64. sezona Filharmonie Brno: Světové a české premiéry, oslavy výročí L. van Beethovena a další

64. sezona Filharmonie Brno: Světové a české premiéry, oslavy výročí L. van Beethovena a další

Dvě světové a tři české premiéry, 250 let od narození Ludwiga van Beethovena, kombinace starších a soudobých děl jako Schumann – Vasks, Brahms – Nejtek nebo Mendelssohn – Rautavaara. To je nadcházející 64. filharmonická sezona, která v Brně uvítá také čerstvou držitelku Grammy Laurie Anderson.

Právě výročí 250 let od narození Ludwiga van Beethovena představuje jedno z klíčových témat nové sezony. „Světoznámá klavíristka Elizabeth Leonskaja zahraje ve dvou týdnech všech pět Beethovenových klavírních koncertů. Unikátním počinem je také uvedení všech jeho violoncellových sonát a variací v podání našich cellistů za klavírního doprovodu šéfdirigenta. Ve dvou koncertech během jedné únorové neděle,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Šéfdirigent Dennis Russell Davies povede také Devátou s Ódou na radost. Tou filharmonie vykročí do beethovenovského roku 2020 a po bezmála třech letech se vrátí na podium Janáčkova divadla. Orchestr se vrací do Janáčkova divadla s pěti koncerty – Novoročním a po dvou večerech v březnu a dubnu. Na polovinu března jsou připraveny Musorgského Obrázky z výstavy v orchestraci Maurice Ravela, Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a Hindemithova symfonie Malíř Mathis. „Fresky Martinů uvedeme s vizualizací připravenou ve spolupráci s proslulým festivalem Ars Electronica, půjde vlastně o světovou premiéru. Využijeme přitom nejmodernější technologie v umění,“ doplnil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Při třetím koncertě v divadle zazní jedna z nejniternějších symfonií v historii hudby - Mahlerova Devátá.

Na programu sezony je také monumentální oratorium Lenora Antonína Rejchy, jež se – stejně jako Beethoven, se kterým se přátelil – narodil v roce 1770, takže i v jeho případě filharmonie připomene významné jubileum. „Lenora je velký hudební obraz pro sóla, sbor a orchestr na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Jedná se o strhující velké dílo námětově totožné s erbenovskými Svatebními košilemi. Kvůli odvážnému tématu ho vídeňská cenzura v době jeho vzniku zakázala navzdory Beethovenově přímluvě. V sólových partech se představí mj. sopranistky Martina Janková, Pavla Vykopalová či barytonista Jiří Brückler,“ informoval Davies.

Mimořádný zážitek slibují také dva koncerty čerstvé držitelky Grammy Laurie Anderson, která v Besedním domě představí v české premiéře svoje orchestrální dílo Amelia sestávající z meditativní hudby s recitovanými texty Amelie Earhartové, americké letkyně a první ženy, která překonala Atlantický oceán a při přeletu Tichého oceánu v roce 1937 beze stopy zmizela. „Rád bych ještě upozornil na světovou premiéru skladby Michala Nejtka, která vzniká na naši objednávku, Schnittkeho velmi sugestivní první violoncellový koncert s Mattem Haimovitzem jako sólistou, Tüürovu poctu Beethovenovi v podobě skladby Phantasma, která zazní v české premiéře, nebo na Rautavaarův Cantus Arcticus, koncert pro ptáky a orchestr,“ vyzdvihl z programu Mikeš.

Kromě domovského Brna se filharmonie představí na tuzemských festivalech i zahraničních pódiích. Již tradičně na Svatováclavském hudebním festivalu v Ostravě nebo na Smetanově Litomyšli, spolu s Plastic People of the Universe ve Valdštejnské zahradě či na Hudebním fóru Hradec Králové. S šéfdirigentem vyjede do lineckého Brucknerhausu, vídeňského Konzerthausu nebo na Rheingau Musik Festival v Německu, v srpnu má před sebou velký open-air koncert v Berlíně.

Prodej stávajícím abonentům začíná 20. května. Svá místa ve všech abonentních cyklech mají rezervována do 14. června. Od 10. června začíná prodej Sezony na míru a jednotlivých vstupenek. Letos poprvé si mohou noví abonenti koupit předplatné také on-line a to hned od 20. května, mohou vybírat z těch míst, která nejsou rezervována pro stávající abonenty. Nově bude také spuštěný on-line prodej Sezony na míru. Abonenti z Janáčkova divadla mají rezervovaná svá místa z 61. sezony také do 14. června.

Laurie Anderson/ Noah Greenberg

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více