Brněnská JAMU má nového rektora: Petr Michálek byl slavnostně inaugurován

Brněnská JAMU má nového rektora: Petr Michálek byl slavnostně inaugurován

V pátek odpoledne byl při slavnostním shromáždění akademické obce do funkce nového rektora JAMU oficiálně uvedený Petr Michálek. Inaugurace se za přítomnosti patnácti rektorů či prorektorů tuzemských vysokých škol uskutečnila v Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU. Michálek na svém novém postu vystřídal Petra Oslzlého.

„Chci se při této slavností příležitosti především přihlásit k baťovské tezi, která v podstatě určuje veškeré mé další kroky. Ta teze zní: Dělejme třeba nejnepatrnější věc na světě, ale dělejme ji nejlépe. Proto budu směrovat Janáčkovu akademii múzických umění především ke kvalitě, což mimo jiné znamená otevřít se světu tedy překračovat hranice – prostorové, časové, myšlenkové,“ uvedl při svém vystoupení Michálek.

Při osmdesátiminutovém ceremoniálu se také rozloučil a svoje funkční období uzavřel předcházející rektor JAMU prof. Mgr. Petr Oslzlý, který ve svém projevu postavil umělecké akademie na roveň ostatním vysokým školám a vnímá je jako specifické dílny či laboratoře, v nichž je zkoumáno umění. A skrze toto zkoumání lze podle něj poznávat svět. Jako emeritnímu rektorovi školy bylo profesoru Oslzlému předáno vyobrazení insignie Janáčkovy akademie múzických umění. Nastupující rektor Michálek složil slavnostní slib a převzal od svého předchůdce insignie příslušející jeho úřadu, především rektorské žezlo jakožto odznak pravomoci nad celou akademickou obcí. Od emeritního rektora Oslzlého pak Michálek přijal také slavnostní rektorský límec s portrétem Leoše Janáčka jako symbolem tradice a důstojnosti nejvyššího akademického úřadu JAMU.

„Jistě, čtyři české umělecké školy jsou v mnoha ohledech specifické, ale já zde veřejně deklaruji, že JAMU bude mít pod mým vedením ambici být na mapě českého vysokého školství sebevědomým hráčem. Jsem totiž přesvědčen, že i malá univerzita, jako je ta naše, může nabídnout cosi zásadního,“ uvedl dále v inauguračním projevu Michálek a navázal tak vlastně i na slova svého předřečníka Oslzlého. Odstupujícímu rektorovi v úvodu svého slavnostního projevu Michálek upřímně poděkoval za jeho velkorysé, pečlivé a nesmírně noblesní předání funkce, ale především za jeho mnohaletou práci pro Janáčkovu akademii múzických umění. V tomto byl Michálek zcela zajedno s rektorem Masarykovy univerzity prof. MUDr. Martinem Barešem, Ph.D., který vystoupil na úvod celého akademického obřadu jako předseda České konference rektorů.

Mezi dalšími hosty inaugurace se objevila náměstkyně ministra sekce vysokého školství, vědy a výzkumu prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. a ředitelka odboru vysokých škol Mgr. Karolína Gondková. Dáke také primátorka statutárního města Brna JUDr. Markéta Vaňková nebo ředitelé pražského i brněnského Národního divadla prof. MgA. Jan Burian a MgA. Martin Glaser.

„Vyzývám celou akademickou obec k tomu, abych byl se svým týmem kontrolován, kritizován, ale i inspirován, vtahován do rozhovoru. Apeluji na studentky a studenty, aby se vší odpovědností, která je s tím spojená, říkali nahlas, co si myslí. Za sebe dodávám, že nikdy a priori neodmítnu žádný jejich podnět. Na to vám dávám svou ruku,“ zakončil svoje vystoupení nový rektor, kterého při veřejném zasedání 9. prosince 2021 zvolil Akademický senát JAMU nadpoloviční většinou hlasů a na jehož návrh jej koncem letošního ledna jmenoval prezident republiky Miloš Zeman rektorem brněnské akademie pro funkční období od 1. 2. 2022 do 31. 1. 2026.  

Foto Salik Sláma

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější