Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

19. červen 2017, 22:52
Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

30. ročník festivalu, jehož tématem je NOVÁ ®EVOLUCE, je letos poprvé rozdělen na tři části. Červnová s názvem Zvučící sochy začíná rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer, které zůstanou během akce zcela unikátně propojeny. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“ a na podzim se propojí s Moravským podzimem 2017.

V rámci festivalu zazní díla Christiny Kubisch z Německa, Marie Blondeel z Belgie a Charlemagne Palestineho z USA, kteří se festivalu i sami zúčastní, a slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který bohužel letos v lednu zemřel. Charlemagne Palestine dokonce osobně provede varhanní koncert v Betlémském kostele na Pellicově ulici. „Schlingen Blängen je kontinuální otevřená zvuková forma pro píšťalové varhany, kterou jsem začal rozvíjet v roce 1964 v Unitárním kostele u newyorského Central Parku. Jelikož každé píšťalové varhany jsou jedinečné co se týče velikosti, registru a jejich dialogu s architekturou, v níž jsou instalovány, pokaždé když připravuju Schling, předpřipravuji vlastně paletu rozličných témbrů, vybíraných podle rozdílných registrů, intenzity a na základě konfigurací alikvotních tónů, jež jsou jedinečné pro konkrétní varhany a budovu, v níž jsou instalovány," popisuje autor připravovaný koncert.

Přes léto festival nabídne společný „radioposlech radioateliéru“, a to na různých místech a různým způsobem. Na podzim se pak posluchači nové hudby mohou těšit na návrat AMM, kteří provedou slavnou Treatise od Cornelia Cardewa, na Requiem Milana Adamčiaka či na několikrát odložený projekt Pounding Ponc. Kromě toho zazní skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirrea a improvizační orchestr, připravena je hudba Mauricia Kagela a ruských futuristů. Na závěr festivalu možná přijde i kouzelník, nebo alespoň akrobaté.

„Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům (léto s instalacemi, koncerty paralelně s festivalem Moravský podzim), projektům (opět ozvučíme zahrady), autorům i souborům (AMM, Aquirre, Adamčiak…), ale pořád zůstáváme progresivní „expozicí“, a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně,“ říká dramaturg festivalu Viktor Pantůček.

První část festivalu bude probíhat ve dnech 21. až 23. června 2017.

Expozice nové hudby 2017

První část – ZVUČÍCÍ SOCHY:

21.6.2017, 18:00 koncert ve vile Tugendhat

Brno Contemporary Orchestra (CZ) a Christina Kubisch (DEU)

21.6.2017, 18:30 rozeznění zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer

Christina Kubisch (DEU) a Maria Blondeel (B)

22.6.2017, 19:00 varhanní koncert v Betlémském kostele na ulici Pellicova

Charlemagne Palestine (USA)

23.6.2017, 18:00 komentovaná prohlídka instalace Marie Blondeel (B) + intervence Milana Adamčiaka (SVK) do veřejného prostoru "hľadaJ mA MA" + překvapení

Christina Kubish/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby 2017 - Zvučící sochy

21.6.2017, 18:00 / Vila Löw-Beer

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

V sobotu 14. dubna se v Dělnickém domě v Brně-Židenicích uskutečnilo tradiční vystoupení souboru Javorník a jeho hostů. V roli hosta se představil soubor Olšava z Uherského Brodu. Historie těchto dvojkoncertů se datuje od roku 2003, od té doby se na jednom pódiu vystřídalo již třináct folklorních souborů.  více

Nejčtenější