Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

2. listopad 2017, 1:00
Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

Janáčkova akademie múzických umění v Brně udělí rakouskému herci a opernímu režisérovi Otto Schenkovi čestný doktorát. Slavnostní shromáždění proběhne v Divadle na Orlí a je součástí letošních celoročních oslav 70. výročí založení JAMU.

Rakouský umělec Otto Schenk převezme titul Doctor Honorius Causa jako patnáctá osobnost, které JAMU udělí své nejvyšší ocenění. Schenk čestný doktorát na brněnské akademii získá za jeho přínos české hudbě. „Je mi zvláštním potěšením přijmout čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění v Brně; tato neobyčejná radost přišla od instituce, od níž jsem absolutně nic nečekal, ani nemohl očekávat,“ uvedl Schenk. Jeho inscenace českých operních děl tvořily stálý repertoár zahraničních operních scén a pomohly prosazovat českou hudbu v zahraničí.

Sedmaosmdesátiletý Schenk je legendou operní režie. Záhy po rozjezdu své bohaté a mimořádné kariéry začal inscenovat opery Leoše Janáčka. Jako první z jeho děl režíroval v roce 1964 Její pastorkyňu, která zároveň byla jeho první inscenací ve Vídeňské státní opeře. Od té doby se ke tvorbě skladatele rád vracel. „Otto Schenk a Leoš Janáček si navzájem dali velmi mnoho. A ještě více toho dali nám,“ poznamenal děkan Hudební fakulty JAMU, profesor Jindřich Petráš. Dosud posledním českým titulem Otto Schenka byly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky ve Vídeňské státní opeře v roce 2014. Na inscenaci, vysoce ceněnou odborníky i laiky režisér vzpomněl slovy: „Janáček pro mne byl vždy jako otec. S ním jsem ve vídeňské Státní opeře začínal a taky končil.“

Kromě Janáčka Schenk režíroval například Smetanovu Prodanou nevěstu (1982). Jeho legendární, velice úspěšné nastudování Dvořákovy Rusalky (1987) s českým týmem, v němž excelovali dirigent Václav Neumann, Gabriela Beňačková jako Rusalka či Peter Dvorský v roli Prince, bylo v roce 2014 přeneseno do Metropolitní opery v New Yorku. Obsazeny byly světové hvězdy jako Renée Fleming či Piotr Beczala. K patronu brněnské JAMU dodává, že Janáčka si nejde nezamilovat. Otto Schenk působil na nejprestižnějších světových scénách, jako jsou Bavorská Státní opera v Mnichově, Hamburská Státní opera, Deutsche Oper Berlin, milánské Teatro alla Scala, londýnská Royal Opera House Covent Garden, či Metropolitan Opera v New Yorku.

Janáčkova akademie múzických umění v Brně uděluje titul Doctor honoris causa od roku 1993. Vesměs celosvětově proslulí čestní doktoři povyšují nejen tuzemskou image ale také mezinárodní prestiž akademie. V dosavadní řadě šlo vždy o mimořádné divadelníky či hudebníky. „Jsme přesvědčeni, že nejvyšší hodnost, jakou můžeme na naší Alma Mater udělit, Otto Schenkovi plným právem náleží,“ uvedl rektor JAMU profesor Ivo Medek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více