Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brněnský soubor Brno Contemporary Orchestra se po delší době vrací do Besedního domu, aby oslavil jeho 150. narozeniny. Pro svoji 11. sezonu tak sestavili speciální koncertní program přímo pro Besední dům. V rámci chystaného koncertu, který povede dirigent Pavel Šnajdr, zazní tři české a jedna světová premiéra. 

Představí se Mirela Ivičević a jugoslávští partyzáni, klavírní koncert Borise Čajkovského, Graffiti jihokorejské skladatelky Unsuk Chin a na závěr světová premiéra skladby na objednávku BCO od Víta Zouhara PHAISTOS – koncert pro patnáct bojovníků. Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring… Koncert je ohlášený na pondělí 27. února od 19.30 v sále Besedního domu.

Besední dům je nejstarším kreativním centrem v Brně, scházely se zde různé komunity a na jeho chodu participovala řada dobrovolníků. V rámci udržitelnosti se šetřilo energií a nejezdilo auty. Od počátku se tam poslouchala contemporary music, četly a prezentovaly bestselery, konaly workshopy, dílničky a bujaré after párty. Gastro bylo sezonní, bio, lokální a fair trade. Budovaly se dobré sousedské vztahy a většina projektů byla edukativní, interaktivní a podporovala menšiny. Každý večer tam byla našlapaná show s chill out zónou, swap, show case čtení, event, nebo osobitý teambuilding s ambientním podkresem pro konverzaci. Až na technologie to byl velmi progresivní, inovativní a inspirativní prostor. Pevně věříme, že i dnes, 150 let po svém otevření má Besední dům, co nabídnout. Je místem, které utváří komunity a sociální bubliny vytržené z okolního světa. Když vstoupíte, stáváte se součástí něčeho mimořádného, stáváte se participantem a členem komunity BCO“, vysvětluje záměr koncertu dramaturg Viktor Pantůček.

Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring…

PROGRAM

HUDEBNÍ BESÍDKA V BESEDNÍM DOMĚ

Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec

27. února 2023, Besední dům 19:30

Mirela Ivičević – Case White
Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr
Unsuk Chin – Graffiti

Vít Zouhar – PHAISTOS - Concert for 15 Fighters (objednávka BCO)

Stano Slavíček - klavír
Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr – dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KOMUNITNÍ PRÁCE A PARTICIPACE

27.2.2023, 19:30 / Besední dům

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější