Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

11. říjen 2017, 4:00

Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

Expozice nové hudby v dramaturgii Viktora Pantůčka nabízí nové možnosti vyjádření hudby. Dnešní zahajovací koncert patří britským AMM, kteří vyznávají absolutní interpretační svobodu. Jubilejní 30. ročník nese podtitul NOVÁ ®EVOLUCE.

Zahajovací koncert festivalu nabídne starou partituru zcela nově, neopakovatelně, tady a teď. V podání britských AMM známých svou nekompromisní poetikou a neortodoxní filozofií improvizace zazní hudba podle části nejdelší grafické partitury na světě, Treatise Cornelia Cardewa, komponované v letech 1963–1967. „Moje zkušenost je, že všichni dokážeme zahrát deset, dvacet nebo sto tónů, ale jenom někteří dokážou zahrát jeden tón a vypustit ho dokonale do prostoru. Souvisí to samozřejmě s idejí ovládnutí chvíle,“  popisuje Keith Rowe, jeden z členů AMM.

„Dále zazní řízená improvizace Pavla Zlámala a „jeho“ malého orchestru, do nějž přizval zkušené jazzmany, virtuosy z oboru klasické hudby i hudební experimentátory, dlouho odkládaný projekt Pounding Ponc – LIVE, hraniční polohy komponování a interpretování na tradičních nástrojích v podání tří půvabných dam z ISHA tria nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ zve na experimentální hudební festival Viktor Pantůček.

Festival se koná se od 11. do 25. října v Brně.

Festival o sobě dal vědět už v červnu, kdy Maria Blondeel a Christina Kubisch propojily svými instalacemi zahrady vil Löw-Beer a Tugendhat a Charlemagne Palestine rozzvučel kostel. Během měsíce října nabídne Expozice celkem 8 akcí; 2 budou součástí doprovodného programu, v rámci kterého se představí zvukový umělec Robert Aiki Lowe a se svou site-specific instalací duo Rie Nakajima & Pierre Berthet. Koncerty a improvizace se odehrají v Besedním domě, na Skleněné louce, v nové městské Tržnici Brno, v Husově sboru na ulici Botanická a v zahradě Arnoldovy vily.

 ISHA trio/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Devatenáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk zahájil ambiciózní projekt lotyšské akordeonistky Ksenije Sidorové uvádějící podmanivé a smyslné melodie Bizetovy opery Carmen v netradiční a populární či jazzovou hudbou ovlivněné interpretaci. Stěžejní část programu tvořily skladby z alba Carmen, které akordeonistka natočila a vydala jako svůj debut roku 2016. Na pódiu stanuli po boku Ksenije Sidorové také houslista Alejandro Loguercio, klavírista Claudio Constantini, kontrabasista Roberto Koch, kytarista Reentko Dirks a perkusista David Kuckhermann, v několika skladbách doprovodil hudebníky orchestr Filharmonie Brno pod vedením Marka Ivanoviće. Kromě upravených čísel z Bizetova díla zazněla také skladba Malagueña kubánského skladatele Ernesta Lecuony. Pojítko mezi jednotlivými hudebními čísly tvořily částečně improvizované sólové výstupy jednotlivých hudebníků. Přitažlivý program koncertu pod širým nebem tedy sliboval oslovit nejen milovníky vážné hudby, ale také posluchače, kteří jinak zařazují tento druh hudby do svého kulturního vyžití spíše sporadicky. Lákavý příslib uhrančivých melodií pod letní hvězdnou oblohou však narazil na zásadní nedostatek – kvalitu zvuku.  více

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J.  více

Brněnská „all-stars“ sestava Pozdní sběr přichází po čtyřech letech s novým albem. Tentokrát nezdůrazňuje na obalu osobu svého zakladatele a kapelníka Jiřího Pařeza, který sice zůstává hlavním autorem i sólovým zpěvákem, ale album jako celek je ještě více než minulá deska Pohlednice z Paříže (2014) výsledkem spolupráce sehrané sestavy. V ní se sešli muzikanti jako Michael Vašíček, Emil Formánek, Jiří Meisner nebo David Velčovský, tedy hráči, v jejich životopisech najdeme položky jako Vlasta Redl & Každý den jinak, Kamelot nebo Druhá tráva. Velkou posilou a výrazným oživením sestavy od minulého alba je Radim Zenkl, špičkový mandolinista, působící ve Spojených státech a nyní opět i na Moravě. Vedle mandolíny na album přispěl i irskou flétnou, ale na albu najdeme i další zajímavé barvy – tubu v závěrečné písni Na pivu (v níž se mimochodem vystřídá rekordní počet zpěváků v historii skupiny), dechovou sekci v úvodním Amsterdamu nebo čtveřici lesních rohů ve Smířenívíce

12. srpna 2018 si připomeneme 90. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka. Zemřel ve věku 74 let na vrcholu tvůrčích sil a jeho náhlá smrt všechny zaskočila. Koncem července 1928 odjel na letní pobyt do rodných Hukvald, kam za ním přijela Kamila Stösslová se synem Ottou. Vzal si s sebou opis partitury své poslední opery Z mrtvého domu, aby provedl korektury a doplňky, práci však nestihl dokončit. Ze silného nachlazení se rozvinul zápal plic, se kterým byl skladatel převezen do Kleinova sanatoria v blízké Ostravě. Zemřel v neděli 12. srpna 1928 v deset hodin dopoledne. Pohřeb se konal o tři dny později v Brně. Janáček je pochován na brněnském Ústředním hřbitově v tzv. čestném kruhu, autorem náhrobku je výtvarník Eduard Milén (tentýž, který navrhl scénu a kostýmy ke světové premiéře opery Příhody lišky Bystroušky).  více

Kdo jezdí do Náměště nad Oslavou na Folkové prázdniny pravidelně, dobře zná strukturu tohoto sympatického festivalu, která se ani letos od předchozích ročníků nelišila: úvodní sobotní koncert jedné kapely (letos Frigg z Finska), následovaný nadstandardním rautem na zámku pro sponzory a podporovatele festivalu, a dalších sedm dní nabitých nejen špičkovou hudbou z celého světa, ale také tvůrčími dílnami, odbornými i odlehčenými přednáškami a rozpravami, výstavami, tancem, společným zpíváním a formálním i neformálním setkáváním. To vše se každý rok točí kolem jednoho základního tématu, které letos bylo „O paměti“. Celých těch osm dnů se v Náměšti vzpomínalo, upamatovávalo, paměti bylo dokonce věnováno i dvoudenní odborné kolokvium v podkroví náměšťské nové radnice. A přitom se po večerech v zámeckém parku odehrávala svěží, naprosto současná hudební dobrodružství.  více