Věčná slečna Bledá uzavře Trilogii pro město spolku Hausopera

Věčná slečna Bledá uzavře Trilogii pro město spolku Hausopera

Spolek Hausopera se po bezpečnostních omezeních na podzim loňského roku konečně dostává do finále svého operního projektu Triologie pro město. Plánuje uvést dvě krátké opery spjaté s významnými funkcionalistickými památkami Brna, které ukážou zevšednělá místa, kde se běžně popíjí káva nebo listuje knihami, v novém světle a kontextu. Věčná slečna Bledá a Hra o Malinu zazní v Zemanově kavárně a v Knihkupectví Michala Ženíška. 

Dvojice představení začne 17., 18. a 19. září 2021 vždy v 19:00 v Zemanově kavárně a cukrárně, odkud se po první části všichni přesunou do nedalekého Knihkupectví Michala Ženíška. Na své si přijdou soustředění ctitelé současné hudby i náhodní kolemjdoucí, kteří dosud považovali operu za exkluzivní žánr přístupný pouze náročnému, poučenému publiku.

V roce 2018 se posluchači ochotně přezuli do žabek, aby mohli u bazénu Lázní Rašínova sledovat, jak se hraje Poslední pólo. V nostalgické opeře o zlomeném srdci, černém svědomí a odpuštění dostaly po boku tří odvážných vokalistů v plavkách prostor také půvabné akvabely. Dílo skladatele Marka Ivanoviće a libretisty Josefa Škarky vzbudilo velký mediální i posluchačský zájem atraktivním prostředím, osobitým zpracováním námětu i využitím specifické akustiky plaveckého bazénu. 

Autory dvou dalších novinek Věčná slečna Bledá a Hra o Malinu jsou v prvním případě Markéta Dvořáková společně s Ivem Medkem, druhou z nich zkomponoval Lukáš Sommer, libretistou zůstává osvědčený Josef Škarka. Šplouchání vody a dlouhý dozvuk Posledního póla vystřídá vůně kávy a šustot čerstvě vytištěných stránek, kde do hudby a snové atmosféry občas pronikne strohá realita. 

Věčná slečna Bledá se vydá na svou pouť v Zemanově kavárně a cukrárně na Josefské ulici. Nejdéle a bez přestávky fungující podnik svého druhu v Brně se stane dějištěm prazvláštních událostí, které během jednoho odpoledne zažil nenápadný obchodní cestující. Společnost mu budou dělat bledá servírka, ukecané puberťačky a retro atmosféra podniku, který v roce 1936 navrhl brněnský architekt Vítězslav Korn pro cukráře Josefa Sedláčka.

„Práce na nové opeře mě oslovila znejistěním“, říká skladatelka Markéta Dvořáková. „Potácíme se mezi snem a skutečností, není zřejmé, kde je tady a kde je tam, a kdo je vlastně Bledá? Divák si odpovědi najde sám, musí ale zapojit fantazii a představivost, protože stejně důležité jako to, co je vidět na jevišti, je i ono skryté za ním. Baví mě vnitřní svět pana Bartoše a vedle něj mimózní Bledá, která prožívá svůj vlastní příběh. Nástrojovým obsazením jsme se s Ivo Medkem snažili co nejvíce přiblížit charakteru šlágrů 30. let, abychom se naladili na zachovalý interiér funkcionalistické Zemanovy cukrárny.“ 

Po třiceti minutách s Věčnou slečnou Bledou se dějiště večera přesune do Pasáže Alfa, který byl dokončen v roce 1937 podle návrhu Bohuslava Fuchse.

Hra o malinu se odehraje v obchodě známého brněnského knihkupce Michala Ženíška, který v opeře sám vystoupí. Pro posluchače je připraven emocionálně vypjatý příběh o snaze zachránit podnik před krachem, přičemž dojde k odhalení dávného zločinu. Publikum uvidí příběh ze židliček umístěných v Pasáži Alfa, zvuk zprostředkují bezdrátová sluchátka.

