Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno – to je nejen oslava příchodu nového roku, ale také narozenin. Orchestr byl totiž ustaven k 1.lednu 1956, letos tedy slaví své osmašedesátiny. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese představí česko-americký program v rytmu jazzu. Koncert v Janáčkově divadle začíná poněkud netypicky už v 19:00, tedy o hodinu dříve než v předešlých letech.

Kromě Nového roku a narozenin připomene pondělní večer ještě jednu událost: začátek Roku české hudby. Tak jsou nazývány roky končící čtyřkou, a to kvůli vysoké koncentraci výročí českých skladatelů. „Do nového roku vstoupíme lehčím krokem a optimisticky, abychom posluchače příjemně naladili. Doufáme, že se nám to bude dařit celý rok, do kterého přeji všem hodně štěstí, zdraví a tolik potřebného klidu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2024 v Janáčkově divadle, tentokrát začíná již v 19:00.

Propojení české a americké hudby začne velmi příhodně: Suitou A dur Antonína Dvořáka, které se přezdívá Americká podle místa jejího vzniku a který prozrazuje hned ve třetím taktu výrazná synkopa. Hudba plyne v kontrastech, ale uvolněně, jako by si chtěl autor od hektického New Yorku spíše odpočnout. Na Dvořáka naváže Koncert pro step a orchestr Mortona Goulda, obratného autora, který organicky mísil symfonickou a jazzovou hudbu. Jedná se o čtyřvětou skladbu, jejíž sólový rytmický part je vepsaný v partituře do notové osnovy hned nad smyčci. Ujme se ho choreografka a tanečnice Martina Konečná, která má na kontě mnoho titulů mistryně světa, Evropy i České republiky.

Po pauze zazní suita pro orchestr Porgy a Bess George Gershwina. „Jeho dílo v aranži Mortona Goulda vynechává z Gershwinovy opery zpěv a tím také přitahuje více pozornosti k čistě orchestrální stránce věci. Vokální linku předává různým nástrojům, ale v doprovodu zachovává vesměs originální sazbu včetně instrumentace,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Večer uzavře drobná pětiminutová skladba Le jazz Bohuslava Martinů, ve které se ozývají saxofony, tamburína a banjo. Spíš než jazz zde Martinů evokuje sladký zvuk evropských tanečních orchestrů.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější