Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

1. listopad 2023, 1:00

Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

V rámci 2. koncertu nové řady s názvem Neviditelné město rozezní BCO aulu bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců.

Dvanáctá abonentní sezóna souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění. Posluchače tentokrát čeká koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna (1875-1955) a jeho našeptávače Theodora Wiesegrunda Adorna (1903-1969). Román se odehrává na pozadí hitlerovského Německa a je o krizi umělce a jeho tvorbě ve zmagořené společnosti. Je to povídání o geniálním skladateli, který se úmyslně nakazí syfilidou, aby dosáhl jiného myšlení. Zjevení rezavého ďábla je možná pouhým snem, možná krutou realitou, která však dovede dr. Faustuse – Adriana Leverkühna k ďábelsky strhující hudbě, ale též k osamocení a smrti. Posledním dílem tohoto vymyšleného skladatele je „Apokaliptické oratorium“, které má být opakem Beethovenovy 9. symfonie „S ódou na radost“. Koncert proběhne 5. listopadu 2023 v bývalé pitevně na Údolní (FaVU Brno) od 19:00.

„Celé je to spíš o řádu a racionalitě, o umělé inteligenci (bez technologií) v umění i ve společnosti. O společnosti, kde emoce jsou nahrazeny poslušností a stádností a skladatelská invence racionálními postupy (to v dobrém i ve zlém). Za nacismu a ani dnes se neupisovalo a neupisuje ďáblu krví, jsou na to mnohem sofistikovanější prostředky…“ dodává dramaturg Viktor Pantůček.

„Osou nedělního koncertu je skladba, která se již stala "klasikou" hudby dvacátého století. Le Marteau sans maître (Kladivo bez pána) na verše René Chara s hudbou Piera Bouleze je monumentálním dílem příznačným pro epochu takzvané Nové hudby, dílem s určující kvalitou po všech stránkách. Je to přímo ďábelská výzva a uvidíme, kdo, když ne hudba, se třeba ďáblu upíše,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM druhého koncertu 12. sezony:
DOKTOR FAUSTUS
Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu. 

Andrej Volkonskij – Nářky Shchazy

Pierre Boulez – Kladivo bez pána

Anton Webern – Pět duchovních písní

Irena Troupová – soprán

Sylva Čmugrová – mezzosoprán

Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější