Brněnské oslavy republiky s rakouskými četníky

Brněnské oslavy republiky s rakouskými četníky

Sto let poté aneb Jak se v Brně vyhlašovala republika. Akce, která vzniká ve spolupráci Filharmonie Brno a Divadla Husa na provázku. Dne 29. října společně oslaví výročí vyhlášení samostatné republiky. Termín vychází z oficiálního vyhlášení republiky v Brně, které zde proběhlo se zpožděním jednoho dne. Akci doplní divadelní prohlídky Besedního domu.

„Ne, nespletli jsme se, akce se skutečně koná až devětadvacátého. Do Brna se totiž vlivem zmatků a nedokonalého spojení dostala zpráva až o den později. To málokdo ví. Stejně tak, jako že se o ní mnozí Brňané dozvěděli díky provolání z balkonu Besedního domu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Právě Besední dům se proto stane dějištěm oslav, které se dají rozdělit na tři části: vnitřní, venkovní a setkání historiků v kavárně Praha v Brně. Akci předznamená už od rána dění na Komenského náměstí. „Dívky tam budou na šicím stroji sešívat z kousků látky vlajku a postupně ji instalovat pod střechu Besedního domu. Večer, kdy začnou hlavní oslavy, by tak měla viset – od střechy až po chodník,“ uvedl režisér Pavel Baďura. Jak naznačil, to hlavní se odehraje venku. Rakouští četníci, pěvecké sbory, koně, dobové kroje, sokolové, mládež, ti všichni si přijdou poslechnout vyhlášení samostatné republiky. „Z balkonu ho k nim pronesou brněnští mužové 29. října. A možná přijde i Mahen,“ doplnil Baďura.

Hlavní akci předcházejí speciální divadelní prohlídky Besedního domu. Lidé při nich projdou zákulisím i koncertním sálem a nahlédnou do doby před rokem 1918. „Jak a čím žil Besední dům Rakouska-Uherska? Jakou funkci plnil a kdo se v něm nacházel, jaké bylo Brno a čím žilo, to vše se dozví díky našim průvodcům,“ uvedl režisér prohlídek Jiří Honzírek. Doplnil, že například Josef Krasoslav Chmelenský ve svém dopise F. L. Čelakovskému píše: „Město Brno se mi právě nelíbí, ale tím více okolí brněnské, jemuž rovného já posud neviděl. (…) Ve městě je pro špatnou dlažbu chůze velmi nepříjemná, domy pro dřevěné střechy nebezpečné. V Brně, ač skoro každý česky i německy umí, přece se všude jen německy hovoří, a pro ten čas zde ještě půda pro češtinu zcela nepřipravena jest. A nejvíce mi bolí, že Brněnčan Čechům nepřeje, a na ně šilhavým okem hledí.“ Mimořádné prohlídky pro skupiny 40 osob začínají každou čtvrt hodinu od 17.00, poslední vstup v 18.15. Vstupenky jsou k dostání buď ve filharmonickém předprodeji nebo online

O okolnostech vzniku republiky se dozvíte více v kavárně Praha v Brně, kde je připravena beseda čtyř odborníků z Historického ústavu Filozofické fakulty MU: Jiřího Malíře, Libora Vykoupila, Jiřího Němce a Tomáše Dvořáka. „Besední dům, významný symbol českého národního života v Brně sehrál významnou roli také ve dnech, během nichž se v roce 1918 rodil československý stát. Právě zde večer a v noci 28. října probíhala schůze členů národního výboru poté, co se z různých kanálů dověděli o pražských událostech. Zde se protagonisté převratu domluvili na přebírání státní moci v Brně, které začalo následujícího dne, a i v dalším průběhu událostí se Besední dům stal místem důležitých jednání. Vyhlášení státu bylo v Brně oznámeno dne 29. října prostřednictvím Lidových novin. Oslavné manifestace se toho dne odehrávaly na více místech v centru města. Projevy pronesené z balkonu Besedního domu se pak do paměti města zapsaly jako symbolický moment vyhlášení nového státu v Brně,“ uvedl historik Tomáš Dvořák. Beseda začíná v 17.00 a vstupné na ni je dobrovolné.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější