Brno Contemporary Orchestra vystoupí v kavárně: My a Paříž

Brno Contemporary Orchestra vystoupí v kavárně: My a Paříž

Dramaturgie dalšího výletu do Neviditelného města se souborem Brno Contemporary Orchestra je věnována matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů – dnešní kavárně v Černých Polích.

Koncert věnován matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů a vychází ze dvou knih: My od Jevgenije Zamjatina (1884–1937) a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna (1828–1905) – v obou se vyskytují popisy hudby budoucnosti. Obě knihy jsou postaveny na představě, že v budoucnosti se necháme hýčkat, ale i ovládat technologiemi. Kavárna, ve které se dnešní koncert odehraje, disponuje prostornou vstupní halou a prosklenou stěnou do ulice zdobí plasticky pojatá betonová stěna, která je dílem výtvarnice Evy Kmentové. Monumentální strukturovaný beton zdi nese na svých vertikálách bílé a zlaté koule, které mají nahodilou rytmičností symbolizovat počítačovou techniku doby.

V první části koncertu zazní jedno z posledních děl Alexandra Scriabina Pět preludií op. 74 z roku 1914 a to v transkripci pro BCO od Pavla Šnajdra jako „komická ukázka“ hudby, kterou ve dvacátém století skladatelé „mohli tvořit, jen když se přivedli k záchvatu inspirace – neznáme formy epilepsie“.

Skladba Octandre francouzského, ale většinu života v Americe žijícího skladatele Edgara Varese je psána pro osm nástrojů a je rozdělena do tří vět s různým tempovým označením. Každá část má jiné sólo a sólista má též jinou funkci. Celé dílko je zakončenou fugou jako z učebnice kontrapunktu.

Koncert věnovaný matematickým strojům se nemůže obejít bez Iannise Xenakise. BCO zahrají Anaktorii z roku 1969, která byla napsána pro Pařížský oktet.

Francouzský skladatel Joël-François Durand studoval nejprve matematiku a teprve poté se nechal strhnout hudbou. Skladba Trois Melodies pro mezzosoprán a pět nástrojů byla zkomponována v roce 1986 na texty vystudovaného matematika, ale především vynikajícího francouzského básníka Yvese Bonnefoy.

Tvorba amerického v Paříži usazeného skladatele Toma Johnsona je fascinující ukázkou, jak z minima vytěžit maximum, ale i, že méně je někdy více. Skladba Eight patterns for eight instruments pro nespecifikovaných osm nástrojů je skutečně postavena na osmi jednoduchých vzorcích.

„Na závěr koncertu zazní také jedna světová premiéra na naši objednávku. Oslovili jsme ve Versailles u Paříže žijícího a tvořícího českého skladatele Jana Krejčíka, aby pro BCO a svůj domovský hudebně-divadelní soubor Rés(O)nances zkomponoval dílo inspirované tvorbou sochařky, malířky a výtvarnice Evy Kmentové (1928 – 1980). Jedno ze dvou jejích brněnských realizací naleznete totiž právě zde. Přijďte posoudit, jak se mu to podařilo,“ zve na koncert dramaturg BCO Viktor Pantůček. Koncert proběhne dnes, tedy 18. dubna od 19:00, v kavárně Rebelbean v Černých Polích.

PROGRAM:

18. dubna 2024, 19:00, kavárna Rebelbean Pole, Durďákova 5, Brno

MY A PAŘÍŽ

Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat

Alexander Scriabin – Pět preludií op. 74 (1914) – transkripce pro BCO Pavel Šnajdr

Edgar Varese – Octandre (8’)

Iannis Xenakis – Anaktorie

Joël-François Durand – 3 melodies

Tom Johnson - Eight Patterns for Eight Instruments

Jan Krejčík – Světy Evy Kmentové (objednávka BCO)

Rés(O)nances

Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Rés(O)nances 

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

MY A PAŘÍŽ (PODLE JEVGENIJE ZAMJATINA A JULESE VERNA)

18.4.2024, 19:00 / kavárna Rebelbean Pole

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Nejčtenější