Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

6. červen 2019, 2:00

Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

Podzimní ozvěny festivalu JazzFestBrno proběhnou již po šesté. Letos budou patřit pianistům. Vystoupí jedna z nejvýraznějších představitelek současné asijské hudební tvorby, Japonka Hiromi Uehara. Následovat bude koncert amerického jazzmana Aarona Parkse, který se tentokrát Brnu představí v roli kapelníka s projektem Little Big. Ve druhé části tohoto večera vystoupí Shai Maestro se svým triem.

Koncerty japonské skladatelky a pianistky Hiromi jsou velmi energické, vyznačují se směsí jazzu, progressive rocku, vážné hudby a fusion. „Pro mě je to zkrátka směsice toho, co sama ráda poslouchám a co jsem se naučila. V mé hudbě najdete prvky klasiky, rocku i jazzu, ale netroufnu si ji do žádného žánru zařadit. To nechávám na jiných,“ říká Hiromi. Své debutové album Another Mind vydala v roce 2003 a od té doby přidala dalších devět desek, ať už pod vlastním jménem nebo se svými kapelami The Trio Project a Hiromi's Sonicbloom. Hiromi spolupracovala také s řadou legendárních jazzmanů. Nahrávala i koncertovala s Chickem Coreou, s triem Stanleyho Clarka získala Grammy. Na Echoes of JazzFestBrno se představí v sólovém formátu, který jí dává maximum prostoru k prozkoumávání vlastních tvůrčích podnětů. „Jen málokdo dokáže sólový klavírní recitál naplnit takovou výbušností a vzrušující nepředvídatelností jako Hiromi,“ říká Spilka.

Dalším z hudebníků ozvěn je pianista a klávesista Aaron Parks. Své debutové album Invisible Cinema vydal u prestižního labelu Blue Note ve svých 25 letech. Předtím se podílel na třech deskách Terence Blancharda u stejného vydavatele. Kritikové BBC jej vyhlásili jako jedno z nejlepších alb roku 2008 a časopis Jazz Times jej oslavoval jako „nového jazzového vizionáře“. Také ostatní počiny Aarona Parkse byly velmi úspěšné. V průběhu své kariéry spolupracoval také s mnoha uznávanými hudebníky, mezi něž patří například Kurt Rosenwinkel, Dhafer Youssef, Gretchen Parlato nebo Marcus Miller. Je také zakládajícím členem kapely James Farm společně s Joshuou Redmanem, Mattem Penmanem a Ericem Harlandem. Kapela Little Big je jakýmsi logickým pokračováním trajektorie vedoucí již od jeho prvního alba směrem k současnému, melodickému psaní témat s moderními rytmy a zvukovými možnostmi elektroniky. Kytarista Greg Tuohey, basista DJ Ginyard a bubeník Tommy Crane vkládají do hudby Aarona Parkse své zkušenosti nejen z jazzu, ale i z elektronické hudby, R&B, indie popu či alternativního country a vzniká tak originální a živoucí hudba, která oslovuje diváky po celém světě.

Izraelský pianista Shai Maestro se u brněnského publika těší velké oblibě. Na klavír začal hrát ve věku pěti let, s jazzem se poprvé setkal, když mu bylo osm. Zaujala ho nahrávka Gershwin Songbook od Oscara Petersona. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo čtyři velmi oceňované nahrávky – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories a The Stone Skipper. Nyní přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje nové album The Dream Thief, které vyšlo na prestižním labelu ECM a jež se dočkalo vřelého přijetí od publika i hudebních kritiků – magazín Jazz Thing například přirovnává Maestrovu novinku k nejlepším nahrávkám legendárního pianisty Keitha Jaretta. Výrazný vliv na výslednou podobu desky mají tradiční Maestrův souputník peruánský kontrabasista Jorge Roeder a nový člen tria izraelský bubeník Ofri Nehemya. The Dream Thief se nevyhýbá ani aktuálním společenským tématům. V jedné ze skladeb například zaznívá v pozadí úryvky z proslovu Baracka Obamy po střelbě na jedné z amerických škol. „Myslím, že když umělci mají k dispozici pódium, je jejich povinností hovořit o světě, v kterém žijeme. Pro mě je to způsob odporu vůči tomu dnešnímu strašnému „normálnu“,“  říká Maestro.

PROGRAM ECHOES OF JAZZFESTBRNO 2019:

3. listopadu 2019

Janáčkovo divadlo

Hiromi 

11. listopadu 19:30

Sono Centrum

Aaron Parks „Little Big“ 

Shai Maestro Trio

Hiromi/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více