Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno oslaví 100 let své existence

Balet Národního divadla Brno slaví v této sezoně 100 let od založení. K příležitosti tohoto výročí soubor připravuje galakoncert v Janáčkově divadle, na kterém vystoupí tanečníci z významných evropských baletních souborů, dále také sólisté národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. Mezi hostujícími umělci je třeba Diana Kosyreva, Natascha Mair, Philipp Stepin, Cesar Corrales a mnozí další.

Balet v brněnském divadle existoval ještě před rokem 1919, tehdy se ale nejednalo o stálý profesionální soubor. Na přelomu 19. a 20. století se na scéně objevovala pouze ojedinělá představení dočasně působících choreografů. V roce 1916 přišla do Brna tanečnice Marie Dobromilová, která přišla z pražského Divadla na Vinohradech a stala se jakousi první interpretační osobností. Dobromilová přivedla do Brna ke krátkému angažmá svého strýce Achilla Viscusiho, tanečníka, pedagoga a choreografa a bývalého šéfa baletu Národního divadla v Praze. Právě jeho zásluhou byly v Brně poprvé uvedeny tradiční baletní tituly Coppélia 1918 a Čajkovského Labutí jezero 1919. Na rozdíl od pražského Národního divadla, které mělo vlastní baletní soubor již od svého založení, brněnské Národní divadlo, jež bylo jen o rok mladší (1884), se stálého baletního ansámblu dočkalo až na konci první světové války.

Oficiální utvoření baletního souboru je spojeno s příchodem Jaroslava Hladíka, který do Brna zavítal v roce 1919. Hladík soubor zformoval, omladil a zvedl na profesionální úroveň. Soubor si postupně budoval rovnoprávnější postavení vedle činohry, opery a zpěvohry. Na začátku 1. republiky nastoupila do vedení Máša Cvejičová, později legendární Ivo Váňa Psota, který na pozici uměleckého vedoucího baletu působil do své smrti s přestávkami celkem třikrát. Tvůrčím a dramaturgickým vrcholem tohoto období byla světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie (1938).

V šedesátých letech zde získala místo „nová vlna“, v roce 1961 se stal uměleckým šéfem choreograf Luboš Ogoun. Po jeho působení v baletu se do vedení souboru dostal Miroslav Kůra, uznávaný jako největší interpretační osobnost poválečné éry, který repertoár souboru vrátil ze soudobé taneční tvorby ke klasické baletní tvorbě. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let došlo ke změnám ve vedení, nakonec se v čele souboru objevila Olga Skálová, která vedla brněnský balet až do roku 1989. Po sametové revoluci došlo k rehabilitaci a opětovnému vedení Luboše Ogouna. Toho postupně střídaly osobnosti jako Zdeněk Prokeš, Karel Littera nebo Lenka Dřímalová. Od roku 2013 se stává umě­leckým šéfem Baletu NdB Mário Radačovský. V baletu se střídají hostující osobnosti světové choreografie a sama tvorba Radačovského výrazně zvedá jeho úroveň. Nyní je Balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru 50 tanečníků z 20 zemí světa.

Galakoncert proběhne v sobotu 25. ledna 2020 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Potvrzení hosté galakoncertu:

Oxana Skorik / principal dancer Mariinského divadla Petrohrad

Philipp Stepin / první sólista Mariinského divadla Petrohrad

Diana Kosyreva / sólistka Maďarského národního baletu Budapešť

Igor Tsvirko / vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě

Natascha Mair / první sólistka Vídeňského státního baletu

Davide Dato / první sólista Vídeňského státního baletu

Anna Tsygankova / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Constantine Allen / principal dancer Holandského národního baletu Amsterdam

Lucia Lacarra / emeritní principal dancer Bavorského státního baletu v Mnichově

Matthew Golding / emeritní principal dancer Královského baletu Londýn

Sarah Lamb / principal dancer Královského baletu Londýn

Cesar Corrales / první sólista Královského baletu Londýn

Alina Nanu / první sólistka Baletu Národního divadla Praha

Adam Zvonař / první sólista Baletu Národního divadla Praha

Sólisté Slovenského národního divadla Bratislava

Ivona Jeličová / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Klaudia Radačovská / první sólistka Baletu Národního divadla Brno

Emilia Vuorio / sólistka Baletu Národního divadla Brno

Arthur Abram / sólista Baletu Národního divadla Brno a sbor Baletu NdB

Foto Filmondo

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více