Brno Contemporary Orchestra představí společný projekt s Cirkusem LeGrando

Brno Contemporary Orchestra představí společný projekt s Cirkusem LeGrando

Brněnský hudební soubor Brno Contemporary Orchestra uvede spolu s Cirkusem LeGrando díla Erwina Schulhoffa a Mauricia Kagela. Představení v režii Matěje Sýkory diriguje Pavel Šnajdr.

„Mauricio Kagel, jedna z vůdčích osobností euroamerické hudební avantgardy v roce 1977 napsal kompozici Varieté, která je na první pohled obyčejnou varietní skladbou, inspirovanou latinskoamerickými rytmy a tanci. Přesto v sobě nese svůdnou pachuť určité banální trapnosti, jež je však povýšena na autonomní sdělení. Die Wolkenpumpe pražského skladatele Erwina Schulhoffa je pak jedním z mála dokladů vlivu dadaismu na tuzemské hudební prostředí. Erwin Schulhoff byl členem stuttgartské skupiny kolem Otto Dixe. Nonsens, dada a neodada jsou tak náplní obou částí koncertu, jehož nedílnou součástí je též vystoupení artistů, žonglerů a cirkusáků z Cirkus LeGrando v jehož prostorách, tedy v tělocvičně, se koncert uskuteční,“ vysvětluje dramaturg BCO Viktor Pantůček.

Cirkus LeGrando patří pod lužánecké pracoviště Legato. Zaměřuje se především na realizaci cirkusových kroužků pro děti a dospělé, cirkusové příměstské a letní tábory. Cirkus LeGrando je součástí tzv. nového cirkusu, založeného pouze na výkonech artistů, pravidelně spolupracuje se světovými cirkusovými soubory.

Principál cirkusu LeGrando Marek Jovan Jovanovski vystudoval obor Dramatická výchova na JAMU, v Lužánkách začal působit těsně po studiích jako vedoucí nízkoprahového klubu a divadelního souboru. Později našel skupinu lidí s podobnými zájmy o divadlo a pouliční umění a rozhodl se založit cirkus. „Po pravdě je pro nás projekt spolupráce s BCO velikým otazníkem, máme za sebou spolupráci s kapelou Japka na představení „Další prosím“, několik představení, ke kterým nám na míru skládal hudbu Mario Buzzi, ale s orchestrem jsme ještě nikdy nespolupracovali. V repertoáru cirkusu LeGrando jsou artisté na zemi i ve vzduchu, jednokolkaři, žongléři se vším možným, klauni, chůdaři, eqilibristé i kouzelníci. Jak se nám tyto dovednosti podaří sladit se skladbou Varieté ukáže až spolupráce s BCO pod režijním vedením Matěje Sýkory. Co je jasné už teď je, že se na to všichni těšíme, a že půjde o jedinečný zážitek,“ dodává Jovanovski

Matěj Sýkora vystudoval obor scénografie na JAMU. S BCO poprvé spolupracoval v roce 2017 jako autor scény k Bergiáně - open air projektu realizovaného na různých místech Moravského náměstí v Brně. Jednalo se o tři opery a jednu sborovou skladbu jednoho z nejzajímavějších pojánačkovských skladatelů Josefa Berga. Sýkora se věnuje především vlastním autorským projektům mj. také site-specific, dále spolupracuje jako výtvarník scény a kostýmů v divadlech: Švandovo divadlo, HaDivadlo, Divadlo D’Epog, Divadlo D21, Divadlo Polárka nebo Divadlo Líšeň

Představení je ohlášeno na 29. ledna 2019 od 19:30 v prostorách Legato – pracoviště SVČ Lužánky, Stamicova 7 Brno.

PROGRAM:
Erwin Schulhoff: Die Wolkenpumpe - dadaistický cyklus na text Hanse Arpa
Mauricio Kagel: Varieté
Cirkus LeGrando, principál Jovan Jovanovski
režie Matěj Sýkora
BCO dirigent Pavel Šnajdr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější