Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

První letošní orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa propojuje různorodé mytické náměty v uceleném dramaturgickém konceptu. Staví vedle sebe antické náměty a svět J. R. R. Tolkiena, zkazky o bájných činech a zemích. Koncert s českými i světovými premiérami proběhne v Domě pánů z Kunštátu.

V české premiéře zazní elegie o zemi Thúlé od Tõnu Kõrvitse, stejně tak oceněné hudební převyprávění Íkarova příběhu z pera Masona Batese. Premiéry doplní dílo „diversního skladatele“ Jana Nováka, a sice jeho kytarový koncert pro Eurydiku. Na závěr bude uvedena světová premiéra „tolkienovské“ skladby mladého autora Adama Závodského, která vznikla na objednávku souboru. Koncert, který se odehraje pod taktovkou Patrika Červáka, doplní sugestivní improvizovaný videoart Tomáše Hrůzy. Sólově se představí dvorní diversní kytarista Vít Dvořáček. Koncert je ohlášen na 20. února 2024 od 19:00 v Domě pánů z Kunštátu.

„John Ronald Reuel Tolkien svému výtvoru – fiktivnímu světu Středozemě – věnoval většinu své neakademické tvůrčí energie. Relativně krátký text pojmenovaný Ainulindalë (v jednom z Tolkienových fiktivních jazyků „Hudba Ainur“) je první částí svazku s názvem Silmarillion a vypráví o stvoření Světa. Právě tento příběh se stal podkladem pro mou skladbu komponovanou v podzimních měsících roku 2023, která ovšem není a ani se nesnaží být popisnou. Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mytického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek. Tolkien tvoří svůj fikční svět skrze Hudbu. Prolog (Largo tranquillo) začíná osamělými tóny kontrabasů, které zaznívají do Prázdna – první věta je vlastně sledem variací, které prochází jednotlivými sekcemi orchestru (od sólového violoncella přes violy až po housle). Do této harmonie nečekaně vpadne nový energický prvek a započne Concerto (Presto furioso), kde se kytara, až doposud pouze barevná součást orchestru, postaví do opozice vůči ostatním a začíná souboj (lat. concertare = bojovat, hádat se). Svým prvním tématem připomínajícím vojenský pochod strhává ostatní; chaos je stupňován v provedení a vrcholí v repríze v podobě disonantní katarze. S vyčerpáním z bitvy přichází nová hymnická hudba ve smyčcích a třetí věta – Canto (Andante espressivo), tedy „zpěv“. Uprostřed Prázdna se vznáší Svět. Jak světlo, tak temnota se spojily ve společném díle, vše bylo již obsaženo v prvních tónech Ilúvatarova tématu, i Melkorův vzdor.“ komentuje skladatel Adam Závodský.

Program:

TÕNU KÕRVITS: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

JAN NOVÁK: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971) MASON BATES: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA

ADAM ZÁVODSKÝ: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Účinkující:

Vít Dvořáček kytara Tomáš Hrůza videoart Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek Patrik Červák dirigent Vstupné na koncert je dobrovolné

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější