Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Tento by se měl stát dodavatelem projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro nadzemní části Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, ve kterém najde zázemí Filharmonie Brno.

Odborná komise dnes doporučila zadavateli, aby vybral tento tým. „Jsem nesmírně rád, že konečně známe jméno vítěze a můžeme tedy pokračovat v přípravách projektu. Výběrové řízení bylo velmi náročné a složité,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. „S vítězným týmem jsem velmi spokojený. Nagata totiž patří mezi nejuznávanější akustické společnosti na světě,“ zdůraznil Hollan.

Do soutěžního kola se kvalifikovaly dva týmy, komise hodnotila cenovou nabídku, kterou předložily. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek musela vybrat nabídku s nižší cenou. Druhý tým komise vyloučila pro nesplnění podmínek požadovaných zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nyní běží patnáctidení lhůta na podání odvolání, poté může město uzavřít smlouvu s vítězným týmem. „Prvním úkolem projektantů bude provázání podzemní a nadzemní části stavby. Dělníci nyní ukončují první etapu, tedy podzemní garáže, kterou mají předat v lednu příštího roku,“ dopnil Hollan.

Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katovic. Je známá také díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jakožto subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.

Výběrové řízení na projekční tým město vypsalo loni v srpnu. A od počátku se netajilo tím, že nastavilo podmínky velmi přísně. „Podobný specifický prostor vznikl v České republice před více než sto lety – byla to Smetanova síň pražského Obecního domu. Není tedy mnoho odborníků, kteří s takovými projekty mají zkušenosti,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Město proto v podmínkách soutěže požadovalo, aby se každý tým jako celek prokázal realizací nejméně tří sálů pro symfonickou hudbu s potřebnou kapacitou a přirozenou akustikou, délkou praxe nebo zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. „Tým navrhne podobu koncertního sálu – jeho tvar, odhlučnění, umístění varhan, materiály a podobně. Tedy srdce celého koncertního domu,“ dodala Kučerová.

Nový koncertní sál se má otevřít v sezóně 2020 - 2021. Nabídne kapacitu přes 1200 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Podle memoranda z 1. října 2016 má stát přispět částkou 600 milionů korun, město Brno 562 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony korun.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více