Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

15. duben 2024, 1:00

Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

Rok 2024 není jen Rokem české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, ale také rokem, ve kterém své významné jubileum oslaví Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno. Dva dny po svých osmdesátých narozeninách, které připadají na 16. dubna, vystoupí Davies se svou uměleckou i životní partnerkou Maki Namekawou v Besedním domě, aby společně – jako klavírní duo – vzdali hold zakladateli české národní hudby. Zahrají Mou vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír.

„Mou vlast známe s Maki minimálně ze tří různých úhlů pohledu. Zaprvé samozřejmě jako Smetanův nádherný cyklus, se kterým jsem v Brně na podzim 2021 zahajoval novou sezonu. Mám s ní spojeno také loňské léto, kdy jsme s Maki projeli všechna místa vyskytující se ve Smetanově díle: začali jsme na Kvildě u pramene Vltavy a podél řeky pokračovali přes Lipno a Krumlov do Tábora. Neminuli jsme Blaník, v Praze pochopitelně Vyšehrad s hrobem Bedřicha Smetany a také místo, odkud vládla Šárka. No a ten třetí úhel pohledu, tedy Mou vlast pro dvacet prstů prožíváme teď, při chystaném koncertu,“ uvedl Davies.

Bezprostředně po dokončení Mé vlasti Smetana vyhotovil transkripce všech šesti skladeb cyklu pro čtyřruční klavír. „Jako zdatný klavírista dokázal z orchestrálních partitur vytvořit životaschopný pandán symfonické verzi, který dalece přesahuje parametry běžného klavírního výtahu. Virtuózní úprava má všechny předpoklady k tomu, aby obstála i na koncertním pódiu a zanechala v posluchačích plnohodnotný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou naplánované na 18. a 19. dubna 2024 od 19:00 v Besedním domě.

Dennis Russell Davies (16.4.1944) se narodil ve městě Toledo v Ohiu a vystudoval proslulou newyorskou Juilliard School. Soustavně dirigovat začal jako hudební ředitel komorního orchestru v Saint Paulu v Minnesotě (1972–1980), v letech 1977–2002 byl také šéfdirigentem newyorského Orchestru amerických skladatelů a v letech 1991–1996 hudebním ředitelem Brooklynské filharmonie. Od roku 1980 trvale žije v Evropě, a to nejprve v Německu jako hudební ředitel Stuttgartské státní opery (1980–1987), šéfdirigent orchestru Beethovenhalle v Bonnu, hudební ředitel Bonnské opery a Beethovenova festivalu (1987–1995). Se Stuttgartským komorním orchestrem nasnímal jako jeho šéf (1995–2006) na CD komplet 107 Haydnových symfonií.

Během následujícího trvalého pobytu v Rakousku byl (od roku 1997) profesorem dirigování na salcburském Mozarteu a šéfdirigentem Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu, roku 2002 se stal (na patnáct let) šéfdirigentem Brucknerova orchestru a ředitelem opery Zemského divadla v Linci; tam mu byl také v roce 2014 udělen titul Generálního hudebního ředitele. Při příležitosti otevření nového Hudebního divadla v Linci roku 2013 řídil Straussova Růžového kavalíra, světovou premiéru opery The Lost Philipa Glasse a dále v tomto operním domě uvedl nové inscenace oper Pelléas a Mélisanda, Falstaff, Salome, tetralogie Prsten Nibelungův, evropskou premiéru opery McTeague a světové premiéry děl Moritze Eggerta a Michaela Obsta. S Brucknerovým natočil všechny Brucknerovy symfonie ve všech jejich verzícha svým nápaditým dramaturgickým přístupem významně přispěl ke zvýšenému zájmu o koncerty tělesa. V letech 2009–2016 měl též úvazek šéfdirigenta symfonického orchestru v Basileji. Šéfdirigentem Filharmonie Brno je od roku 2018.

Hostoval u špičkových amerických orchestrů v Clevelandu, Filadelfii, Chicagu, San Francisku, Bostonu a New Yorku, v Japonsku spolupracoval se Symfonickým orchestrem Yomiuri Nippon; v Evropě dirigoval orchestrální špičky v Lipsku, Římě, Miláně, Madridu, Mnichově, Berlíně, Bamberku, Amsterdamu, Drážďanech a Petrohradě, operní představení řídil v prestižních operních domech v Bayreuthu, Chicagu, Hamburku, Houstonu, Lisabonu, Madridu, Paříži, Salcburku, Vídni, v tokijské opeře Nikikai a v newyorské Metropolitní opeře.

Mezinárodní kritika označuje Daviese za odvážného interpreta klasického repertoáru, jejž nezanedbává při svém poučeném zájmu o novou a nejnovější tvorbu, živeném trvalou spoluprací a osobními vztahy s význačnými soudobými tvůrci; mezi ně patří (nebo patřili) Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Andersonová, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Jako dirigent nebo klavírista (nebo obojí současně) vydal Davies přes osmdesát hojně oceňovaných snímků: kompletní symfonie Brucknerovy, Haydnovy, Honeggerovy a Glassovy, se svou ženou, klavíristkou Maki Namekawou, natočil mj. Beethovenova Fidelia a Mozartovu Kouzelnou flétnu v Zemlinského aranžmá pro čtyřruční klavír nebo Šostakovičovu Čtvrtou symfonii ve skladatelově úpravě pro dva klavíry. S Filharmonií Brno natočil sedm alb: tři Dvořákovy symfonie a jeho drobnější díla, průřezové album Arvo Pärta a Jana Nováka, oratorium Lenora Antonína Rejchy a ve světové premiéře také Symfonii č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse.

Dennis Russell Davies a Maki Namekawa/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

Nejčtenější