Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.

Koncert byl zakončením třídenní přehlídky Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase, jejíž součástí byly kromě hudebních vystoupení také přednášky a poslechy nových nahrávek z produkce Českého a Slovenského rozhlasu.

Název přehlídky je převzatý ze stejnojmenného rozhlasového cyklu, který dramaturg, redaktor a skladatel Jaromír Nečas tvořil v průběhu 70. let a kterým seznamoval posluchače s hudbou z celého světa.

Tento průkopnický počin výrazně předběhl dobu. Série 106 pořadů v průměrné délce 25 minut nevznikla, jak by se mohlo na první pohled zdát, na popud samotného Jaromíra Nečase. Redaktor byl vyzván vedením ústřední hudební redakce, aby vypracoval koncepci populárně-vzdělávacího hudebního pořadu pro mládež. Nečas tuto příležitost beze zbytku využil a zúročil v ní všechny své dosavadní znalosti, zkušenosti, kontakty i zahraniční zájezdy s BROLNem a Svazem skladatelů (které se staly příležitostí k dovozu gramofonových desek). Vytvořil tak originální úvod do světa hudební vědy a world music, ač se tak tento žánr ještě běžně nenazýval. Prostřednictvím hudby propojoval posluchače se světem, do kterého se osobně ani on sám neměl šanci dostat.

Kromě hudby z celého světa však byla Nečasovou vášní také hudba artificiální, jazz či folklor. Uvědomoval si sílu regionální lidové muziky, stejně jako dokázal ocenit kvalitní fúze, jazzové improvizace nebo klasické kompozice. Byl osobností s ohromným přehledem a srdcem otevřeným hudbě nesvázané hranicemi žánrů.

Právě v tomto duchu byla dramaturgicky pojata také celá přehlídka Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Úvodní středeční koncert Na lidovou notu představil CM Jury Petrů a HM Petra Mičky – cimbálové muziky vrostlé do tradice vlastního regionu v kontrastu s niternou (a hranice regionu překračující) Muzikou Luďka Běťáka.

Ve čtvrtek potom probíhaly ve studiu číslo 7 Českého rozhlasu Brno poslechy nových rozmanitých nahrávek, které vznikly nejen v rozhlasových studiích Českého, ale také Slovenského rozhlasu a které jsou už od dob vzniku tohoto média nedílnou součástí rozhlasové práce nejen folklorních redakcí.

Čtvrteční večer s názvem Inspirace lidovou písní patřil BROLNu a jeho pěveckým sólistům. Legendární skladby napříč více než sedmdesáti letou historií tohoto tělesa doplnil o zbrusu novou kompozici prof. Miloš Štědroň. Její název Kodexy odkazuje k inspiračnímu zdroji, kterým se mu stal Levočský sborník a Kodex Kájoniho. 

Zájemci se mohli zúčastnit také pátečního kolokvia, na kterém etnologové a redaktoři reflektovali téma lidové písně v rozhlasovém vysílání.

A nyní už tedy k závěrečnému koncertu celé přehlídky, který byl pojmenován Na pomezí žánrů. Odehrál se v intimní atmosféře HaDivadla, jehož scénu zdobilo pomyslných 100 prázdných lahví, které měly připomínat nejen obě vzpomínaná výročí, ale také legendární Nečasův likér domácí výroby zvaný Zelený lučištník.

Věcnými, znalými a také zábavnými moderátory koncertu byli dva blízcí přátelé Jaromíra Nečase. Režisér Břetislav Rychlík a bývalý rozhlasový kolega Jiří Plocek, který je také autorem několika zajímavých textů o Nečasovi.

Úvod patřil Daně Račkové, Petře Majerčíkové a Lukáši Koskovi neboli Milánosz – hudebnímu uskupení, které interpretuje písně převážně z východní Evropy, a to bez nástrojového doprovodu. Narozdíl od jiných kapel se snaží o poučený projev, který si v mnohém nezadá s místními zpěváky a zpěvačkami. Po nich to byl multinstrumentalista Marian Friedl s neméně nadaným kontrabasistou Martinem Kociánem alias miniBaroshi (tedy poněkud osekaná sestava kapely Baroshi) a v jedné písni také za doprovodu gajd Vlastimila Bjačka. Předvedli autorské i lidové písně ve vlastních originálních úpravách pro basu a klarinet nebo některý z nástrojů, které si Friedl sám vyrábí, jako je koncovka nebo dvojačka. Lidové melodie doplnila kompozice s názvem Modrá koncovka, ve které se Marian Friedl snažil propojit stejnojmenný lidový (a tónově značně osekaný) nástroj s americkým blues.

necas_2024_foto_Monika Frantova03

Další dva vystupující není třeba blíže představovat. Prvním je Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče, která jako jediná toho večera zahrála lidové písně v podobě, jak je dnes obvykle známe. Představili se v celé sestavě nebo solo cimbálem Petra Pavlince, zpěvem je doprovodila výjimečná zpěvačka Jiřina Miklošková.

