Alžběta a Salomena v ND Brno

Alžběta a Salomena v ND Brno

Přední moravská cimbalistka a skladatelka Zuzana Lapčíková a choreografka a režisérka Hana Litterová v těchto dnech připravují nový společný projekt Alžběta a Salomena. Kromě mimořádných pohybových výkonů na diváky tentokrát čeká také napínavý příběh, vyprávěný syntézou tance, hudby a činoherního umění.

Autorky úspěšné baletní inscenace Balady z roku 2006 se tentokrát přenesly do úplně odlišného prostředí než je moravská vesnice. Hrdinkami jsou dvě sestry z bohatého rodu, dvě odlišné povahy a kontrast krásy a ošklivosti. Když vyjde najevo, že matkou zavrhovaná Alžběta udržuje poměr s poddaným, rodina ji uvrhne do vězení. To ale k tomu, aby vzpurná dcera mohla být také zbavena majetku, nestačí. Jak situaci vyřešit? Provdáním druhé dívky, oblíbené Salomeny? Nebo snad vraždou? A co když se Alžběta nakonec dočká zcela nečekané pomoci? Strhující komorní příběh se odehrává na pozadí skutečných dějinných událostí.

Zuzana Lapčíková

folklórní a folková zpěvačka, cimbalistka, folkloristka, scenáristka, skladatelka a hudební aranžérka, se narodila 16. března 1968 ve Zlíně. Po absolutoriu gymnázia studovala hru na cimbál u Milady Vlasákové na brněnské konzervatoři. Díky svému sympatickému projevu i zjevu, kultivovanému vystupování, velmi znělému a čistému hlasu i nepřeslechnutelné přirozené muzikalitě se velmi záhy stala naší nejpopulárnější folklórní cimbalistkou i zpěvačkou. Svůj zájem o folklór projevila dalším studiem etnologie a hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

Od roku 1980 působí nejen jako zpěvačka a muzikantka souboru Včelaran, ale též jako tanečnice a autorka. Vystupuje a nahrává s cimbálovými muzikami, z nichž nejvýznamnější je Brněnský soubor lidových nástrojů (BROLN). Věnuje se také sběratelské činnosti moravských lidových písní. Nahrává i se soubory z oblasti vážné hudby, jako je např. Státní filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie nebo soubor Virtuosi di Praga, spolupracuje s hudebním skladatelem Milošem Štědroněm a zpěvačkou Idou Kelarovou.

Významná je její činnost na poli experimentálního folku, kdy se pokouší o různé fúze moravského folklóru s jinými směry či žánry populární hudby, s Emilem Viklickým a jeho jazzovým triem pak vystupuje pravidelně doma i v zahraničí.

Pro Městské divadlo Zlín složila hudbu k inscenaci Valašské remadúzy, pro Městské divadlo Brno připravila multižánrový hudební projekt Ej, hora. V roce 2005 také zahájila spolupráci s Národním divadlem v Brně, kde se spolu s choreografkou Hanou Litterovou spolupodílela coby autorka hudby i námětu a spoluautorka scénáře na přípravě tanečního a hudebního představení Balady – Juliána.

Foto Jakub Jíra

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Aida

4.12.2014, 18:00 / Janáčkovo divadlo

Alžběta a Salomena

4.12.2014, 19:00 / Reduta

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více