Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

19. červen 2017, 22:52
Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

30. ročník festivalu, jehož tématem je NOVÁ ®EVOLUCE, je letos poprvé rozdělen na tři části. Červnová s názvem Zvučící sochy začíná rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer, které zůstanou během akce zcela unikátně propojeny. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“ a na podzim se propojí s Moravským podzimem 2017.

V rámci festivalu zazní díla Christiny Kubisch z Německa, Marie Blondeel z Belgie a Charlemagne Palestineho z USA, kteří se festivalu i sami zúčastní, a slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který bohužel letos v lednu zemřel. Charlemagne Palestine dokonce osobně provede varhanní koncert v Betlémském kostele na Pellicově ulici. „Schlingen Blängen je kontinuální otevřená zvuková forma pro píšťalové varhany, kterou jsem začal rozvíjet v roce 1964 v Unitárním kostele u newyorského Central Parku. Jelikož každé píšťalové varhany jsou jedinečné co se týče velikosti, registru a jejich dialogu s architekturou, v níž jsou instalovány, pokaždé když připravuju Schling, předpřipravuji vlastně paletu rozličných témbrů, vybíraných podle rozdílných registrů, intenzity a na základě konfigurací alikvotních tónů, jež jsou jedinečné pro konkrétní varhany a budovu, v níž jsou instalovány," popisuje autor připravovaný koncert.

Přes léto festival nabídne společný „radioposlech radioateliéru“, a to na různých místech a různým způsobem. Na podzim se pak posluchači nové hudby mohou těšit na návrat AMM, kteří provedou slavnou Treatise od Cornelia Cardewa, na Requiem Milana Adamčiaka či na několikrát odložený projekt Pounding Ponc. Kromě toho zazní skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirrea a improvizační orchestr, připravena je hudba Mauricia Kagela a ruských futuristů. Na závěr festivalu možná přijde i kouzelník, nebo alespoň akrobaté.

„Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům (léto s instalacemi, koncerty paralelně s festivalem Moravský podzim), projektům (opět ozvučíme zahrady), autorům i souborům (AMM, Aquirre, Adamčiak…), ale pořád zůstáváme progresivní „expozicí“, a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně,“ říká dramaturg festivalu Viktor Pantůček.

První část festivalu bude probíhat ve dnech 21. až 23. června 2017.

Expozice nové hudby 2017

První část – ZVUČÍCÍ SOCHY:

21.6.2017, 18:00 koncert ve vile Tugendhat

Brno Contemporary Orchestra (CZ) a Christina Kubisch (DEU)

21.6.2017, 18:30 rozeznění zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer

Christina Kubisch (DEU) a Maria Blondeel (B)

22.6.2017, 19:00 varhanní koncert v Betlémském kostele na ulici Pellicova

Charlemagne Palestine (USA)

23.6.2017, 18:00 komentovaná prohlídka instalace Marie Blondeel (B) + intervence Milana Adamčiaka (SVK) do veřejného prostoru "hľadaJ mA MA" + překvapení

Christina Kubish/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby 2017 - Zvučící sochy

21.6.2017, 18:00 / Vila Löw-Beer

Podtitulem Bohatýrsko-milostná hudební komedie o dvanácti obrazech označilo svoji nejnovější inscenaci Tři mušketýři Městské divadlo Brno, které tímto titulem zároveň zahájilo provoz letní scény v Biskupském dvoře. Není třeba se kočkovat o žánrové vymezení této ponejvíce hry se zpěvy. Důležitější je, co tato open air produkce divákovi nabízí…  více

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.  více

Nazpívat album notoricky známých jazzových standardů v překladech do češtiny a přitom si nejen nevylámat zuby, ale dokonce působit přirozeně a v rámci možností i originálně je mimořádně náročná disciplína. Darku Neumannovi, „takové té brněnské figurce“ (jak stojí v bookletu alba) se to povedlo. Na tom, že se zdárně pohybuje na samé hraně sentimentu a bluesové ryzosti, mají velkou zásluhu i texty Ester Kočičkové.  více

Mandolinista Martin Krajíček hraje v kapelách různých žánrů. Má vlastní akustické trio, je členem tria Jitky Šuranské, působí v „mexické“ kapele Mariachi Espuelas a v Cimbal Classicu, hraje klezmer a hru na mandolínu také vyučuje. Od loňského roku je také pořadelem Mandolínového festivalu v Boskovicích. Letošní ročník se bude konat od 8. do 10. června.  více

Skupina D.N.A. Brno, vítěz finále Porty z roku 2011, vydala po čtyřech letech nové album. Vedle nového příjmení baskytaristky (ale stále je to tatáž Barbora, která před lety – tehdy ještě dívčí a dětskou – kapelu spoluzakládala) došlo v sestavě k důležité změně. Novým členem se stal Ondra Bojanovský (syn kapelník FT Primu Aleše Bojanovského), který ovládá rytmické nástroje. Bývalá perkusistka Lenka Ručková se tím pádem mohla naplno přesunout ke klavíru. Jinak zůstává vše zdánlivě při starém: D.N.A. jsou skupina mladých lidí, z větší části klasicky vzdělaných, kteří mají vedle klasické hudby rádi folk. Ten hrají po muzikantské stránce mistrně – k jejich zručnosti, kterou v jednotlivých písních dávají najevo, nelze mít výhrad. Samotný repertoár už na minulém albu vyrostl z dětských let a novinka je pochopitelně i v tomto ohledu ještě o kus dospělejší. Kapela vlastně nepřekvapila nějakým nečekaným posunem. Ale výsledek je o kus vyzrálejší a sebevědomější. A přibylo také vážných, a přitom důvěryhodně podaných témat.  více