Dnes zemřel zakladatel pěveckého sboru Kantiléna Ivan Sedláček

Dnes zemřel zakladatel pěveckého sboru Kantiléna Ivan Sedláček

Ivan Sedláček – dirigent a zakladatel pěveckého sboru Kantiléna, který působí při Filharmonii Brno, zemřel dnes ve věku 91 let.

Ivan Sedláček stál v čele Kantilény celých padesát sezon a přivedl sbor k mnohým vítězstvím a oceněním napříč Evropou. Za svoji celoživotní práci v oblasti sborového zpěvu získal nejedno ocenění, například prezidentskou medaili za zásluhy nebo loni v prosinci Artis Bohemiae Amicis od ministra kultury.

Ivan Sedláček se narodil 15. dubna 1932 ve Zvolenu, později se jeho rodina přestěhovala do Vyškova a následně do Brna, kde téměř celý život pedagogicky a umělecky působil. Pocházel z učitelské rodiny (otec Rudolf Sedláček byl školním inspektorem a matka Růžena Sedláčková ředitelka školy pro ženská povolání). Jeho nevlastní matka byla sólistka ve Vachově sboru moravských učitelek a dirigentka Brněnského dívčího dětského sboru Jitka Sedláčková–Reindlová. Rodinné zázemí pravděpodobně ovlivnilo jeho celoživotní kariéru.

Sedláček po studiu gymnázia v Brně – Králově Poli nemohl pokračovat na univerzitu, kde chtěl studovat hudební vědu. Jeho přijetí bránilo politické smýšlení. Hudbě se ale i tak věnoval v rámci soukromého studia. Základy dirigování získal u Zdeňka Kaňáka a následně u sbormistra Libora Coufalíka. V pěvecké výchově navštěvoval hodiny u prof. Jiřího Bara. Po studiích působil coby učitel v Ostravě, Šlapanicích a v Brně. Na Gymnáziu Křenová díky jeho snažení vznikl smíšený pěvecký sbor, na gymnáziu Brno Koněvova v letech 1972–1973 vedl sbor, který založila Miluše Kleinová a dal mu jméno Mladí madrigalisté. V letech 1969 až 1997 působil Sedláček jako externí pedagog Janáčkovy akademie múzických umění a vyučoval posluchače dirigování předmět Teorie a praxe řízení dětského sboru. V roce 1967 přejmenoval Šlapanický dětský sbor, který vzikl během jeho práce v místní škole, na sbor Kantiléna, která se stala výběrovým sborem. V sedmdesátých a osmdesátých letech Sedláček s Kantilénou zvítězil například v celostátní soutěži výběrových sborů ve Svitavách, na několika mezinárodních soutěžích (např. Neerpelt, Celje, Arezzo) nebo natáčel do rozhlasu a televize. Kantiléna funguje dodnes jako dětský pěvecký sbor při Filhramonii Brno. Ivan Sedláček působil jako sbormistr a umělecký vedoucí Kantilény až do konce roku 2005.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější