Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

19. červen 2017, 22:52
Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

30. ročník festivalu, jehož tématem je NOVÁ ®EVOLUCE, je letos poprvé rozdělen na tři části. Červnová s názvem Zvučící sochy začíná rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer, které zůstanou během akce zcela unikátně propojeny. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“ a na podzim se propojí s Moravským podzimem 2017.

V rámci festivalu zazní díla Christiny Kubisch z Německa, Marie Blondeel z Belgie a Charlemagne Palestineho z USA, kteří se festivalu i sami zúčastní, a slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který bohužel letos v lednu zemřel. Charlemagne Palestine dokonce osobně provede varhanní koncert v Betlémském kostele na Pellicově ulici. „Schlingen Blängen je kontinuální otevřená zvuková forma pro píšťalové varhany, kterou jsem začal rozvíjet v roce 1964 v Unitárním kostele u newyorského Central Parku. Jelikož každé píšťalové varhany jsou jedinečné co se týče velikosti, registru a jejich dialogu s architekturou, v níž jsou instalovány, pokaždé když připravuju Schling, předpřipravuji vlastně paletu rozličných témbrů, vybíraných podle rozdílných registrů, intenzity a na základě konfigurací alikvotních tónů, jež jsou jedinečné pro konkrétní varhany a budovu, v níž jsou instalovány," popisuje autor připravovaný koncert.

Přes léto festival nabídne společný „radioposlech radioateliéru“, a to na různých místech a různým způsobem. Na podzim se pak posluchači nové hudby mohou těšit na návrat AMM, kteří provedou slavnou Treatise od Cornelia Cardewa, na Requiem Milana Adamčiaka či na několikrát odložený projekt Pounding Ponc. Kromě toho zazní skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirrea a improvizační orchestr, připravena je hudba Mauricia Kagela a ruských futuristů. Na závěr festivalu možná přijde i kouzelník, nebo alespoň akrobaté.

„Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům (léto s instalacemi, koncerty paralelně s festivalem Moravský podzim), projektům (opět ozvučíme zahrady), autorům i souborům (AMM, Aquirre, Adamčiak…), ale pořád zůstáváme progresivní „expozicí“, a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně,“ říká dramaturg festivalu Viktor Pantůček.

První část festivalu bude probíhat ve dnech 21. až 23. června 2017.

Expozice nové hudby 2017

První část – ZVUČÍCÍ SOCHY:

21.6.2017, 18:00 koncert ve vile Tugendhat

Brno Contemporary Orchestra (CZ) a Christina Kubisch (DEU)

21.6.2017, 18:30 rozeznění zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer

Christina Kubisch (DEU) a Maria Blondeel (B)

22.6.2017, 19:00 varhanní koncert v Betlémském kostele na ulici Pellicova

Charlemagne Palestine (USA)

23.6.2017, 18:00 komentovaná prohlídka instalace Marie Blondeel (B) + intervence Milana Adamčiaka (SVK) do veřejného prostoru "hľadaJ mA MA" + překvapení

Christina Kubish/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby 2017 - Zvučící sochy

21.6.2017, 18:00 / Vila Löw-Beer

Chrámové mysterium i vizualizovaný koncert. Obojí charakteristika je přítomna v projektu Hudebního festivalu Znojmo s názvem Příběh o Kristu, v umělecky silném pojetí oživujícím dílo Heinricha Schütze. Na programu je po čtvrteční premiéře v reprízách ještě 22. a 23. července.  více

V Náměšti nad Oslavou na Folkových prázdninách 2017 vystoupí mimo jiné dvě výrazné skupiny z Dánska. V pondělí 24. července to bude instrumentální uskupení Dreamers’ Circus a ve čtvrtek 27. července kvarteto Nordens Tone. To tvoří tři jazzoví hudebníci (piano, kontrabas, saxofon) a zpěvačka Jullie Hjetland, která zpívá v osmi různých severských jazycích. A právě s ní jsme telefonicky hovořili.  více

Textařka a zpěvačka Lada Šimíčková a skladatel a hudebník (jinak též písničkář) Ivo Cicvárek vydali po pěti letech druhé společné album. Kolekce Hotel v tiché ulici z roku 2012 tak nezůstala jednorázovým projektem. Bereme-li druhé album jako příslovečný prubířský kámen, obstálo duo na výbornou. Pět let je doba dostatečně dlouhá na nashromáždění nového materiálu a písně, které se nakonec na třičtvrtěhodinový výběr dostaly, mají šanci stát se veřejnými, jakkoli název alba hlásá něco jiného.  více

Každý, kdo tuší o The Plastic People of the Universe víc než jen to, že to byla „zakázaná“ skupina, ví, že se její hudba na přelomu 70. a 80. let po formální stránce vymykala tehdy běžné rockové produkci. Slavné pásmo Pašijové hry velikonoční na biblický text promlouvalo neklidným hudebním jazykem, mělo daleko k líbivosti a svou naléhavosti podtrhovalo zvolené téma. I to, že „Plastici“ texty v krásné archaické češtině spíše křičeli a volali, než zpívali, mělo své opodstatnění a korespondovalo to se zvoleným tématem. „Pašije“ však byly pouze jednou z rozsáhlých suit té doby. Dalšími byly Jak bude po smrti na texty Ladislava Klímy a konečně Co znamená vésti koně s vlastními texty Vratislava Brabence a v jednom případě Pavla Zajíčka a s hudbou Milana Hlavsy. Protože byli Plastic People v té době (1980) v hledáčku StB, zinscenovali v pražské hospodě U dvou slunců hádku, z níž mělo být zřejmé, že se skupina rozpadla. Současně se však připravovali na utajovaný koncert, který byl dvakrát odložen, mělo se jeho předpokládané dějiště, až nakonec proběhl v Kerharticích u České Kamenice. Samotní hudebníci dostali přesné instrukce o místě až během cesty. Jediné koncertní uvedení pásma začalo ve 14.00 a o dvě hodiny později se hosté už začali nenápadně rozjíždět. Takto historii nastiňuje v bookletu nového alba znalec a životopisec Plastic People Jaroslav Riedel.  více

Zaznamenal jsem v poslední době několik nových písní nebo celých alb o Brně. Roman Horký z Kamelotu vzpomíná na dětství (Nad Černými Poli), skupina Pozdní sběr má své Věže Petrova, Folk Team přišel s písní V brněnským Bronxu, akordeonistka Klára Veselá o svém městě zpívá v písni Tango. Aleš Pilgr ze skupiny Květy tvrdí, že nové album Komik do půl osmé je „plné centra Brna“ a konceptuální album o Brně připravuje skupina Nevermore & Kosmonaut. Brněnských reálií je plné také nové – a vlastně první oficiální – album projektu Low End Band, za kterým stojí hudebník a novinář Vít Kouřil, šéfredaktor ekologického časopisu Sedmá generace. Vít sice pochází z vesnice na Hodonínsku, ale od studií na Masarykově univerzitě působí v Brně a toto město utvářelo jeho nejen hudební vkus. Ostatně ve svých textech zmiňuje jako referenční body (prodejnu) Indies, „Moravák“ nebo Starou Pekárnu.  více