Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

6. červen 2019, 2:00

Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

Podzimní ozvěny festivalu JazzFestBrno proběhnou již po šesté. Letos budou patřit pianistům. Vystoupí jedna z nejvýraznějších představitelek současné asijské hudební tvorby, Japonka Hiromi Uehara. Následovat bude koncert amerického jazzmana Aarona Parkse, který se tentokrát Brnu představí v roli kapelníka s projektem Little Big. Ve druhé části tohoto večera vystoupí Shai Maestro se svým triem.

Koncerty japonské skladatelky a pianistky Hiromi jsou velmi energické, vyznačují se směsí jazzu, progressive rocku, vážné hudby a fusion. „Pro mě je to zkrátka směsice toho, co sama ráda poslouchám a co jsem se naučila. V mé hudbě najdete prvky klasiky, rocku i jazzu, ale netroufnu si ji do žádného žánru zařadit. To nechávám na jiných,“ říká Hiromi. Své debutové album Another Mind vydala v roce 2003 a od té doby přidala dalších devět desek, ať už pod vlastním jménem nebo se svými kapelami The Trio Project a Hiromi's Sonicbloom. Hiromi spolupracovala také s řadou legendárních jazzmanů. Nahrávala i koncertovala s Chickem Coreou, s triem Stanleyho Clarka získala Grammy. Na Echoes of JazzFestBrno se představí v sólovém formátu, který jí dává maximum prostoru k prozkoumávání vlastních tvůrčích podnětů. „Jen málokdo dokáže sólový klavírní recitál naplnit takovou výbušností a vzrušující nepředvídatelností jako Hiromi,“ říká Spilka.

Dalším z hudebníků ozvěn je pianista a klávesista Aaron Parks. Své debutové album Invisible Cinema vydal u prestižního labelu Blue Note ve svých 25 letech. Předtím se podílel na třech deskách Terence Blancharda u stejného vydavatele. Kritikové BBC jej vyhlásili jako jedno z nejlepších alb roku 2008 a časopis Jazz Times jej oslavoval jako „nového jazzového vizionáře“. Také ostatní počiny Aarona Parkse byly velmi úspěšné. V průběhu své kariéry spolupracoval také s mnoha uznávanými hudebníky, mezi něž patří například Kurt Rosenwinkel, Dhafer Youssef, Gretchen Parlato nebo Marcus Miller. Je také zakládajícím členem kapely James Farm společně s Joshuou Redmanem, Mattem Penmanem a Ericem Harlandem. Kapela Little Big je jakýmsi logickým pokračováním trajektorie vedoucí již od jeho prvního alba směrem k současnému, melodickému psaní témat s moderními rytmy a zvukovými možnostmi elektroniky. Kytarista Greg Tuohey, basista DJ Ginyard a bubeník Tommy Crane vkládají do hudby Aarona Parkse své zkušenosti nejen z jazzu, ale i z elektronické hudby, R&B, indie popu či alternativního country a vzniká tak originální a živoucí hudba, která oslovuje diváky po celém světě.

Izraelský pianista Shai Maestro se u brněnského publika těší velké oblibě. Na klavír začal hrát ve věku pěti let, s jazzem se poprvé setkal, když mu bylo osm. Zaujala ho nahrávka Gershwin Songbook od Oscara Petersona. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo čtyři velmi oceňované nahrávky – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories a The Stone Skipper. Nyní přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje nové album The Dream Thief, které vyšlo na prestižním labelu ECM a jež se dočkalo vřelého přijetí od publika i hudebních kritiků – magazín Jazz Thing například přirovnává Maestrovu novinku k nejlepším nahrávkám legendárního pianisty Keitha Jaretta. Výrazný vliv na výslednou podobu desky mají tradiční Maestrův souputník peruánský kontrabasista Jorge Roeder a nový člen tria izraelský bubeník Ofri Nehemya. The Dream Thief se nevyhýbá ani aktuálním společenským tématům. V jedné ze skladeb například zaznívá v pozadí úryvky z proslovu Baracka Obamy po střelbě na jedné z amerických škol. „Myslím, že když umělci mají k dispozici pódium, je jejich povinností hovořit o světě, v kterém žijeme. Pro mě je to způsob odporu vůči tomu dnešnímu strašnému „normálnu“,“  říká Maestro.

PROGRAM ECHOES OF JAZZFESTBRNO 2019:

3. listopadu 2019

Janáčkovo divadlo

Hiromi 

11. listopadu 19:30

Sono Centrum

Aaron Parks „Little Big“ 

Shai Maestro Trio

Hiromi/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více