Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

10. říjen 2023, 13:00

Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

Nejen pozapomenutým autorům a pozapomenutým skladbám, ale i pozapomenutým hudebním nástrojům je věnován letošní ročník festivalu Moravský podzim. Jedním z nich je skleněná harmonika, které bude patřit čtvrteční večer v Besedním domě s příznačným názvem Sólo pro skleněnou harmoniku.

Nástroj, který zkonstruoval v roce 1761 americký státník Benjamin Franklin, tvoří sada skleněných misek o postupně zvětšujícím se průměru, které jsou navlečeny na otáčející se tyč. Hraje se na ni navlhčenými prsty, takže nástroj vydává podobný zvuk jako když se hraje na okraje skleniček naplněných vodou. Skleněná harmonika byla ve své době oblíbená, komponovalo pro ni mnoho autorů, například Mozart, posupně ale upadl v zapomnění. „V dobovém tisku se dokonce psalo, že dokáže hypnotizovat nebo že její dlouhodobý poslech může způsobit šílenství. Nejspíše se ale jednalo o reklamní triky výrobců,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival Moravský podzim pořádá. Koncert proběhne ve čtvrtek 12. října od 19:00 v Besedním domě.

Kromě skleněné harmoniky je koncert výjimečný také dvěma obnovenými premiérami Antonína Rejchy a složením umělců na pódiu. „Velkou radost mám například ze zapojení Barbary Marie Willi. Ujme se nejen cembalových partů, ale představí se také jako vypravěčka v Rejchově melodramu Rozloučení Johanky z Arku s vlastí. Je to skvělá, nejlepší možná volba,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Sólisty, pěvecké kolegium a Filharmonii Brno povede britský dirigent Jonathan Cohen, který zároveň působí jako umělecký ředitel několika renomovaných souborů a festivalů. „Je to velmi respektovaná osobnost koncertující po celém světě. Jeho soubor Arcangelo vydal na tři desítky alb hojně oceňovaných kritikou i posluchači,“ doplnil Mikeš.

Ke skleněné harmonice usedne Christa Schönfeldinger, přední světová interpretka na tento nástroj. Historické techniky hry dovedla k nové dokonalosti, rozšířila je a obohatila o současnou hudební estetiku. Mnohé žijící autory, např. Pärta nebo Glasse, hraje v úpravách pro tento nástroj a podněcuje i vznik nových děl.

Skleněná harmonika zazní ve třech skladbách večera. „Na začátku programu stál objev skladby Antonína Rejchy Rozloučení Johanky z Arku s vlastí, moc jsem si ji přál uvést, ale přišlo mi líto, aby skleněná harmonika zazněla jen v desetiminutovém díle. Po diskuzi s Christou jsme program doplnili barokním skladatelem Johannem Adolphem Hassem a jeho kantátou L´Armonica a také Domenicem Cimarosou, jeho árií De terra amica pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr. To už bylo dostatečně nosné, tři skladby pro skleněnou harmoniku. Ještě ale něco scházelo. Protože se jako orchestr hodně věnujeme odkazu Antonína Rejchy, večer zahájí jeho Příležitostná kantáta, která zazní v novodobé premiéře, protože k jejímu objevu došlo teprve nedávno,“ zdůraznil Mikeš.  Potvrdil tak intenzivní změření na podtitul letošního ročníku Velká díla opomíjených skladatelů, opomíjená díla velkých skladatelů

Program koncertu:

ANTONÍN REJCHA
Gelegenheitskantate (Příležitostná kantáta), pro mužské hlasy a orchestr, novodobá premiéra

DOMENICO CIMAROSA
De terra amica, árie pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

ANTONÍN REJCHA
Abschied der Johanna d’Arc von ihrer Heimath (Rozloučení Johanky z Arku s vlastí), melodram pro skleněnou harmoniku, vypravěče a orchestr, novodobá premiéra

JOHANN ADOLPH HASSE
L’Armonica, kantáta pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

Joanna Moskowicz soprán

Christa Schönfeldinger skleněná harmonika

Barbara Maria Willi recitace, cembalo

Pavel Valenta tenor

Jan Faltýnek bas

Brno Rejcha Collegium 2023

Filharmonie Brno

dirigent Jonathan Cohen

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější