Alžběta a Salomena v ND Brno

Alžběta a Salomena v ND Brno

Přední moravská cimbalistka a skladatelka Zuzana Lapčíková a choreografka a režisérka Hana Litterová v těchto dnech připravují nový společný projekt Alžběta a Salomena. Kromě mimořádných pohybových výkonů na diváky tentokrát čeká také napínavý příběh, vyprávěný syntézou tance, hudby a činoherního umění.

Autorky úspěšné baletní inscenace Balady z roku 2006 se tentokrát přenesly do úplně odlišného prostředí než je moravská vesnice. Hrdinkami jsou dvě sestry z bohatého rodu, dvě odlišné povahy a kontrast krásy a ošklivosti. Když vyjde najevo, že matkou zavrhovaná Alžběta udržuje poměr s poddaným, rodina ji uvrhne do vězení. To ale k tomu, aby vzpurná dcera mohla být také zbavena majetku, nestačí. Jak situaci vyřešit? Provdáním druhé dívky, oblíbené Salomeny? Nebo snad vraždou? A co když se Alžběta nakonec dočká zcela nečekané pomoci? Strhující komorní příběh se odehrává na pozadí skutečných dějinných událostí.

Zuzana Lapčíková

folklórní a folková zpěvačka, cimbalistka, folkloristka, scenáristka, skladatelka a hudební aranžérka, se narodila 16. března 1968 ve Zlíně. Po absolutoriu gymnázia studovala hru na cimbál u Milady Vlasákové na brněnské konzervatoři. Díky svému sympatickému projevu i zjevu, kultivovanému vystupování, velmi znělému a čistému hlasu i nepřeslechnutelné přirozené muzikalitě se velmi záhy stala naší nejpopulárnější folklórní cimbalistkou i zpěvačkou. Svůj zájem o folklór projevila dalším studiem etnologie a hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Od roku 1980 působí nejen jako zpěvačka a muzikantka souboru Včelaran, ale též jako tanečnice a autorka. Vystupuje a nahrává s cimbálovými muzikami, z nichž nejvýznamnější je Brněnský soubor lidových nástrojů (BROLN). Věnuje se také sběratelské činnosti moravských lidových písní. Nahrává i se soubory z oblasti vážné hudby, jako je např. Státní filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie nebo soubor Virtuosi di Praga, spolupracuje s hudebním skladatelem Milošem Štědroněm a zpěvačkou Idou Kelarovou.

Významná je její činnost na poli experimentálního folku, kdy se pokouší o různé fúze moravského folklóru s jinými směry či žánry populární hudby, s Emilem Viklickým a jeho jazzovým triem pak vystupuje pravidelně doma i v zahraničí.

Pro Městské divadlo Zlín složila hudbu k inscenaci Valašské remadúzy, pro Městské divadlo Brno připravila multižánrový hudební projekt Ej, hora. V roce 2005 také zahájila spolupráci s Národním divadlem v Brně, kde se spolu s choreografkou Hanou Litterovou spolupodílela coby autorka hudby i námětu a spoluautorka scénáře na přípravě tanečního a hudebního představení Balady – Juliána.

Foto Jakub Jíra

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Aida

4.12.2014, 18:00 / Janáčkovo divadlo

Alžběta a Salomena

4.12.2014, 19:00 / Reduta

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Nejčtenější