásluze uveden do Síně slávy Národního divadla Brno.

Ivo Osolsobě zemřel 27. září 2012 v Brně, dnes by oslavil osmdesáté páté narozeniny.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více