Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brno Contemporary Orchestra oslaví 150. narozeniny Besedního domu

Brněnský soubor Brno Contemporary Orchestra se po delší době vrací do Besedního domu, aby oslavil jeho 150. narozeniny. Pro svoji 11. sezonu tak sestavili speciální koncertní program přímo pro Besední dům. V rámci chystaného koncertu, který povede dirigent Pavel Šnajdr, zazní tři české a jedna světová premiéra. 

Představí se Mirela Ivičević a jugoslávští partyzáni, klavírní koncert Borise Čajkovského, Graffiti jihokorejské skladatelky Unsuk Chin a na závěr světová premiéra skladby na objednávku BCO od Víta Zouhara PHAISTOS – koncert pro patnáct bojovníků. Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring… Koncert je ohlášený na pondělí 27. února od 19.30 v sále Besedního domu.

Besední dům je nejstarším kreativním centrem v Brně, scházely se zde různé komunity a na jeho chodu participovala řada dobrovolníků. V rámci udržitelnosti se šetřilo energií a nejezdilo auty. Od počátku se tam poslouchala contemporary music, četly a prezentovaly bestselery, konaly workshopy, dílničky a bujaré after párty. Gastro bylo sezonní, bio, lokální a fair trade. Budovaly se dobré sousedské vztahy a většina projektů byla edukativní, interaktivní a podporovala menšiny. Každý večer tam byla našlapaná show s chill out zónou, swap, show case čtení, event, nebo osobitý teambuilding s ambientním podkresem pro konverzaci. Až na technologie to byl velmi progresivní, inovativní a inspirativní prostor. Pevně věříme, že i dnes, 150 let po svém otevření má Besední dům, co nabídnout. Je místem, které utváří komunity a sociální bubliny vytržené z okolního světa. Když vstoupíte, stáváte se součástí něčeho mimořádného, stáváte se participantem a členem komunity BCO“, vysvětluje záměr koncertu dramaturg Viktor Pantůček.

Skladba Mirely Ivičević je připomínkou statečného boje Jugoslávských partyzánů proti fašistické ose, při kterém zahynul i autorčin dědeček. Klavírní koncert Borise Čajkovského je ukázkou možností virtuozity v soudobé hudbě. Jeden nástroj a participanti, kteří dotvářejí jeho vyznění. Jihokorejská, v Berlíně žijící skladatelka Unsuk Chin věnovala svoji skladbu subversivní komunitě Graffiti, a to v tom původním, ještě nezkomercionalizovaném významu. Na závěr zazní ve světové premiéře koncert pro patnáct bojovníků, pro patnáct členů souboru Brno Contemporary Orchestra z pera předního českého skladatele Víta Zouhara. Podium se promění v bojový ring…

PROGRAM

HUDEBNÍ BESÍDKA V BESEDNÍM DOMĚ

Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec

27. února 2023, Besední dům 19:30

Mirela Ivičević – Case White
Boris Čajkovskij – Koncert pro klavír a orchestr
Unsuk Chin – Graffiti

Vít Zouhar – PHAISTOS - Concert for 15 Fighters (objednávka BCO)

Stano Slavíček - klavír
Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr – dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KOMUNITNÍ PRÁCE A PARTICIPACE

27.2.2023, 19:30 / Besední dům

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Nejčtenější