Expozice nové hudby začíná za týden. Zaměří se na prostor mezi kompozicí a improvizací, uvede čtyři premiéry

6. červen 2023, 13:00

Expozice nové hudby začíná za týden. Zaměří se na prostor mezi kompozicí a improvizací, uvede čtyři premiéry

Přesně za týden začíná Expozice nové hudby. Její 35. ročník nese podtitul MUSIA FALSA I MUSICA VERA. Festival příští úterý otevře experimentální klarinetové psycho-akustické duo The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Posluchačům představí svůj nejnovější projekt Just None of Those Things. Expozice nabídne celkem šest koncertů v Besedním domě a netradiční projekt v brněnské Kamenné kolonii.

„Letos obracíme pozornost k prostoru mezi kompozicí a improvizací s cílem obhájit „pravost“ každé dobré a přesvědčivé hudby, ať už vznikala jakýmkoli způsobem. Všechny projekty, které tvoří program festivalu, se pohybují v oblasti ještě improvizované, ale už komponované, nebo ještě komponované, ale už improvizované hudby. Některé z nich vznikly přímo na objednávku festivalu nebo v jeho úzké spolupráci,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej

Zahájení bude patřit duu The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Posluchačům představí svůj nejnovější projekt Just None of Those Things. „Toto proslulé duo vydalo pět alb a jeho koncerty mají oprávněnou pověst neuvěřitelných uměleckých zážitků. My uslyšíme jejich další unikátní koncert, ve kterém hudba vzniká improvizační cestou, ale postupným cizelováním nabírá víceméně ustálený tvar,“ upozornil Matej.

Středeční koncert se zaměří na grafické i jinak „otevřené“ partitury. Mezinárodní uskupení Prague Improvisation Orchestra provede díla z prostředí newyorské školy (Brown, Wolff), stejně jako z prostředí česko-slovenského undergroundu (Adamčiak, Grygar, Steklík), které v programu doplní skladby hráčů ansámblu Burkharda Stangla a Petra Vrby. „Během sedmdesáti let od chvíle, kdy se objevila první vlna grafických partitur, se toho hodně změnilo. Mezi tradičními formami kompozice a improvizací se objevila velmi plodná zlatá střední cesta. Zjednodušeně řečeno koncept improvizace se protáhl do nekonečna, takže teoreticky je možné takřka cokoliv. Kompozice využívající tyto různé možnosti se velmi rozšířily, a dokonce se z nich stalo něco běžného. „Takzvaný dokonalý hudebník naší doby je zběhlý v mnoha sférách,“ uvedl kontrabasista a spoluzakladatel orchestru George Cremaschi.

Annabelle Plum a Žaneta Vítová se společně věnují hudbě pro experimentální hlas a akordeon. Jejich projekt Interference vychází ze společného debutového alba, kde hudebnice vyjadřují křehkost i drsnost zároveň, přenášejí posluchače do světa vzdálené Afriky a zpět do českých luhů a hájů, to vše s výrazným tématem ekologického apelu. „Můžeme se těšit na nevšední zvukově poetickou malbu meandrující mezi každodenností a intenzivní emocionalitou,“ podotkl Matej.

Projekt Here and Now zazní v pátek večer v premiéře, vznikl na objednávku festivalu a uvede ji Pavel Zlámal Contemporary Ensemble. Sedmičlenný soubor hráčů klasické, soudobé i jazzové interpretace provede pásmo otevřených autorských kompozic, kolektivních a řízených improvizací. „ Stavebním kamenem díla je každý z přítomných hráčů, jeho hudební a improvizační schopnosti a kompozičním postupem je hudební organizace v přítomném čase. Tato organizace je založená částečně na předepsané partituře i na interaktivní spolupráci, na intuici a na dirigentské signalizaci. Hudba tak není výsledkem pouze nacvičených či komponovaných frází, ale též na místě vytvářených hudebních myšlenek, vznikajících vztahů a souvislostí,“ popsal kompozici Zlámal.

Při sobotním koncertě s názvem In situ se setkají tři výrazné osobnosti současné improvizační hudby. Každý z nich nejprve sólově a poté ve společné kompozici/improvizaci na objednávku festivalu. Rakouský trumpetista Franz Hautzinger patří ke stylotvorným tvůrcům, který zasahuje do vývoje improvizované hudby již tři desítky let, podobně jako v Berlíně žijící fenomenální britský trombonista, skladatel a improvizátor Hilary Jeffery. Portugalská, ve Švédsku usazená trumpetistka Susana Santos Silva zastupuje naopak nejmladší generaci improvizujících umělců. Její hudba je však již mimořádně vyzrálá, plná fantazie a nové senzibility. Sál Besedního domu bude ten večer patřit čtvrttónové trubce, alpskému rohu, trombonu a trubce.

BCO rozšiřuje realitu Kamenné kolonie. BCO rozšiřuje realitu Besedního domu. Tento nedělní projekt symbolicky propojí obě místa a „dva české národy“ žijící v Brně v polovině 19. století. „Na jedné straně ten, který si mohl dovolit objednat služby Theophila von Hansena a ten druhý, který do úmoru dřel v brněnských továrnách. Moc se nepotkávali, i když obyčejným lidem se už tenkrát oháněli všichni,“ vysvětlil dramaturg Brno Contemporary Orchestra Viktor Pantůček. Na spoluobjednávku orchestru a festivalu vznikla kompozice The Stone Colony Michala Nejtka. „Mám dojem, že hudba, a nová hudba zvláště, má smysl pouze tehdy, pokud je v jejím nitru skryta nějaká životodárná emoce, nějaké duchovní pozadí, které může živit a napájet roztodivné tvary a různý materiál. Do skladby jsou zaklety dvě dělnické písně, jejichž výraz a význam je protikladný a z tohoto napětí vyrůstá, jak doufám, nová kvalita. Skladba je věnována brněnské Kamenné kolonii a všem, kteří doufají v nové a lepší zítřky,“ popsal svoji kompozici Nejtek.

Nejprve se z Červeného kopce rozezní fanfáry, dechovka zhudebňující dělnickou písničku Kluci ze Staráku, kterou zpívávali flamendři v cihlářské hospůdce. V následné poněkud posmutnělé písničce Hodina za hodinou se přidávají dřeva, bicí a nahrávky roztroušené po kolonii. Posluchači se mohou procházet a dotvářet si vlastní podobu skladby. „Běžná realita nedělního odpoledne se rozšíří o hudební zážitek, o něco, co tu bývalo a už není. Líbilo by se nám, kdyby muzikanti mohli hrát z oken či na střechách, tudíž moc prosíme obyvatele kolonie o symbolické otevření jejich dveří,“ řekl Pantůček.

Nejtkova kompozice zazní i na večerním koncertě v Besedním domě, doplní ji ještě další čtyři skladby. Nejprve Hyperprism Edgara Varèse, jejíž premiéra před sto lety skončila prý ostudou. „Je určena pro dechy a velkou skvadru bicích a překračuje tři rozměry, jež jsme schopni sledovat. O množství skladeb jsme četli, že jsou výborné, aniž bychom je slyšeli, o této si můžeme přečíst, že je to propadák, a rozhodně stojí za poslouchání. Je jiná, spontánně improvizační, ačkoliv striktně notovaná,“ řekl Pantůček. Následující skladbu JMF for DM zkomponoval Daniel Matej v obsazení pro různé nástroje, v Brně zazní ve verzi pro instrumentální soubor bez zjevného sólisty. „Jedná se o slovní partituru, v níž zcela chybí tradiční notový zápis a veškeré pokyny k akci jsou vyjádřeny slovními instrukcemi,“ uvedl Matej.

„Závěrečná skladba večera i festivalu Workers Union holandského skladatele Louise Andriessena vyžaduje od interpetů hru až do úplného vyčerpání, jako při práci na nekonečném pásu továren. Je napsaná pro volné obsazení hlasitých nástrojů a jejím základem je striktní rytmus rozvrstvený do uzavřených celků,“ vysvětlil Pantůček.

Všechny koncerty se konají od 19:00 v Besedním domě.

Pavel Zlámal/ foto Lukáš Veselý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější