Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.

Koncert byl zakončením třídenní přehlídky Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase, jejíž součástí byly kromě hudebních vystoupení také přednášky a poslechy nových nahrávek z produkce Českého a Slovenského rozhlasu.

Název přehlídky je převzatý ze stejnojmenného rozhlasového cyklu, který dramaturg, redaktor a skladatel Jaromír Nečas tvořil v průběhu 70. let a kterým seznamoval posluchače s hudbou z celého světa.

Tento průkopnický počin výrazně předběhl dobu. Série 106 pořadů v průměrné délce 25 minut nevznikla, jak by se mohlo na první pohled zdát, na popud samotného Jaromíra Nečase. Redaktor byl vyzván vedením ústřední hudební redakce, aby vypracoval koncepci populárně-vzdělávacího hudebního pořadu pro mládež. Nečas tuto příležitost beze zbytku využil a zúročil v ní všechny své dosavadní znalosti, zkušenosti, kontakty i zahraniční zájezdy s BROLNem a Svazem skladatelů (které se staly příležitostí k dovozu gramofonových desek). Vytvořil tak originální úvod do světa hudební vědy a world music, ač se tak tento žánr ještě běžně nenazýval. Prostřednictvím hudby propojoval posluchače se světem, do kterého se osobně ani on sám neměl šanci dostat.

Kromě hudby z celého světa však byla Nečasovou vášní také hudba artificiální, jazz či folklor. Uvědomoval si sílu regionální lidové muziky, stejně jako dokázal ocenit kvalitní fúze, jazzové improvizace nebo klasické kompozice. Byl osobností s ohromným přehledem a srdcem otevřeným hudbě nesvázané hranicemi žánrů.

Právě v tomto duchu byla dramaturgicky pojata také celá přehlídka Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Úvodní středeční koncert Na lidovou notu představil CM Jury Petrů a HM Petra Mičky – cimbálové muziky vrostlé do tradice vlastního regionu v kontrastu s niternou (a hranice regionu překračující) Muzikou Luďka Běťáka.

Ve čtvrtek potom probíhaly ve studiu číslo 7 Českého rozhlasu Brno poslechy nových rozmanitých nahrávek, které vznikly nejen v rozhlasových studiích Českého, ale také Slovenského rozhlasu a které jsou už od dob vzniku tohoto média nedílnou součástí rozhlasové práce nejen folklorních redakcí.

Čtvrteční večer s názvem Inspirace lidovou písní patřil BROLNu a jeho pěveckým sólistům. Legendární skladby napříč více než sedmdesáti letou historií tohoto tělesa doplnil o zbrusu novou kompozici prof. Miloš Štědroň. Její název Kodexy odkazuje k inspiračnímu zdroji, kterým se mu stal Levočský sborník a Kodex Kájoniho. 

Zájemci se mohli zúčastnit také pátečního kolokvia, na kterém etnologové a redaktoři reflektovali téma lidové písně v rozhlasovém vysílání.

A nyní už tedy k závěrečnému koncertu celé přehlídky, který byl pojmenován Na pomezí žánrů. Odehrál se v intimní atmosféře HaDivadla, jehož scénu zdobilo pomyslných 100 prázdných lahví, které měly připomínat nejen obě vzpomínaná výročí, ale také legendární Nečasův likér domácí výroby zvaný Zelený lučištník.

Věcnými, znalými a také zábavnými moderátory koncertu byli dva blízcí přátelé Jaromíra Nečase. Režisér Břetislav Rychlík a bývalý rozhlasový kolega Jiří Plocek, který je také autorem několika zajímavých textů o Nečasovi.

Úvod patřil Daně Račkové, Petře Majerčíkové a Lukáši Koskovi neboli Milánosz – hudebnímu uskupení, které interpretuje písně převážně z východní Evropy, a to bez nástrojového doprovodu. Narozdíl od jiných kapel se snaží o poučený projev, který si v mnohém nezadá s místními zpěváky a zpěvačkami. Po nich to byl multinstrumentalista Marian Friedl s neméně nadaným kontrabasistou Martinem Kociánem alias miniBaroshi (tedy poněkud osekaná sestava kapely Baroshi) a v jedné písni také za doprovodu gajd Vlastimila Bjačka. Předvedli autorské i lidové písně ve vlastních originálních úpravách pro basu a klarinet nebo některý z nástrojů, které si Friedl sám vyrábí, jako je koncovka nebo dvojačka. Lidové melodie doplnila kompozice s názvem Modrá koncovka, ve které se Marian Friedl snažil propojit stejnojmenný lidový (a tónově značně osekaný) nástroj s americkým blues.

necas_2024_foto_Monika Frantova03

Další dva vystupující není třeba blíže představovat. Prvním je Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče, která jako jediná toho večera zahrála lidové písně v podobě, jak je dnes obvykle známe. Představili se v celé sestavě nebo solo cimbálem Petra Pavlince, zpěvem je doprovodila výjimečná zpěvačka Jiřina Miklošková.

Druhou hvězdou večera byla nezaměnitelná Iva Bittová, která si pro koncert vybrala písně inspirované židovskou nebo romskou tradicí, ale i jeden úžasně originální česko-anglický autorský kus.

necas_2024_foto_Monika Frantova02

V závěru zahrál slovenský houslový kouzelník Stano Palúch s hudebním projektem Stromoradie (Marcel Comendant, Peter Korman a Simona Hulejová). Tato jazzovo-folklorní čtverka předvedla svoji úpravu liptovské lidové písničky Pod oblôčkom mláčka, připomněla tak liptovský původ zpěvačky Simony Hulejové, která svým projevem v určitých okamžicích silně připomíná babičku Annu Hulejovou. Za zmínku rozhodně stojí i kompozice Zľúbaj ma, jejíž inspirací byl verš Šalamounovy Písně písní.

Po tomto výčtu je jasné, že o kvalitní hudební zážitek bylo postaráno, jde totiž o absolutní špičku hudební produkce, které se stručně a jasně říká fúze – tedy hudby na pomezí žánrů, jak samotný název pořadu napověděl. Jedinou výjimkou je samozřejmě HCM Martina Hrbáče, ale i ta měla na koncertě své nezastupitelné místo.

Pokud jste návštěvníky koncertů, jistě víte, že ani kvalitní interpreti ještě nemusí vždy znamenat stejně kvalitní zážitek. Občas to prostě nesedne, kolečka do sebe nezapadnou, poslední kousek skládačky chybí. V tomto případě šlo o naprostý opak. Všechny dílky tohoto koncertu zapadaly dokonale.

Mezi jednotlivými vystupující jsem navrch cítila ohromný pocit sounáležitosti. Když z rohu pódia se zájmem pozorovali své souputníky, dojalo mě to. Na závěr musím zmínit ještě jednu velmi silnou linku tohoto podmanivého večera, a tou byly ženy – zpěvačky. Tak rozmanitá paleta citů, stylů, hloubky a muzikality je v rámci jednoho koncertu opravdu výjimečná. Což mě vedlo k uvědomění, že leitmotivem celého koncertu (a vlastně i celé přehlídky) pro mě byla rovnováha.

necas_2024_foto_Monika_Frantova04

Všechny obsažené prvky byly vždy doplněné o něco opozitního. Mírná a zahloubaná osobnost Jiřího Plocka s horkokrevným temperamentem Břetislava Rychlíka, interpreti z Česka oproti těm slovenským, ženy s muži, křehké písně vedle těch živelných, ryzí folklor v kontrastu s ryzí fúzí. Jako příklad, který mluví za všechny uvedu píseň Oženil sa Jura. V ní byla dokonale vidět jak zmíněná sounáležitost, tak i rovnováha. Lidovou píseň z Javorníka zpívala Jiřina Miklošková. Tato výjimečná horňácká zpěvačka oplývá křehkým (ale sebejistým) hlasem. Ve zmiňované hudební úpravě ji vyrovnává hlasitým silným zpěvem Martin Hrbáč. Majstr jako čerstvý pětaosmdesátník a navíc se zdravotními problémy se během této písně úžasně vzedmul a vložil do ní více sil než kdejaký mladík. Podobně působivé okamžiky a kontrasty plné napětí na jednu stranu nenechaly vydechnout a zároveň dohromady vytvořily dokonale rovnovážný stav.

Jaromír Nečas skrze hudbu otvíral lidem uzavřeným za železnou oponou dveře do celého světa. Jeho odkaz ale nevidím v slepém následování této cesty, ale ve vzdělávání se, naslouchání a otevřenosti. V dnešní době nesvobodu nezažíváme, možná bychom se tedy mohli zaměřit opačným směrem: od globálnosti k lokálnosti. Tím nechci říct, že bychom se měli před světem uzavírat. Všude totiž existují úžasné hudební inspirace a kultury, žádnou není možné upřednostňovat před druhou, všechny jsou stejně důležité a jejich vlivy na sebe působí od nepaměti. Hledejme ale originalitu, krásu a řemeslo i v blízkém okolí a u našich sousedů, kteří se nám po mnoha letech společné cesty začali vzdalovat. Možná pak budeme zažívat historické okamžiky našich každodenních dějin častěji.

 foto Monika Frantová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více