Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

11. říjen 2017, 4:00

Expozice nové hudby vstupuje do 30. ročníku. Festival začíná dnes

Expozice nové hudby v dramaturgii Viktora Pantůčka nabízí nové možnosti vyjádření hudby. Dnešní zahajovací koncert patří britským AMM, kteří vyznávají absolutní interpretační svobodu. Jubilejní 30. ročník nese podtitul NOVÁ ®EVOLUCE.

Zahajovací koncert festivalu nabídne starou partituru zcela nově, neopakovatelně, tady a teď. V podání britských AMM známých svou nekompromisní poetikou a neortodoxní filozofií improvizace zazní hudba podle části nejdelší grafické partitury na světě, Treatise Cornelia Cardewa, komponované v letech 1963–1967. „Moje zkušenost je, že všichni dokážeme zahrát deset, dvacet nebo sto tónů, ale jenom někteří dokážou zahrát jeden tón a vypustit ho dokonale do prostoru. Souvisí to samozřejmě s idejí ovládnutí chvíle,“  popisuje Keith Rowe, jeden z členů AMM.

„Dále zazní řízená improvizace Pavla Zlámala a „jeho“ malého orchestru, do nějž přizval zkušené jazzmany, virtuosy z oboru klasické hudby i hudební experimentátory, dlouho odkládaný projekt Pounding Ponc – LIVE, hraniční polohy komponování a interpretování na tradičních nástrojích v podání tří půvabných dam z ISHA tria nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ zve na experimentální hudební festival Viktor Pantůček.

Festival se koná se od 11. do 25. října v Brně.

Festival o sobě dal vědět už v červnu, kdy Maria Blondeel a Christina Kubisch propojily svými instalacemi zahrady vil Löw-Beer a Tugendhat a Charlemagne Palestine rozzvučel kostel. Během měsíce října nabídne Expozice celkem 8 akcí; 2 budou součástí doprovodného programu, v rámci kterého se představí zvukový umělec Robert Aiki Lowe a se svou site-specific instalací duo Rie Nakajima & Pierre Berthet. Koncerty a improvizace se odehrají v Besedním domě, na Skleněné louce, v nové městské Tržnici Brno, v Husově sboru na ulici Botanická a v zahradě Arnoldovy vily.

 ISHA trio/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Když se řekne „řecká píseň“, někdo si vybaví Děti z Pirea v podání Yvetty Simonové a Milana Chladila (nebo ještě starší verzi Evy Martinové a Karla Dudy). O něco blíže k současnosti stojí Martha a Tena Elefteriadu, které i v sezóně 2018 stále koncertují a navíc pořádají kurzy řeckých tanců. Sestry, které se vedle řecké hudby pohybovaly na poli rocku i popu (a Marthino album Kresby tuší je skvostné), podle mladého brněnského autora a hudebníka Jannise Morase „připravily cestu“ nové generaci řeckých interpretů. V Brně v současné době funguje několik kapel zpívajících řecky a přitom se ústřední postavou této muzikantské komunity stává právě Jannis, jeden ze tří hudebně aktivních bratrů Morasových. Se svým otcem hrají všichni tři ve skupině I Parea, Jannis se věnuje stylu rebetiko v kapele Anatoli a vedle toho má svou autorskou kapelu Jannis Moras & banda. V ní mu vedle bratrů Alexise (baskytara) a Markose (bicí) dělají společnost dvě mladé dámy – Iva Oulehlová (flétny, klarinet) a Zuzana Mitrengová (zpěv). Jannis Moras & banda sice modulací vokálů, harmoniemi a samozřejmě texty v pro nás exotické řečtině tradiční hudbu připomene, ale ve skutečnosti se jedná o folkrockovou kapelu, která hraje výhradně písně svého kapelníka. A Jannis Moras je momentálně jedním z nejzajímavějších brněnských písničkářů.  více

Rozličné nálady Debussyho Faunova odpoledne, ticho neklidu před bouří Brittenova Houslového koncertu a severským koloritem prodchnuté Sibeliovy první symfonie nabídla ve čtvrtek 11. ledna Filharmonie Brno na zdejším Stadionu. Pod taktovkou dirigenta James Feddecka, brněnskému publiku již známého, a za spolupráce s výjimečným slovenským houslistou Milanem Paľou filharmonici představili dramaturgicky zajímavý program s interpretačním nábojem.  více

Na konci listopadu vyšlo CD s názvem Moravské hlasy. Na první pohled nenápadné album by rozhodně nemělo ujít pozornosti. Jedná se o hudební nosič, který je součástí projektu Píseň duše, jehož iniciátorem je Jiří Plocek. Jeho cílem bylo představit fenomén moravské zpěvnosti na příkladu některých oblastí Slovácka.  více

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení vznikl na základě výtečného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara. A jeho londýnská verze z roku 2015 hojně obráží tuzemská jeviště. Předloni titul uvedli v Chebu, na sklonku loňského roku v Brně a Praze, letos jej chystají v Liberci. Jak dopadlo jeho brněnské provedení v Městském divadle Brno?  více

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.  více