Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

10. říjen 2023, 13:00

Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

Nejen pozapomenutým autorům a pozapomenutým skladbám, ale i pozapomenutým hudebním nástrojům je věnován letošní ročník festivalu Moravský podzim. Jedním z nich je skleněná harmonika, které bude patřit čtvrteční večer v Besedním domě s příznačným názvem Sólo pro skleněnou harmoniku.

Nástroj, který zkonstruoval v roce 1761 americký státník Benjamin Franklin, tvoří sada skleněných misek o postupně zvětšujícím se průměru, které jsou navlečeny na otáčející se tyč. Hraje se na ni navlhčenými prsty, takže nástroj vydává podobný zvuk jako když se hraje na okraje skleniček naplněných vodou. Skleněná harmonika byla ve své době oblíbená, komponovalo pro ni mnoho autorů, například Mozart, posupně ale upadl v zapomnění. „V dobovém tisku se dokonce psalo, že dokáže hypnotizovat nebo že její dlouhodobý poslech může způsobit šílenství. Nejspíše se ale jednalo o reklamní triky výrobců,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival Moravský podzim pořádá. Koncert proběhne ve čtvrtek 12. října od 19:00 v Besedním domě.

Kromě skleněné harmoniky je koncert výjimečný také dvěma obnovenými premiérami Antonína Rejchy a složením umělců na pódiu. „Velkou radost mám například ze zapojení Barbary Marie Willi. Ujme se nejen cembalových partů, ale představí se také jako vypravěčka v Rejchově melodramu Rozloučení Johanky z Arku s vlastí. Je to skvělá, nejlepší možná volba,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Sólisty, pěvecké kolegium a Filharmonii Brno povede britský dirigent Jonathan Cohen, který zároveň působí jako umělecký ředitel několika renomovaných souborů a festivalů. „Je to velmi respektovaná osobnost koncertující po celém světě. Jeho soubor Arcangelo vydal na tři desítky alb hojně oceňovaných kritikou i posluchači,“ doplnil Mikeš.

Ke skleněné harmonice usedne Christa Schönfeldinger, přední světová interpretka na tento nástroj. Historické techniky hry dovedla k nové dokonalosti, rozšířila je a obohatila o současnou hudební estetiku. Mnohé žijící autory, např. Pärta nebo Glasse, hraje v úpravách pro tento nástroj a podněcuje i vznik nových děl.

Skleněná harmonika zazní ve třech skladbách večera. „Na začátku programu stál objev skladby Antonína Rejchy Rozloučení Johanky z Arku s vlastí, moc jsem si ji přál uvést, ale přišlo mi líto, aby skleněná harmonika zazněla jen v desetiminutovém díle. Po diskuzi s Christou jsme program doplnili barokním skladatelem Johannem Adolphem Hassem a jeho kantátou L´Armonica a také Domenicem Cimarosou, jeho árií De terra amica pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr. To už bylo dostatečně nosné, tři skladby pro skleněnou harmoniku. Ještě ale něco scházelo. Protože se jako orchestr hodně věnujeme odkazu Antonína Rejchy, večer zahájí jeho Příležitostná kantáta, která zazní v novodobé premiéře, protože k jejímu objevu došlo teprve nedávno,“ zdůraznil Mikeš.  Potvrdil tak intenzivní změření na podtitul letošního ročníku Velká díla opomíjených skladatelů, opomíjená díla velkých skladatelů

Program koncertu:

ANTONÍN REJCHA
Gelegenheitskantate (Příležitostná kantáta), pro mužské hlasy a orchestr, novodobá premiéra

DOMENICO CIMAROSA
De terra amica, árie pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

ANTONÍN REJCHA
Abschied der Johanna d’Arc von ihrer Heimath (Rozloučení Johanky z Arku s vlastí), melodram pro skleněnou harmoniku, vypravěče a orchestr, novodobá premiéra

JOHANN ADOLPH HASSE
L’Armonica, kantáta pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

Joanna Moskowicz soprán

Christa Schönfeldinger skleněná harmonika

Barbara Maria Willi recitace, cembalo

Pavel Valenta tenor

Jan Faltýnek bas

Brno Rejcha Collegium 2023

Filharmonie Brno

dirigent Jonathan Cohen

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější