Brněnské fašankové veselí

Brněnské fašankové veselí

Popeleční středou, která letos připadla na 14. února, skončilo období nevázaného veselí, průvodů masek, zabijaček a jiných forem zábavy. Začíná čtyřicetidenní období půstu, které vyvrcholí velikonočními svátky. Posledních několik dnů před popeleční středou se nese ve znamení masopustů, fašanků, vostatků, končin. To vše jsou české lokální názvy pro tradiční obchůzky a reje masek. Tyto festivity mají velmi dlouhou předkřesťanskou tradici v oslavách slunovratu, sahající až do antiky. Odehrávají se v různých formách po celé Evropě. Na jižní Moravě je několik míst, kde lidová tradice oslav fašanků získala díky své specifické podobě široký věhlas. Nejvýznamnější je obec Strání, kde se celý víkend až do úterního pochování basy koná Festival masopustních tradic.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_02

Ani brněnští obyvatelé nejsou o tyto slavnosti ochuzeni. Již poněkolikáté se organizace chopil Slovácký soubor Šafrán. Brněnský fašank se konal, tak jak tomu podle zvykoslovného roku má být, v úterý. Od 16:00 se na náměstí Svobody vystřídaly folklorní soubory Brněnský Valášek, Krojovaná skupina z Komína, Lučina, Májek, Slovácký krúžek z Brna, Slovácký soubor Šafrán, VUS Ondráš, Tereza Škrháková a Hudecká skupina z Komína. Soubory procházely městem a měly několik zastávek, tak jak tomu i při lidových obchůzkách bývá např. na Staré radnici nebo Paláci šlechtiček, kde sídlí Etnografické muzeum. Na každé zastávce předvedly něco ze svého masopustního programu. Nechyběly šavlové tance či vodění medvěda. Diváci mohli dokonce spatřit původní masky žida, medvěda, slaměného nebo babky s nůší. Po svém vystoupení byly odměněny drobným občerstvením, také v duchu tradiční obchůzky.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_03

Brněnský fašank si i přes prostředí centra města udržuje lidového ducha. Je tomu hlavně díky vhodnému výběru účinkujících a typické přátelské atmosféře, která k této tradici neodmyslitelně patří.

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_04

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_06

fasank_2018_brno_foto_maru_hvozdecka_07

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Nejčtenější