Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

První letošní orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa propojuje různorodé mytické náměty v uceleném dramaturgickém konceptu. Staví vedle sebe antické náměty a svět J. R. R. Tolkiena, zkazky o bájných činech a zemích. Koncert s českými i světovými premiérami proběhne v Domě pánů z Kunštátu.

V české premiéře zazní elegie o zemi Thúlé od Tõnu Kõrvitse, stejně tak oceněné hudební převyprávění Íkarova příběhu z pera Masona Batese. Premiéry doplní dílo „diversního skladatele“ Jana Nováka, a sice jeho kytarový koncert pro Eurydiku. Na závěr bude uvedena světová premiéra „tolkienovské“ skladby mladého autora Adama Závodského, která vznikla na objednávku souboru. Koncert, který se odehraje pod taktovkou Patrika Červáka, doplní sugestivní improvizovaný videoart Tomáše Hrůzy. Sólově se představí dvorní diversní kytarista Vít Dvořáček. Koncert je ohlášen na 20. února 2024 od 19:00 v Domě pánů z Kunštátu.

„John Ronald Reuel Tolkien svému výtvoru – fiktivnímu světu Středozemě – věnoval většinu své neakademické tvůrčí energie. Relativně krátký text pojmenovaný Ainulindalë (v jednom z Tolkienových fiktivních jazyků „Hudba Ainur“) je první částí svazku s názvem Silmarillion a vypráví o stvoření Světa. Právě tento příběh se stal podkladem pro mou skladbu komponovanou v podzimních měsících roku 2023, která ovšem není a ani se nesnaží být popisnou. Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mytického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek. Tolkien tvoří svůj fikční svět skrze Hudbu. Prolog (Largo tranquillo) začíná osamělými tóny kontrabasů, které zaznívají do Prázdna – první věta je vlastně sledem variací, které prochází jednotlivými sekcemi orchestru (od sólového violoncella přes violy až po housle). Do této harmonie nečekaně vpadne nový energický prvek a započne Concerto (Presto furioso), kde se kytara, až doposud pouze barevná součást orchestru, postaví do opozice vůči ostatním a začíná souboj (lat. concertare = bojovat, hádat se). Svým prvním tématem připomínajícím vojenský pochod strhává ostatní; chaos je stupňován v provedení a vrcholí v repríze v podobě disonantní katarze. S vyčerpáním z bitvy přichází nová hymnická hudba ve smyčcích a třetí věta – Canto (Andante espressivo), tedy „zpěv“. Uprostřed Prázdna se vznáší Svět. Jak světlo, tak temnota se spojily ve společném díle, vše bylo již obsaženo v prvních tónech Ilúvatarova tématu, i Melkorův vzdor.“ komentuje skladatel Adam Závodský.

Program:

TÕNU KÕRVITS: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

JAN NOVÁK: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971) MASON BATES: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA

ADAM ZÁVODSKÝ: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Účinkující:

Vít Dvořáček kytara Tomáš Hrůza videoart Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek Patrik Červák dirigent Vstupné na koncert je dobrovolné

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější