Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

6. červen 2019, 2:00

Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

Podzimní ozvěny festivalu JazzFestBrno proběhnou již po šesté. Letos budou patřit pianistům. Vystoupí jedna z nejvýraznějších představitelek současné asijské hudební tvorby, Japonka Hiromi Uehara. Následovat bude koncert amerického jazzmana Aarona Parkse, který se tentokrát Brnu představí v roli kapelníka s projektem Little Big. Ve druhé části tohoto večera vystoupí Shai Maestro se svým triem.

Koncerty japonské skladatelky a pianistky Hiromi jsou velmi energické, vyznačují se směsí jazzu, progressive rocku, vážné hudby a fusion. „Pro mě je to zkrátka směsice toho, co sama ráda poslouchám a co jsem se naučila. V mé hudbě najdete prvky klasiky, rocku i jazzu, ale netroufnu si ji do žádného žánru zařadit. To nechávám na jiných,“ říká Hiromi. Své debutové album Another Mind vydala v roce 2003 a od té doby přidala dalších devět desek, ať už pod vlastním jménem nebo se svými kapelami The Trio Project a Hiromi's Sonicbloom. Hiromi spolupracovala také s řadou legendárních jazzmanů. Nahrávala i koncertovala s Chickem Coreou, s triem Stanleyho Clarka získala Grammy. Na Echoes of JazzFestBrno se představí v sólovém formátu, který jí dává maximum prostoru k prozkoumávání vlastních tvůrčích podnětů. „Jen málokdo dokáže sólový klavírní recitál naplnit takovou výbušností a vzrušující nepředvídatelností jako Hiromi,“ říká Spilka.

Dalším z hudebníků ozvěn je pianista a klávesista Aaron Parks. Své debutové album Invisible Cinema vydal u prestižního labelu Blue Note ve svých 25 letech. Předtím se podílel na třech deskách Terence Blancharda u stejného vydavatele. Kritikové BBC jej vyhlásili jako jedno z nejlepších alb roku 2008 a časopis Jazz Times jej oslavoval jako „nového jazzového vizionáře“. Také ostatní počiny Aarona Parkse byly velmi úspěšné. V průběhu své kariéry spolupracoval také s mnoha uznávanými hudebníky, mezi něž patří například Kurt Rosenwinkel, Dhafer Youssef, Gretchen Parlato nebo Marcus Miller. Je také zakládajícím členem kapely James Farm společně s Joshuou Redmanem, Mattem Penmanem a Ericem Harlandem. Kapela Little Big je jakýmsi logickým pokračováním trajektorie vedoucí již od jeho prvního alba směrem k současnému, melodickému psaní témat s moderními rytmy a zvukovými možnostmi elektroniky. Kytarista Greg Tuohey, basista DJ Ginyard a bubeník Tommy Crane vkládají do hudby Aarona Parkse své zkušenosti nejen z jazzu, ale i z elektronické hudby, R&B, indie popu či alternativního country a vzniká tak originální a živoucí hudba, která oslovuje diváky po celém světě.

Izraelský pianista Shai Maestro se u brněnského publika těší velké oblibě. Na klavír začal hrát ve věku pěti let, s jazzem se poprvé setkal, když mu bylo osm. Zaujala ho nahrávka Gershwin Songbook od Oscara Petersona. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo čtyři velmi oceňované nahrávky – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories a The Stone Skipper. Nyní přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje nové album The Dream Thief, které vyšlo na prestižním labelu ECM a jež se dočkalo vřelého přijetí od publika i hudebních kritiků – magazín Jazz Thing například přirovnává Maestrovu novinku k nejlepším nahrávkám legendárního pianisty Keitha Jaretta. Výrazný vliv na výslednou podobu desky mají tradiční Maestrův souputník peruánský kontrabasista Jorge Roeder a nový člen tria izraelský bubeník Ofri Nehemya. The Dream Thief se nevyhýbá ani aktuálním společenským tématům. V jedné ze skladeb například zaznívá v pozadí úryvky z proslovu Baracka Obamy po střelbě na jedné z amerických škol. „Myslím, že když umělci mají k dispozici pódium, je jejich povinností hovořit o světě, v kterém žijeme. Pro mě je to způsob odporu vůči tomu dnešnímu strašnému „normálnu“,“  říká Maestro.

PROGRAM ECHOES OF JAZZFESTBRNO 2019:

3. listopadu 2019

Janáčkovo divadlo

Hiromi 

11. listopadu 19:30

Sono Centrum

Aaron Parks „Little Big“ 

Shai Maestro Trio

Hiromi/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více