Skladatel Lukáš Sommer si přeje, „aby všechno působilo přirozeně a jakoby mimoděk a aby karikatury lidských charakterů nepůsobily nijak zlomyslně. Aby si každý v zahloubaném knihkupci, jeho upovídané choti i cynickém dealerovi našel kousek sebe sama. Hravé a k plevelným slovům krásně jizlivé libreto Josefa Škarky mě těšilo v každé fázi práce. Jsem rád, že jsem do Josefova ojedinělého textu mohl přidat kus své hudby a mohl se účastnit jeho projektu. Opera se díky němu stává o něco živějším, pulzujícím žánrem.“

Režie obou oper se ujal Jiří Nekvasil. V čem je pro něj práce pro Hausoperu jedinečná? „Krásná je především práce s týmem tvůrců, kteří se do projektu Trilogie pro město zapojili. Je to taková hausfamilie. Na divadle mě baví sledovat, když se něco tvoří, a čekat, jak se to ujme. Myslím, že se to Hausopeře zatím daří.“

Věčná slečna Bledá zazní 17. září 2021 ve světové premiéře, Hra o Malinu má za sebou první uvedení v pražském Knihkupectví Řehoře Samsy a tři představení v Knihkupectví Michala Ženíška v rámci Maratonu hudby Brno 2020. Scénu a kostýmy obou oper navrhli Tomáš a Zuzana Rusínovi, světelný design je dílem Barbory Jágrové a Pavly Beranové.

Spolek Hausopera uvádí nové komorní opery komponované na míru různým místům města Brna, která jsou pozoruhodná architektonicky, svým příběhem nebo geniem loci. Zakládajícími členy jsou operní pěvec Josef Škarka, hudební publicista Boris Klepal a produkční Lucie Kořínková. Iniciátor celého projektu Josef Škarka přibližuje vznik Hausopery: „Nápad hrát opery ve všedních prostorech, kolem kterých chodíme každý den, přicházel postupně. Na počátku jsme přemýšleli o Hře o Malinu pro Ženíškovo knihkupectví, na ni se nabalily další nápady, pro které je Brno se svojí krásnou absurditou skvělým podhoubím. Vzpomínám si, že jsme si s Borisem Klepalem kdysi říkali, že oživování města přece nemůže spočívat jen v pití piva na chodníku a náměstích, ale bylo by fajn projít se ulicemi a jen tak „náhodou” si odskočit třeba na operu do cukrárny nebo knihkupectví. Aby tak opera, potažmo divadlo, bylo všude, kde si ho jen lze představit.“

Termíny představení:

17. 9. / 18. 9. / 19. 9. 2021 od 19:00 

VĚČNÁ SLEČNA BLEDÁ

aneb Operní nejistota pro široké masy

Zemanova cukrárna a kavárna, Josefská 4, Brno

délka představení 30 minut

Bledá Aneta Podracká Bendová
Pan Bartoš Josef Škarka
Vypravěč 1 Matěj Pytluk
Vypravěč 2 Lucie Matulová

akordeon Ondřej Zámečník
cello Lukáš Svoboda
flétna Kristina Vaculová
bicí Kristýna Švihálková

hudba Markéta Dvořáková & Ivo Medek
libreto Josef Škarka
režie Jiří Nekvasil
dirigent a hudební nastudování Michal Jančík
sbormistryně Veronika Novosádová & Anna Říháčková
scénografie Tomáš Rusín
light design Barbora Jágrová
kostýmy Zuzana Rusínová

HRA O MALINU

Knihkupectví Michala Ženíška v Alfa pasáži, Poštovská 4, Brno

(navazuje na přestavení Věčná slečna Bledá cca od 20.15 hod.)

délka představení 30 minut

Manžel Josef Škarka
Manželka Andrea Široká
Dealer Marek Olbrzymek
Girls Pavla Fendrichová & Veronika Benešovská

akordeon Žaneta Vítová

hudba Lukáš Sommer
libreto Josef Škarka
režie Jiří Nekvasil
scénografie Tomáš Rusín
light design Pavla Beranová
kostýmy Zuzana Rusínová
zvuk Jana Jelínková
produkce Lucie Kořínková & Anna Pinknerová

Foto Marek Olbrzymek

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Nejčtenější