Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brněnský soubor Brno Contemporary Orchestra se po delší době vrací do Besedního domu, aby oslavil jeho 150. narozeniny. Pro svoji 11. sezonu tak sestavili speciální koncertní program přímo pro Besední dům. V rámci chystaného koncertu, který povede dirigent Pavel Šnajdr, zazní tři české a jedna světová premiéra. 

Představí se Mirela Ivičević a jugoslávští partyzáni, klavírní koncert Borise Čajkovského, Graffiti jihokorejské skladatelky Unsuk Chin a na závěr světová premiéra skladby na objednávku BCO od Víta Zouhara PHAISTOS – koncert pro patnáct bojovníků. Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring… Koncert je ohlášený na pondělí 27. února od 19.30 v sále Besedního domu.

Besední dům je nejstarším kreativním centrem v Brně, scházely se zde různé komunity a na jeho chodu participovala řada dobrovolníků. V rámci udržitelnosti se šetřilo energií a nejezdilo auty. Od počátku se tam poslouchala contemporary music, četly a prezentovaly bestselery, konaly workshopy, dílničky a bujaré after párty. Gastro bylo sezonní, bio, lokální a fair trade. Budovaly se dobré sousedské vztahy a většina projektů byla edukativní, interaktivní a podporovala menšiny. Každý večer tam byla našlapaná show s chill out zónou, swap, show case čtení, event, nebo osobitý teambuilding s ambientním podkresem pro konverzaci. Až na technologie to byl velmi progresivní, inovativní a inspirativní prostor. Pevně věříme, že i dnes, 150 let po svém otevření má Besední dům, co nabídnout. Je místem, které utváří komunity a sociální bubliny vytržené z okolního světa. Když vstoupíte, stáváte se součástí něčeho mimořádného, stáváte se participantem a členem komunity BCO“, vysvětluje záměr koncertu dramaturg Viktor Pantůček.

Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring…

PROGRAM

HUDEBNÍ BESÍDKA V BESEDNÍM DOMĚ

Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec

27. února 2023, Besední dům 19:30

Mirela Ivičević – Case White
Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr
Unsuk Chin – Graffiti

Vít Zouhar – PHAISTOS - Concert for 15 Fighters (objednávka BCO)

Stano Slavíček - klavír
Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr – dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KOMUNITNÍ PRÁCE A PARTICIPACE

27.2.2023, 19:30 / Besední dům

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější