Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

8. prosinec 2020, 2:00

Brno jako evropské centrum world music v čele s Milanem Tesařem

Brno po téměř třiceti letech vystřídalo německý Berlín v pozici hlavního centra evropského panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Z berlínského veřejnoprávního rozhlasu, kde do 30. listopadu 2020 působil zakladatel této platformy Johannes Theurer, se centrum aktivit WMCE přesouvá do brněnského sídla Radia Proglas. Novým sekretářem panelu se od 1. prosince stal jeden z jeho dvou dosavadních českých členů a vedoucí hudební redakce Proglasu Milan Tesař.

Odborný panel a stejnojmenný žebříček WMCE vznikl na jaře 1991 pod záštitou Evropské vysílací unie (EBU). Sjednotil přední hudební publicisty zaměřené na tzv. world music původně z veřejnoprávních rozhlasových stanic, k nimž se postupem času přidali pečlivě vybraní kolegové z některých – většinou nekomerčních – soukromých stanic. Podmínkou členství je dlouholeté působení v oboru, profesionalita a profesní integrita a především vlastní kvalitní pořady, v nichž publicista představuje hudební novinky. Členem WMCE za Česko je téměř od počátku Petr Dorůžka (za ČRo Vltava) a od roku 2019 též Milan Tesař (za Radio Proglas). Panel slouží mimo jiné k propojení rozhlasových publicistů s nezávislými hudebními vydavateli z celého světa. Cílem je dostat do rozhlasových pořadů po celé Evropě kvalitní hudbu, která by jinak v konkurenci komerčních společností mohla neprávem zapadnout.

Vedle samotných rozhlasových pořadů jednotlivých členů panelu je důležitým a pravidelným výstupem jednou měsíčně sestavovaný žebříček 20 nejlepších alb z celého světa. Nejde tedy o hitparádu prodejnosti či hranosti, ale o hlasování expertů podobné různým výročním cenám, avšak realizované každý měsíc. Samotný žebříček se pravidelně rozesílá na tisíce adres po celém světě (média, agentury, pořadatelé festivalů) a už téměř tři desítky let je pro odborníky důležitou pomůckou v pestrém labyrintu „globální“ hudby. Najít jej můžete zde. 

Se změnou na vedoucím postu se do Brna nepřesulo pouze virtuální centrum panelu. Na Moravu již nyní zasílají vydavatelé z celého světa svá CD a z Brna se budou každý měsíc rozesílat zásilky s těmito hudebními novinkami všem členům odborné poroty WMCE. V současné době se měsíčního hlasování o nejlepší hudební album účastní více než čtyřicet odborníků z 25 evropských zemí: od Portugalska po Rusko, od Norska po Řecko.

Vedle měsíčního pořadí nejlepších alb zveřejňuje porota WMCE i pořadí celoroční, a to vždy na začátku prosince. V roce 2020 bylo nejúspěšnější nahrávkou z celého světa album Lina_Raül Refree, spolupráce tradiční portugalské zpěvačky Liny Rodriguez s katalánským hráčem na syntezátory Raülem Refreem. Na druhém místě skončil anglický písničkář Sam Lee, dobře známý například z festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, a třetí je bosenský zpěvák Damir Imamović. V první desítce se dále umístily například nahrávky z Íránu, Mali, Ghany nebo Itálie. Česká hudební scéna má v první stovce za rok 2020 dvojí zastoupení: Na krásném 22. místě skončila skupina Clarinet Factory s albem Pipers a do první stovky nejlepších světových alb roku 2020 se těsně vešla i společná nahrávka Ivy Bittové a sardinského experimentálního kytaristy Paola Angeliho. Díky novému působení panelu WMCE v Brně je však šance, že se k jednotlivým porotcům v budoucnu dostane mnohem více české hudby než dosud. Právě v těchto dnech k nim poštou míří například nová alba vydavatelství Indies Scope (CD skupiny Tara Fuki a Mariana Friedla) a Indies Happy Trails (novinka souboru Flair) nebo album Hluboko zpěvačky Milli Janatkové.

Milan Tesař/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější