Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

2. listopad 2017, 1:00
Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

Janáčkova akademie múzických umění v Brně udělí rakouskému herci a opernímu režisérovi Otto Schenkovi čestný doktorát. Slavnostní shromáždění proběhne v Divadle na Orlí a je součástí letošních celoročních oslav 70. výročí založení JAMU.

Rakouský umělec Otto Schenk převezme titul Doctor Honorius Causa jako patnáctá osobnost, které JAMU udělí své nejvyšší ocenění. Schenk čestný doktorát na brněnské akademii získá za jeho přínos české hudbě. „Je mi zvláštním potěšením přijmout čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění v Brně; tato neobyčejná radost přišla od instituce, od níž jsem absolutně nic nečekal, ani nemohl očekávat,“ uvedl Schenk. Jeho inscenace českých operních děl tvořily stálý repertoár zahraničních operních scén a pomohly prosazovat českou hudbu v zahraničí.

Sedmaosmdesátiletý Schenk je legendou operní režie. Záhy po rozjezdu své bohaté a mimořádné kariéry začal inscenovat opery Leoše Janáčka. Jako první z jeho děl režíroval v roce 1964 Její pastorkyňu, která zároveň byla jeho první inscenací ve Vídeňské státní opeře. Od té doby se ke tvorbě skladatele rád vracel. „Otto Schenk a Leoš Janáček si navzájem dali velmi mnoho. A ještě více toho dali nám,“ poznamenal děkan Hudební fakulty JAMU, profesor Jindřich Petráš. Dosud posledním českým titulem Otto Schenka byly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky ve Vídeňské státní opeře v roce 2014. Na inscenaci, vysoce ceněnou odborníky i laiky režisér vzpomněl slovy: „Janáček pro mne byl vždy jako otec. S ním jsem ve vídeňské Státní opeře začínal a taky končil.“

Kromě Janáčka Schenk režíroval například Smetanovu Prodanou nevěstu (1982). Jeho legendární, velice úspěšné nastudování Dvořákovy Rusalky (1987) s českým týmem, v němž excelovali dirigent Václav Neumann, Gabriela Beňačková jako Rusalka či Peter Dvorský v roli Prince, bylo v roce 2014 přeneseno do Metropolitní opery v New Yorku. Obsazeny byly světové hvězdy jako Renée Fleming či Piotr Beczala. K patronu brněnské JAMU dodává, že Janáčka si nejde nezamilovat. Otto Schenk působil na nejprestižnějších světových scénách, jako jsou Bavorská Státní opera v Mnichově, Hamburská Státní opera, Deutsche Oper Berlin, milánské Teatro alla Scala, londýnská Royal Opera House Covent Garden, či Metropolitan Opera v New Yorku.

Janáčkova akademie múzických umění v Brně uděluje titul Doctor honoris causa od roku 1993. Vesměs celosvětově proslulí čestní doktoři povyšují nejen tuzemskou image ale také mezinárodní prestiž akademie. V dosavadní řadě šlo vždy o mimořádné divadelníky či hudebníky. „Jsme přesvědčeni, že nejvyšší hodnost, jakou můžeme na naší Alma Mater udělit, Otto Schenkovi plným právem náleží,“ uvedl rektor JAMU profesor Ivo Medek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Nejčtenější