Druhou hvězdou večera byla nezaměnitelná Iva Bittová, která si pro koncert vybrala písně inspirované židovskou nebo romskou tradicí, ale i jeden úžasně originální česko-anglický autorský kus.

necas_2024_foto_Monika Frantova02

V závěru zahrál slovenský houslový kouzelník Stano Palúch s hudebním projektem Stromoradie (Marcel Comendant, Peter Korman a Simona Hulejová). Tato jazzovo-folklorní čtverka předvedla svoji úpravu liptovské lidové písničky Pod oblôčkom mláčka, připomněla tak liptovský původ zpěvačky Simony Hulejové, která svým projevem v určitých okamžicích silně připomíná babičku Annu Hulejovou. Za zmínku rozhodně stojí i kompozice Zľúbaj ma, jejíž inspirací byl verš Šalamounovy Písně písní.

Po tomto výčtu je jasné, že o kvalitní hudební zážitek bylo postaráno, jde totiž o absolutní špičku hudební produkce, které se stručně a jasně říká fúze – tedy hudby na pomezí žánrů, jak samotný název pořadu napověděl. Jedinou výjimkou je samozřejmě HCM Martina Hrbáče, ale i ta měla na koncertě své nezastupitelné místo.

Pokud jste návštěvníky koncertů, jistě víte, že ani kvalitní interpreti ještě nemusí vždy znamenat stejně kvalitní zážitek. Občas to prostě nesedne, kolečka do sebe nezapadnou, poslední kousek skládačky chybí. V tomto případě šlo o naprostý opak. Všechny dílky tohoto koncertu zapadaly dokonale.

Mezi jednotlivými vystupující jsem navrch cítila ohromný pocit sounáležitosti. Když z rohu pódia se zájmem pozorovali své souputníky, dojalo mě to. Na závěr musím zmínit ještě jednu velmi silnou linku tohoto podmanivého večera, a tou byly ženy – zpěvačky. Tak rozmanitá paleta citů, stylů, hloubky a muzikality je v rámci jednoho koncertu opravdu výjimečná. Což mě vedlo k uvědomění, že leitmotivem celého koncertu (a vlastně i celé přehlídky) pro mě byla rovnováha.

necas_2024_foto_Monika_Frantova04

Všechny obsažené prvky byly vždy doplněné o něco opozitního. Mírná a zahloubaná osobnost Jiřího Plocka s horkokrevným temperamentem Břetislava Rychlíka, interpreti z Česka oproti těm slovenským, ženy s muži, křehké písně vedle těch živelných, ryzí folklor v kontrastu s ryzí fúzí. Jako příklad, který mluví za všechny uvedu píseň Oženil sa Jura. V ní byla dokonale vidět jak zmíněná sounáležitost, tak i rovnováha. Lidovou píseň z Javorníka zpívala Jiřina Miklošková. Tato výjimečná horňácká zpěvačka oplývá křehkým (ale sebejistým) hlasem. Ve zmiňované hudební úpravě ji vyrovnává hlasitým silným zpěvem Martin Hrbáč. Majstr jako čerstvý pětaosmdesátník a navíc se zdravotními problémy se během této písně úžasně vzedmul a vložil do ní více sil než kdejaký mladík. Podobně působivé okamžiky a kontrasty plné napětí na jednu stranu nenechaly vydechnout a zároveň dohromady vytvořily dokonale rovnovážný stav.

Jaromír Nečas skrze hudbu otvíral lidem uzavřeným za železnou oponou dveře do celého světa. Jeho odkaz ale nevidím v slepém následování této cesty, ale ve vzdělávání se, naslouchání a otevřenosti. V dnešní době nesvobodu nezažíváme, možná bychom se tedy mohli zaměřit opačným směrem: od globálnosti k lokálnosti. Tím nechci říct, že bychom se měli před světem uzavírat. Všude totiž existují úžasné hudební inspirace a kultury, žádnou není možné upřednostňovat před druhou, všechny jsou stejně důležité a jejich vlivy na sebe působí od nepaměti. Hledejme ale originalitu, krásu a řemeslo i v blízkém okolí a u našich sousedů, kteří se nám po mnoha letech společné cesty začali vzdalovat. Možná pak budeme zažívat historické okamžiky našich každodenních dějin častěji.

 foto Monika Frantová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce