Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

11. říjen 2017, 4:00

Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

Expozice nové hudby v dramaturgii Viktora Pantůčka nabízí nové možnosti vyjádření hudby. Dnešní zahajovací koncert patří britským AMM, kteří vyznávají absolutní interpretační svobodu. Jubilejní 30. ročník nese podtitul NOVÁ ®EVOLUCE.

Zahajovací koncert festivalu nabídne starou partituru zcela nově, neopakovatelně, tady a teď. V podání britských AMM známých svou nekompromisní poetikou a neortodoxní filozofií improvizace zazní hudba podle části nejdelší grafické partitury na světě, Treatise Cornelia Cardewa, komponované v letech 1963–1967. „Moje zkušenost je, že všichni dokážeme zahrát deset, dvacet nebo sto tónů, ale jenom někteří dokážou zahrát jeden tón a vypustit ho dokonale do prostoru. Souvisí to samozřejmě s idejí ovládnutí chvíle,“  popisuje Keith Rowe, jeden z členů AMM.

„Dále zazní řízená improvizace Pavla Zlámala a „jeho“ malého orchestru, do nějž přizval zkušené jazzmany, virtuosy z oboru klasické hudby i hudební experimentátory, dlouho odkládaný projekt Pounding Ponc – LIVE, hraniční polohy komponování a interpretování na tradičních nástrojích v podání tří půvabných dam z ISHA tria nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ zve na experimentální hudební festival Viktor Pantůček.

Festival se koná se od 11. do 25. října v Brně.

Festival o sobě dal vědět už v červnu, kdy Maria Blondeel a Christina Kubisch propojily svými instalacemi zahrady vil Löw-Beer a Tugendhat a Charlemagne Palestine rozzvučel kostel. Během měsíce října nabídne Expozice celkem 8 akcí; 2 budou součástí doprovodného programu, v rámci kterého se představí zvukový umělec Robert Aiki Lowe a se svou site-specific instalací duo Rie Nakajima & Pierre Berthet. Koncerty a improvizace se odehrají v Besedním domě, na Skleněné louce, v nové městské Tržnici Brno, v Husově sboru na ulici Botanická a v zahradě Arnoldovy vily.

 ISHA trio/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více