Magdalena Kožená patronkou festivalu Concentus Moraviae

Magdalena Kožená patronkou festivalu Concentus Moraviae

Několik dní před začátkem XVIII. ročníku festivalu 13 měst Concentus Moraviae přinášejí jeho organizátoři mimořádnou zprávu: jedna z nejvýznamnějších světových pěveckých osobností Magdalena Kožená se od letošního roku stává festivalovou patronkou. „Není tajemstvím, že mám srdečný vztah k Brnu a kraji okolo něho. A právě v této oblasti jsou rozeseta překrásná festivalová města. Kromě toho je Concentus Moraviae festivalem s poutavou a vždy důsledně propracovanou dramaturgií; také tato stránka je mi velmi blízká. K přijetí nabídky stát se festivalovou patronkou přispěl i fakt, že jsem byla u zrodu festivalu: v rámci prvního ročníku v roce 1996 jsem na dvou koncertech za doprovodu souboru Musica Florea zpívala Bachovy árie.“ Kožená na tomto prestižním jihomoravském festivalu zároveň vystoupí, a to za doprovodu renomovaného souboru Venice Baroque Orchestra, který řídí Andrea Marcon, ve středu 12. června na zámku v Moravském Krumlově. Výběrem tohoto města pěvkyně také reaguje na loňskou kauzu přemístění Muchovy Slovanské epopeje: „Nemohla jsem uvěřit, že krumlovským nakonec skutečně odvezli jejich v podstatě jedinou významnější turistickou atrakci, a to právě do Prahy... protože ve své vlasti nyní nežiji, nemohu soudit pohnutky, které k tomu vedly. Nicméně mě velmi těší, že v Krumlově našli sílu a energii, a snaží se rekonstruovat překrásný, ale doposud zanedbaný rozlehlý zámek. Tento pozitivní přístup sehrál zásadní roli v mém rozhodnutí, kde koncert letos uspořádat.“

Concentus Moraviae je jediným festivalem, kterému se Magdalena Kožená rozhodla dlouhodobě propůjčit svou záštitu. Z Moravského Krumlova odjíždí pěvkyně převzít prestižní Händelovu cenu za mimořádnou interpretaci díla Georga Friedricha Händela, která jí bude udělena 14. června 2013 během tradičních Händelových hudebních slavností v Halle.

Velmi si vážíme důvěry, kterou nám Magdalena Kožená udělením své záštity projevila. Tuto poctu nevnímají organizátoři festivalu ani pořadatelská města jako formální odstavec na papíře, ale je pro nás všechny mimořádně inspirativním impulsem do další práce. Představuje určité zadostiučinění a podporu našeho přesvědčení, že skvostná hudba může znít na slavných pódiích světových metropolí stejně jako v menších městech Jihomoravského kraje a Vysočiny. Jsem si jist, že tento akt publikum zřetelně zaznamená: v nejbližších třech letech totiž Magdalena Kožená přiveze na festival jedinečné projekty, na kterých bude spolupracovat s řadou světových hudebních osobností. Máme se opravdu na co těšit!“ prohlašuje ředitel festivalu Concentus Moraviae David Dittrich.

V rámci MHF 13 měst Concentus Moraviae letos proběhne od 1. do 29. června 33 koncertů převážně barokní hudby – autorem atraktivní dramaturgie s názvem „Italské slunce“ je cembalista a umělecký vedoucí ansámblu Collegium 1704 Václav Luks.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stále žasnu nad tím, jak hluboká je studna nápadů Martina Kyšperského, potažmo celé jeho kapely Květy. Vždyť jen v roce 2017: Martin převzal Anděla za sólovou desku Vlakem. S Květy skvěle sehrál roli svazácké kapely a zpíval své autorské „normalizační“ hity v seriálu Svět pod hlavou (který o rok později zaslouženě obdržel Českého lva). Květy v nové sestavě s Ondřejem Kyasem vydaly skvělou desku Komik do půl osmé (mrzí mě, že Anděl ji minul, ale na vině je podle mě zredukování počtu žánrových cen a „lehký“ chaos v nové bezbřehé škatulce Alternativa). Vyšla kniha Průvodce po albech a historii kapely Květy a spolu s ní ještě jedno řadové album Spí vánoční pták. A mezitím Květy spustily projekt YM, v jehož rámci se všichni tři členové představí se skladbami v určitém nečekaném žánru. Začal to opět Martin Kyšperský s programem country písní – veřejná premiéra s hostujícím Petrem Uvirou proběhla ve vysílání Radia Proglas v prosinci 2017. Na rok 2018 jsou připraveny elektronické písně Aleše Pilgra a poté snad i folktronica Ondřeje Kyase.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

Nejčtenější