Jak se Ondráš s Mladinou na hradě sešli

Jak se Ondráš s Mladinou na hradě sešli

Už čtvrtý rok za sebou se mohli diváci vydat na nádvoří hradu Špilberk a vychutnat si taneční umění Vojenského uměleckého souboru Ondráš z Brna v seriálu nazvaném Večery s Ondrášem. Letos ve dvou dnech 15. a 16. června zájemci opět viděli to nejlepší, co má soubor aktuálně v nabídce. Koncerty byly navíc benefiční a peníze, které se při nich vybraly, putují na Vojenský fond solidarity. Přehlédnu druhý, páteční večer, při kterém si Ondráš na pódium přizval přátele z plzeňského souboru Mladina.

Celý koncert byl koncipovaný jako vlaková projížďka křížem krážem Českem a Slovenskem. Slovem provázel a pomyslný folklorní expres vedl průvodčí večera Zdeněk Sklenář. Průvodní (nebo průvodčí) slovo u diváků sice nepůsobilo záchvaty smíchu, ale rozhodně bylo vkusné, vtipné a přiměřené.

Orchestr souboru Ondráš se představil v poměrně nové, teprve půl roku staré sestavě. Na postu primášském Štěpána Blinku nahradil další Valach Dominik Orság. Změny ale nastaly i v jiných nástrojových sekcích. Například bývalý kontrabasista Ondřej Vinkler nahradil u violoncella mnohaletého člena orchestru Róberta Lacka. Na base ho vystřídal ostřílený brněnský muzikant Kamil Kristen, kterého můžeme z dřívějších let znát například z muziky souboru Púčik. Nová tvář seděla také za cimbálem, ke kterému usedl Michal Baláž. V houslové sekci přibyl a nového primáše nahradil Michal Trkan.

vecery_s_ondrasem_a_mladina_foto_archiv_01

Orchestr se předvedl v obvykle výborné formě, ať už jako doprovod tanečníků, tak i v sólových číslech. Snad jen ve tvářích některých stálic orchestru už jsem neviděla takový zápal jako u jejich čerstvějších kolegů. Jedinou výjimkou je Věra Špačková, jejíž úsměv je pořád stejně odzbrojující a upřímný. Je takovou malou jistotou, na kterou se vždy těším.

Ondráš se představil v sedmi výstupech. Většinou šlo o starší čísla. Jedinou choreografií, kterou jsme od Ondráše ještě neměli možnost vidět byly Trnky. Nejde však o nové číslo v pravém slova smyslu. Chorografii vytvořila už před asi třiceti lety Libuše Hynková. Stáří tance bylo znát, nejsem velkým zastáncem opakování stále stejných stereotypů a zrovna tako choreografie je jich plná. Konstatované stáří to nejen omlouvá, ale dokonce z tance dělá půvabnou zajímavost. Kde jinde bychom měli možnost porovnat rukopis minulých a současných choreografů tady v technicky výborném provedení Ondráše.

Dalším číslem, které krom dobré taneční průpravy vyžadovalo také průpravu hereckou, byl tanec Na salaši. Obvykle si vychutnám spíše taneční výstupy než divadelní, ale toto číslo je milou výjimkou. Jeho originalita a rozmilost pořád baví a působí úsměv. Nutno dodat, že současné obsazení taneční složky zvládá herecké pasáže bravurně.

vecery_s_ondrasem_a_mladina_foto_archiv

Další výstupy v podání Ondráše byly například z obligátní Myjavy, ale také známé hudební číslo Klobučtí primáši.

Výstupy Ondráše se střídaly s šesti tanci souboru Mladina. Ač je tento plzeňský ansámbl zcela amatérský, svojí taneční připraveností a technickou propracovaností jednotlivých čísel zdatně konkuroval svému hostiteli. Jde vidět, že regiony a typické české pohupování mají v krvi. Zajímavá byla choreografie Na tři strany, kde jsme mohli porovnat kroje z Doudleb, Postřekova a Chrudimi. Pobavil mne i tanec z prostředí staré Prahy nazvaný Do hospody.

Muzika Mladiny využívá jak tradičních nástrojů, tak i hudební úpravy jsou vytvořeny s citem k původnímu materiálu. Ač zvládl Ondráš charakter českého tance i zpěvu nacvičit velmi věrohodně, ve zpěvu bylo znát, že nejsou místní. Kdybych ovšem v posledním tanci večera neměla přímé srovnání s Mladinou, ani by mě nenapadlo to zmiňovat.

Jedinou věcí, která opravdu zdařilý program trochu znepříjemnila, byla zima. Kovové židle, které nejsou příliš pohodlné a dost studí, nekomfortní divácký pocit jenom zdůraznily. Program byl navrch dost dlouhý. Rozmary počasí ale nechme stranou. Mám velkou radost, že jsem zažila povedený koncert, kde se předvedly dva soubory v opravdu dobré formě. Co víc si na začátek festivalové sezóny přát?

Foto archiv VUS Ondráš

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce