Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Akustikem koncertního sálu v Brně se stane společnost Nagata

Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Tento by se měl stát dodavatelem projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro nadzemní části Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, ve kterém najde zázemí Filharmonie Brno.

Odborná komise dnes doporučila zadavateli, aby vybral tento tým. „Jsem nesmírně rád, že konečně známe jméno vítěze a můžeme tedy pokračovat v přípravách projektu. Výběrové řízení bylo velmi náročné a složité,“ uvedl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. „S vítězným týmem jsem velmi spokojený. Nagata totiž patří mezi nejuznávanější akustické společnosti na světě,“ zdůraznil Hollan.

Do soutěžního kola se kvalifikovaly dva týmy, komise hodnotila cenovou nabídku, kterou předložily. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek musela vybrat nabídku s nižší cenou. Druhý tým komise vyloučila pro nesplnění podmínek požadovaných zákonem o zadávání veřejných zakázek. Nyní běží patnáctidení lhůta na podání odvolání, poté může město uzavřít smlouvu s vítězným týmem. „Prvním úkolem projektantů bude provázání podzemní a nadzemní části stavby. Dělníci nyní ukončují první etapu, tedy podzemní garáže, kterou mají předat v lednu příštího roku,“ dopnil Hollan.

Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou navrhla od roku 1971 bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katovic. Je známá také díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku. Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jakožto subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.

Výběrové řízení na projekční tým město vypsalo loni v srpnu. A od počátku se netajilo tím, že nastavilo podmínky velmi přísně. „Podobný specifický prostor vznikl v České republice před více než sto lety – byla to Smetanova síň pražského Obecního domu. Není tedy mnoho odborníků, kteří s takovými projekty mají zkušenosti,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Město proto v podmínkách soutěže požadovalo, aby se každý tým jako celek prokázal realizací nejméně tří sálů pro symfonickou hudbu s potřebnou kapacitou a přirozenou akustikou, délkou praxe nebo zkušeností se stavbami podobného objemu v památkové zóně. „Tým navrhne podobu koncertního sálu – jeho tvar, odhlučnění, umístění varhan, materiály a podobně. Tedy srdce celého koncertního domu,“ dodala Kučerová.

Nový koncertní sál se má otevřít v sezóně 2020 - 2021. Nabídne kapacitu přes 1200 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Podle memoranda z 1. října 2016 má stát přispět částkou 600 milionů korun, město Brno 562 miliony a Jihomoravský kraj 100 miliony korun.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější