Tmavomodrý festival oslaví 30. výročí

Tmavomodrý festival oslaví 30. výročí

Festival nevidomých a slabozrakých dětí a mládeže vstupuje do 30. ročníku. Z původně hudební přehlídky zrakově handicapovaných dětí se stal několikadenní mezinárodní festival, který přibližuje „tmavomodrou“ realitu široké veřejnosti.

Zakladatelkou festivalu je brněnská oční lékařka Zdenka Kafková, jež našla stěžejní spolupracovnici v Šárce Tryhukové († 2017) z tehdejšího TIC BRNO, který od té chvíle převzal zodpovědnost za organizaci na svá bedra. Společně tvořily srdce přípravné skupiny, díky níž letos může Tmavomodrý festival oslavit 30. výročí. Další klíčovou osobností za festivalem je Hana Bubeníčková z Tyflocentra, které doplňuje festival o doprovodný program technického rázu. Vedle vodících psů jsou to dnes právě technologie, které usnadňují život zrakově handicapovaným. Z této synergie postupně vyplynul formát události, který se skládá z hudební přehlídky nevidomých a slabozrakých muzikantů, odborných seminářů pojednávajících o životních výzvách nevidomých a slabozrakých,technologickém vývoji v oboru a zážitkového dne pro širokou veřejnost, kde dochází k propojování obou komunit.

Letos jsou čtyři tmavomodré dny rozděleny na veřejný čtvrtek a pátek, v sobotu a neděli už program počítá jen s nevidomými a slabozrakými. Festival najde své letošní místo na Kraví hoře, i když si příležitostně odskočí i do centra. Návštěvníci se můžou těšit na workshopy, hudební přehlídku, konferenci, benefiční koncert a vrcholnou zábavu slibuje tančírek pod hvězdným nebem s Malalatou. Zároveň to bude historicky poslední příležitost zajít „na kafe“ do kavárny POTMĚ, která následně plánuje ukončit svůj provoz.

Program:

16. května 2019

park Kraví hora

16.00 kavárna POTMĚ

Jedinečná kavárna, kde se role vidoucích a nevidomých lidí proměňuje. Ve zcela zatemněném prostoru vás usadí i obslouží nevidomý personál s příslibem nápoje, jaký jste ještě neviděli. Výtěžek z útraty bude připsán na účet Světlušky na pomoc dětem a dospělým se zrakovým postižením.

19.30 tančírek pod hvězdným nebem

DJské duo Malalata si postupně získává renomé nejen v Evropě ale i dále ve světě. Na Kraví hoře naservíruje pořádný nášup vlastní fůze balkan beats, gypsy music, cumbie a reggae, který každého posluchače rázem promění v tanečníka.

17. května 2019

Pražákův palác, Moravská galerie v Brně

9:00 workshop pro nevidomé a slabozraké

Experimentální grafika a tvorba hapticky různorodých matric odkazuje na aktuální výstavu Vladimíra Boudníka.

Digitárium Hvězdárny a planetária Brno

9:00 konference „Od kolébky po aktivní stáří“

Pořádá TyfloCentrum Brno, o.p.s., pro zájemce z oblasti sociálních služeb, školství, služeb zaměstnanosti, zdravotnictví, volného času, samosprávy i z řad veřejnosti. Představí se organizace Jihomoravského kraje, které poskytují služby osobám s těžkým zrakovým postižením a ukáží možnosti spolupráce a zkvalitňování systému této péče.

Park Kraví hora

11:00 Tmavomodrý den

Seznamte se s překážkami, jež nevidomí a slabozrací překonávají v každodenním životě. Jak se třídí oblečení podle barev, párují ponožky, nalévá pití do sklenice nebo podepisuje? Vyzkoušejte si hry pro nevidomé, nakupte originální výrobky dílny HapAteliér a smekněte před vodícím psem, který ukáže svůj výcvik.

11:00 kavárna POTMĚ

14:00 přehlídka dětských hudebních souborů a zpěváků se zrakovým handicapem

18:00 benefiční koncert skupiny Golden Delicious

Výtěžek dobrovolného vstupného půjde nadačnímu fondu Světluška

18. a 19. května 2019

Agora 2019 – odborná vzdělávací akce o informačních a komunikačních technologiích pro zrakově postižené. Pořádá Středisko Teirersiás Masarykovy univerzity.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více