Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

1. listopad 2023, 1:00

Brno Contemporary Orchestra: Doktor Faustus v bývalé pitevně

V rámci 2. koncertu nové řady s názvem Neviditelné město rozezní BCO aulu bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců.

Dvanáctá abonentní sezóna souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění. Posluchače tentokrát čeká koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna (1875-1955) a jeho našeptávače Theodora Wiesegrunda Adorna (1903-1969). Román se odehrává na pozadí hitlerovského Německa a je o krizi umělce a jeho tvorbě ve zmagořené společnosti. Je to povídání o geniálním skladateli, který se úmyslně nakazí syfilidou, aby dosáhl jiného myšlení. Zjevení rezavého ďábla je možná pouhým snem, možná krutou realitou, která však dovede dr. Faustuse – Adriana Leverkühna k ďábelsky strhující hudbě, ale též k osamocení a smrti. Posledním dílem tohoto vymyšleného skladatele je „Apokaliptické oratorium“, které má být opakem Beethovenovy 9. symfonie „S ódou na radost“. Koncert proběhne 5. listopadu 2023 v bývalé pitevně na Údolní (FaVU Brno) od 19:00.

„Celé je to spíš o řádu a racionalitě, o umělé inteligenci (bez technologií) v umění i ve společnosti. O společnosti, kde emoce jsou nahrazeny poslušností a stádností a skladatelská invence racionálními postupy (to v dobrém i ve zlém). Za nacismu a ani dnes se neupisovalo a neupisuje ďáblu krví, jsou na to mnohem sofistikovanější prostředky…“ dodává dramaturg Viktor Pantůček.

„Osou nedělního koncertu je skladba, která se již stala "klasikou" hudby dvacátého století. Le Marteau sans maître (Kladivo bez pána) na verše René Chara s hudbou Piera Bouleze je monumentálním dílem příznačným pro epochu takzvané Nové hudby, dílem s určující kvalitou po všech stránkách. Je to přímo ďábelská výzva a uvidíme, kdo, když ne hudba, se třeba ďáblu upíše,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM druhého koncertu 12. sezony:
DOKTOR FAUSTUS
Vyprávění o hudbě, která se neumí upsat ďáblu. 

Andrej Volkonskij – Nářky Shchazy

Pierre Boulez – Kladivo bez pána

Anton Webern – Pět duchovních písní

Irena Troupová – soprán

Sylva Čmugrová – mezzosoprán

Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější