Blíží se první ročník festivalu židovské kultury ŠTETL FEST

Blíží se první ročník festivalu židovské kultury ŠTETL FEST

Už v pátek začíná první ročník mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST 2022. Svým obsahem a rozsahem se stane největším festivalem židovské kultury v České republice. Festivalový program nabídne přednášky, divadelní představení, komentované prohlídky a několik koncertů. Vystoupí například Avishai Cohen Trio, Yale Strom & Hot Pstromi, Graffovo kvarteto nebo Dominika Weiss Hošková. Festival uzavře opera Brundibár v podání Filharmonie Brno a Kantilény. Mottem celé akce je „Důstojnost v rozmanitosti“.

Hlavní téma festivalu je spojeno s projektem Židovské obce v Brně s názvem Knihovna ukradených nadějí. Jedná se o zpracování unikátního fondu 12 000 převážně liturgických knih, zabavených během druhé světové války v Terezíně i jiných koncentračních táborech, ale též v židovských domácnostech a synagogách. Cílem projektu je knihy uchovat, zpřístupnit a odborně zpracovat v kontextu židovských dějin a na základě osobních poznámek i dalších individuálních stop se také následně pokusit knihy vrátit potomkům původních majitelů.

Jednou z prvních knih, která byla náhodně před několika lety identifikována, je machzor (modlitební kniha pro svátky) zabavený v Terezíně, podepsaný Corneliem Strachem z Brna. Pan Strach byl zavražděn v Osvětimi společně s manželkou, dcera a její dvě děti zahynuly po deportaci do polského Lublinu. Z celé rodiny se zachránil pouze syn Erik, který v době transportu působil jako lékař v zahraničí. Knihu s Corneliovým jménem objevil v pražské Jeruzalémské synagoze Aleš Weiss, člen Židovské obce Praha, a to ještě předtím, než byly knihy převezeny do Brna. Ve Velké Británii se podařilo vypátrat Erikovu dceru Angelu, které byl machzor před třemi lety vrácen. Sama Angela popisuje okamžik, kdy převzala machzor, jedinou památku na své předky, jako velmi silný impuls pro sepsání rodinné historie a příběhu svého otce. Z nich pak vychází scénář k inscenaci Příběh knihy, který napsala a přímo pro prostředí vily Löw-Beer režijně nastudovala divadelní režisérka Hana Mikolášková. Inscenace bude mít premiéru 2. září. První repríza se uskuteční 4. září a další se plánují na podzim, vždy v prostorách vily Löw-Beer.

Položením kamene zmizelých za Cornelia Stracha a návštěvou představení Příběh knihy zahájí svůj festivalový pobyt v Brně 13 potomků rodiny Strachovy, kteří se do Brna sjedou nejenom z Anglie, ale také z Izraele a České republiky.

ŠTETL FEST se uskuteční ve dnech 2. až 4. září 2022 na mnoha místech města Brna. Na 4. září připadá Evropský den židovské kultury.

Oficiálním završením festivalu je uvedení dětské opery Brundibár v režii Anny Davidové, ve spolupráci s Filharmonií Brno a sborem Kantiléna. Známé dílo Hanse Krásy sehrálo důležitou roli v kulturních aktivitách Židů deportovaných do Terezína. Dodávalo jim – v souladu s dějem a myšlenkou díla – víru ve vítězství dobra nad zlem. Sám Krása byl v Terezíně dva roky vězněn a posléze zavražděn v Osvětimi. Brundibár byl v roce 1941 dvakrát proveden už v Praze, tajně, protože v té době již byly Židům kulturní aktivity zakázány. Přátelé Krásovi po deportaci do Terezína propašovali klavírní výtah opery, který skladatel upravil pro potřeby provedení v ghettu. Terezínská inscenace se po komplikovaných přípravách dočkala premiéry 23. září 1943 na půdě Magdeburských kasáren. Do práce neustále zasahovaly transporty. Dětské herce odvezené do koncentračních táborů na východě musely nahrazovat nově příchozí děti. Představení bylo velmi populární a do září 1944, kdy byli dětští i dospělí účastníci představení deportování do Osvětimi a následně zavražděni, proběhlo asi 55 repríz. V roce 1944, při návštěvě Mezinárodního červeného kříže a natáčení propagandistického filmu s názvem Vůdce daroval Židům město, bylo představení nacisty zneužito jako důkaz idylického života v terezínském ghettu. Neoficiální terezínskou hymnou se stalo finále opery se slovy: „Kdo má právo rád a při něm obstojí a nic se nebojí.“ Brundibár byl hojně uváděn i po válce jako připomínka Krásova osudu a válečných krutostí. Filharmonie Brno a sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka uvedou toto dílo Hanse Krásy s vědomím velké úcty k jeho odkazu, ale z pohledu současného světa. Režie se ujala Anna Davidová, jedna z nejvýraznějších tváří současné divadelní generace a umělecká šéfka Divadla Husa na provázku. 

V rámci festivalu vystoupí například rodák z Jeruzaléma Avishai Cohen, klezmerová kapela původem z USA Yale Strom & Hot Pstromi nebo violoncellistka a ortodoxní židovka Dominika Weiss Hošková. Brněnskou hudební scénu zastoupí teba Graffovo kvarteto s výběrem skladeb židovských autorů.

Hudební vystoupení:

Avishai Cohen Trio, 2. 9. v Divadle Husa na provázku, 4. 9. v Sono Centru

Graffovo kvarteto, 2. 9., Vila Löw-Beer

Yale Strom & Hot Pstromi, 2. 9., nádvoří Staré radnice

Dominika Weiss Hošková, 3. 9., vila Tugendhat

Aida Mujačić, 3. 9., synagoga Agudas Achim

Mojše Band, 4. 9., Římské náměstí

Pressburger Klezmer Band, 4. 9., Římské náměstí

Hazafele, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

HaChucpa, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

Yale Strom & Hot Pstromi, 2. 9., nádvoří Staré radnice

Dominika Weiss Hošková, 3. 9., vila Tugendhat

Aida Mujačić, 3. 9., synagoga Agudas Achim

Mojše Band, 4. 9., Římské náměstí

Pressburger Klezmer Band, 4. 9., Římské náměstí

Hazafele, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

HaChucpa, 4. 9., Divadlo Husa na provázku

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější