Concerto per KMS ve vile Löw-Beer: Zahájení sezony s Ensemble Opera Diversa

Concerto per KMS ve vile Löw-Beer: Zahájení sezony s Ensemble Opera Diversa

Ensemble Opera Diversa připravuje několik událostí operního, koncertního i komorního charakteru, které uvede během podzimu. První z nich bude Concerto per KMS v brněnské vile Löw-Beer. Zazní díla tuzemských autorů svázaných s činností Klubu moravských skladatelů, od jehož založení letos uplynulo sto let.

V rámci operního provozu je kromě repríz repertoárových inscenací dále připravována premiéra jednoaktové opery inspirované osobou fotografa Františka Drtikola. Koncertní události prezentují tvorbu především tuzemských autorů se světovými premiérami děl Radima Bednaříka, Terezy Opálkové a Pavla Slezáka. První z koncertů nové komorní linie věnující se tolik opomíjené soudobé kvartetní tvorbě navíc uvede premiéru kvartetu Ondřeje Kyase. Na přelom října a listopadu je taktéž připravován dušičkový diptych sestávající se ze sborového koncertu v podání Ensemble Versus a komorního recitálu manželů Paľových. Kromě návratů do Reduty, Domu umění a Leitnerky s námi můžete zavítat do nově otevřené kavárny PF Café na Dominikánském náměstí, ale také do dvou brněnských vil – Löw-Beer a Stiassni. 

První orchestrální koncert diversního podzimu vzdává hold dosud aktivnímu Klubu moravských skladatelů, od jehož založení 17. září uběhne sto let. Klub byl roku 1922 ustanoven jako spolek sdružující hudební skladatele, interprety, publicisty, teoretiky a propagátory soudobého hudebního umění. Program se proto v tomto duchu sestává výhradně z děl skladatelů spjatých s Klubem v různých rovinách – Pavla Blatného, Dalibora Spilky, Osvalda Chlubny a Karla Husy. Koncert, jehož konání bylo již třikrát odloženo, se uskuteční v prostorách secesní vily Löw-Beer, odkud soubor doposud pouze streamoval. Svou dramaturgií navíc částečně spadá do souborové linie hudebních inventur, které jsou diversním pojetím tradičně věnovány méně provozovaným nebo na objednávku souboru vytvořeným skladbám tuzemských skladatelů. První z hudebních večerů sezony je ohlášen na 14. září od 19:00 ve vile Löw-Beer.

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Concerto per KMS

14.9.2022, 19:00 / Vila Löw-Beer

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější