Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

20. listopad 2023, 14:00

Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

Davies– Skrowaczewski – Bruckner. Spojení tří hudebních osobností, které se potkají v chystaném programu Filharmonie Brno pod názvem Bruckneriana. Koncerty proběhnou ve čtvrtek a pátek v Janáčkově divadle.

„Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies stál před svým brněnským angažmá patnáct let v čele Brucknerova orchestru v Linci. Díky častému provádění jeho děl tam hluboce pronikl nejen do jeho hudby, ale i do jejích interpretačních specifik a nástrah. Patří tak k renomovaným brucknerovským dirigentům a každé jeho provedení Brucknerovy skladby skýtá silný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně uznávaným brucknerovským interpretem byl i polsko-americký dirigent a skladatel Stanisław Skrowaczewski. Kromě dlouholetého přátelství jej s Daviesem pojí také fakt, že oba nastudovali a nahráli všechny Brucknerovy symfonie. „Navíc 100. výročí narození významného polského skladatele a dirigenta si hudební svět připomněl letos 3. října,“ podotkl Mikeš. Koncert se koná ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu v Janáčkově divadle a začíná vždy v 19:00.

Skrowaczewského skladba Passacaglia immaginaria večer otevře. Vznikla v roce 1995 a byla nominována na Pulitzerovu cenu. Jak její název napovídá, je koncipována jako metamorfóza tradiční barokní formy, zpracovává starou formu současnými prostředky. Hypnoticky opakuje a následně obměňuje bas, nad nímž se odvíjejí další a další témata.

Druhá půle večera patří Antonu Brucknerovi, který je považován za jednoho z největších symfoniků historie. Netajil se inspirací Richardem Wagnerem, kterého obdivoval. „Svými symfoniemi vypráví Bruckner příběhy a dramata, ačkoliv nejsou přímo vyslovená. Odráží se v nich bouřlivé nitro člověka s obrovskými ambicemi i tvůrčím egem, jehož zároveň ochromuje věčná a silná neuróza i pocity ublíženosti a zneuznanosti. Cítí se spojen s věčností a zároveň si neumí vytvořit odstup od nepříznivých kritik ani od neuctivostí, jimiž ho častují doboví vtipálci a karikaturisté,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Brucknerovy symfonie vyžadují velké obsazení orchestru, kladou vysoké nároky na jeho výkon, umělecké ztvárnění i pozornost publika. Symfonie č. 6, kterou filharmonici hrají, je interpretačně velmi náročná už jen po rytmické stránce. „Brucknerovu hudbu obecně není radno příliš obezírat zvenku a hodnotit ji na základě jednotlivých aspektů. Nejlépe je do ní skočit po hlavě, dlouze se do ní ponořit, stát se co nejvíc její součástí a pokusit se ji procítit a pochopit zevnitř. Stejně tak je dobré – zvláště u Šesté symfonie – sledovat orchestr spíš jako celek než po jednotlivých nástrojových skupinách. Přímo v této symfonii by se tím totiž člověk mohl ochudit o nádherné zvukové barvy, možná nejkrásnější, jaké kdy skladatel vytvořil,“ upozornil Klepal.

Propojením Skrowaczewského a Brucknera se na koncertě protne několik linií hudebních dějin od přelomu renesance a baroka přes monumentální novoromantismus až po současnost.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

BRUCKNERIANA

23.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

BRUCKNERIANA

24.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější