Aktuálně: Filharmonie Brno slavila úspěch v Carnegie Hall

9. únor 2023, 12:00

Aktuálně: Filharmonie Brno slavila úspěch v Carnegie Hall

Filharmonie Brno včera odehrála nejzásadnější koncert své novodobé historie. V newyorské Carnegie Hall představila netradiční program kombinující českou a americkou hudbu: Martinů, Janáčka a Glasse. Symfonie č. 12 „Lodger“ se stala událostí večera, zazněla totiž v newyorské premiéře, a navíc za osobní účasti autora Philipa Glasse.

„Ani nevím, jestli se mi to všechno jen nezdálo. Publikum úžasně přijalo Martinů a Janáčka, sklidili jsme velké ovace. Po pauze šéfdirigent Dennis Russell Davies přivítal v publiku Philipa Glasse a okamžitě se strhl jásot, ještě než jsme začali hrát. Glass je prostě ikona a pro nás je velká čest hrát přímo pro něj,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Další ovace následovaly po skončení skladby, několikaminutový potlesk ještě zesílil, když autor přišel osobně poděkovat na pódium,“ doplnila Kučerová.

To, že se jedná o mimořádnou událost potvrdil například i jeden z předních českých violoncellistů Tomáš Jamník, který momentálně pobývá v New Yorku a zúčastnil se koncertu. „Hned po příchodu mě udivil vyprodaný sál, to je dnes vzácnost. Velmi netradičním programem se filharmonie očividně trefila do chuti newyorského publika. Martinů i Janáček zazněli v naprosto ideální podobě a Glassova symfonie všemu dala korunu, opravdu klobouk dolů,“ popsal svoje dojmy po koncertě Jamník.

Odehrát takto prestižní koncert se podařilo i díky Dennisi Russellu Daviesovi, kterého pojí s Glassem blízké přátelství a spolupráce trvající několik desetiletí. „Byl to nádherný večer. To, že jsem se svým orchestrem mohl zahrát skladbu přímo Philovi, pro mě hodně znamená,“ uvedl Davies. Stejně tak si váží toho, že s Filharmonií Brno nahrál symfonii na CD jako první orchestr na světě. Symfonii Glass zkomponoval na texty písní Davida Bowieho se sólovým partem pro pětinásobnou držitelku Grammy Angelique Kidjo.

Velké dojmy si z večera odnáší i hudebníci. „Genius loci je tam úžasný. V porovnání s japonskými sály je Carnegie trochu „retro“, ale atmosféra úchvatná. Už jen ty všudypřítomné plakáty osobností, které tam vystupovaly. Akusticky nádherné, na podiu jsme se všichni skvěle slyšeli. Koncert samotný byl pro nás velký zážitek, reakce publika skvělá – a to i na naše autory. Myslím, že mluvím za všechny, když řeknu, že jsme při děkovačce cítili velkou hrdost,“ uvedl violoncellista Radan Vach.

Americké turné pokračuje 10. února koncertem v Ann Arbor, opět kombinací české a americké hudby. Na programu je Humoreska Williama Bolcoma a dvě díla Leoše Janáčka: Sinfonietta a Glagolská mše. „Troufám si tvrdit, že je to vůbec poprvé, co v tamním sále zazní Janáček. Navíc s místními sólisty a sborem a také žesťovou sekcí v Sinfoniettě. Jsme velmi zvědaví na vzájemnou souhru,“ zdůraznila Kučerová s vysvětlením, že spojení místních a hostujících umělců se využívá v případech velkého obsazení orchestru. Po Ann Arbor čeká filharmoniky ještě dalších pět koncertů: tři v Kalifornii, v Kansas City zahraje s Laurie Anderson a turné zakončí v Texasu.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější