Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Tento by se měl stát dodavatelem projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro nadzemní části Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, ve kterém najde zázemí Filharmonie Brno.

Odborná komise dnes doporučila zadavateli, aby vybral tento tým. „Jsem nesmírně rád, že konečně známe jméno vítěze a můžeme tedy pokračovat v přípravách projektu. Výběrové řízení bylo velmi náročné a složité,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. „S vítězným týmem jsem velmi spokojený. Nagata totiž patří mezi nejuznávanější akustické společnosti na světě,“ zdůraznil Hollan.

Do soutěžního kola se kvalifikovaly dva týmy, komise hodnotila cenovou nabídku, kterou předložily. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek musela vybrat nabídku s nižší cenou. Druhý tým komise vyloučila pro nesplnění podmínek požadovaných zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nyní běží patnáctidení lhůta na podání odvolání, poté může město uzavřít smlouvu s vítězným týmem. „Prvním úkolem projektantů bude provázání podzemní a nadzemní části stavby. Dělníci nyní ukončují první etapu, tedy podzemní garáže, kterou mají předat v lednu příštího roku,“ dopnil Hollan.

Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katovic. Je známá také díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jakožto subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.

Výběrové řízení na projekční tým město vypsalo loni v srpnu. A od počátku se netajilo tím, že nastavilo podmínky velmi přísně. „Podobný specifický prostor vznikl v České republice před více než sto lety – byla to Smetanova síň pražského Obecního domu. Není tedy mnoho odborníků, kteří s takovými projekty mají zkušenosti,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Město proto v podmínkách soutěže požadovalo, aby se každý tým jako celek prokázal realizací nejméně tří sálů pro symfonickou hudbu s potřebnou kapacitou a přirozenou akustikou, délkou praxe nebo zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. „Tým navrhne podobu koncertního sálu – jeho tvar, odhlučnění, umístění varhan, materiály a podobně. Tedy srdce celého koncertního domu,“ dodala Kučerová.

Nový koncertní sál se má otevřít v sezóně 2020 - 2021. Nabídne kapacitu přes 1200 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Podle memoranda z 1. října 2016 má stát přispět částkou 600 milionů korun, město Brno 562 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony korun.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více