Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

20. listopad 2023, 14:00

Bruckneriana spojí Daviese, Brucknera a Skrowaczewského

Davies– Skrowaczewski – Bruckner. Spojení tří hudebních osobností, které se potkají v chystaném programu Filharmonie Brno pod názvem Bruckneriana. Koncerty proběhnou ve čtvrtek a pátek v Janáčkově divadle.

„Šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies stál před svým brněnským angažmá patnáct let v čele Brucknerova orchestru v Linci. Díky častému provádění jeho děl tam hluboce pronikl nejen do jeho hudby, ale i do jejích interpretačních specifik a nástrah. Patří tak k renomovaným brucknerovským dirigentům a každé jeho provedení Brucknerovy skladby skýtá silný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Podobně uznávaným brucknerovským interpretem byl i polsko-americký dirigent a skladatel Stanisław Skrowaczewski. Kromě dlouholetého přátelství jej s Daviesem pojí také fakt, že oba nastudovali a nahráli všechny Brucknerovy symfonie. „Navíc 100. výročí narození významného polského skladatele a dirigenta si hudební svět připomněl letos 3. října,“ podotkl Mikeš. Koncert se koná ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu v Janáčkově divadle a začíná vždy v 19:00.

Skrowaczewského skladba Passacaglia immaginaria večer otevře. Vznikla v roce 1995 a byla nominována na Pulitzerovu cenu. Jak její název napovídá, je koncipována jako metamorfóza tradiční barokní formy, zpracovává starou formu současnými prostředky. Hypnoticky opakuje a následně obměňuje bas, nad nímž se odvíjejí další a další témata.

Druhá půle večera patří Antonu Brucknerovi, který je považován za jednoho z největších symfoniků historie. Netajil se inspirací Richardem Wagnerem, kterého obdivoval. „Svými symfoniemi vypráví Bruckner příběhy a dramata, ačkoliv nejsou přímo vyslovená. Odráží se v nich bouřlivé nitro člověka s obrovskými ambicemi i tvůrčím egem, jehož zároveň ochromuje věčná a silná neuróza i pocity ublíženosti a zneuznanosti. Cítí se spojen s věčností a zároveň si neumí vytvořit odstup od nepříznivých kritik ani od neuctivostí, jimiž ho častují doboví vtipálci a karikaturisté,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Brucknerovy symfonie vyžadují velké obsazení orchestru, kladou vysoké nároky na jeho výkon, umělecké ztvárnění i pozornost publika. Symfonie č. 6, kterou filharmonici hrají, je interpretačně velmi náročná už jen po rytmické stránce. „Brucknerovu hudbu obecně není radno příliš obezírat zvenku a hodnotit ji na základě jednotlivých aspektů. Nejlépe je do ní skočit po hlavě, dlouze se do ní ponořit, stát se co nejvíc její součástí a pokusit se ji procítit a pochopit zevnitř. Stejně tak je dobré – zvláště u Šesté symfonie – sledovat orchestr spíš jako celek než po jednotlivých nástrojových skupinách. Přímo v této symfonii by se tím totiž člověk mohl ochudit o nádherné zvukové barvy, možná nejkrásnější, jaké kdy skladatel vytvořil,“ upozornil Klepal.

Propojením Skrowaczewského a Brucknera se na koncertě protne několik linií hudebních dějin od přelomu renesance a baroka přes monumentální novoromantismus až po současnost.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

BRUCKNERIANA

23.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

BRUCKNERIANA

24.11.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější